Temperatur på kylarvätskan på en turbo bil

Rowe
15 juli 2008 · 58 Inlägg

Hej ja har en fundering runt tempraturen på kylvätskan i en turbobil

säg att man kör hyffsat hårt nån timme är det då normalt att ha 97 gradig vätska ?

mätt i expkärlet när jag väl kunde öppna kärlet utan att det överkoka så över 100 grader är det garanterat.

nån som har koll på vad normal temperatur är på kylarvätskan `?

iNFiNiTi Kodknäckare
15 juli 2008 · 82 Inlägg

100grader låter väl vettigt. Bilar ska ju bli varma om man kör hett. Min turbobil och mina standardbilar låg alla över normaltemp när jag körde rally i några timmar. Men sålänge inte slangarna brister har du nog rätt temp wink

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.
MrVain
15 juli 2008 · 904 Inlägg

När systemet är slutet så får du ju övertryck å då kokar inte vattnet förns närmare 120 grader... vatten tempen ska ju normalt inte vara så mycket över vad termostaten är på. De flesta brukar vara 87grader men finns ju ända uppåt 98 grader..

Men kör du hårt å systemet är litet så är de ju klart tempen börjar gå uppåt.

De ska va gött å leva
rail86
16 juli 2008 · 17 Inlägg

MrVain skrev:
När systemet är slutet så får du ju övertryck å då kokar inte vattnet förns närmare 120 grader... vatten tempen ska ju normalt inte vara så mycket över vad termostaten är på. De flesta brukar vara 87grader men finns ju ända uppåt 98 grader..

Men kör du hårt å systemet är litet så är de ju klart tempen börjar gå uppåt.

det stämmer att det blir ett trycksatt system och med glyckol i vattnet blir det annan kokningsgrad om jag inte fått helt fel!!

iNFiNiTi Kodknäckare
16 juli 2008 · 82 Inlägg

kokar inte upp förräns syre tillförs?

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.
caromania Forummoderator
16 juli 2008 · 9 296 Inlägg

iNFiNiTi skrev:
kokar inte upp förräns syre tillförs?

Hur menar du nu?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
16 juli 2008 · 764 Inlägg

iNFiNiTi skrev:
kokar inte upp förräns syre tillförs?

Jo visst gör det det, men när vattentemperaturen ökar, ökar också vattnets volym vilket innebär att det blir övertryck i systemet. Vätska överlag får en högre koktemperatur då det trycksätts.
Även glykolen höjer koktemperaturen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang