volvo 940 turbo-frågor.

0rr3
2 augusti 2008 · 80 Inlägg

för det första: någon som vet vilken modell på turbo som sitter i min bil? det är en 940 turbo B230FT -93?
Sedan för det andra? Vad kan jag göra för att få den att gå bättre förutom att chippa? kan man ställa laddet själv och i såfall hur? måste jag inte ställa upp trycket på spridarna då också?

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...
Volvo 940 turbo "RIP" (1994)
Wurpan
2 augusti 2008 · 58 Inlägg

det kan va svårt att säga villken turbo du har.. det finns 2 st sorters turbo som sitter i 940..
ena sorten är Garrett och den andra är mitsubishi..

det går att höja laddtrycket själv.. det finns några saker man kan göra..
om stången till wastgate klockan är gängad så kan du skruva på den.. annars får man lägga nån bricka i mellan wastgateklockan och där den sitter fast i turbon(prova dig fram villken tjocklek det ska va)..
annars är det att skaffa en så kallad pyssventil som man monterar på vakumslangen som går till turbon..


behöver inte höja på trycket till spridarna.. min bil laddar 1-1,1 och jag kör på orginal tryck!!

Lever på Adrenalin och lukten av brända däck! :P
www.driveforfun.org
www.volvosweden.se
Volvo 945 Turbo "Gray Shark" (1994)
0rr3
3 augusti 2008 · 80 Inlägg

Okej tack wurpan men vad gäller då? ju mer jag skruvar på stången desto högre laddtryck? och detsamma gäller för brickorna? ju större desto mer tryck?

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...
Volvo 940 turbo "RIP" (1994)
Wurpan
3 augusti 2008 · 58 Inlägg

jopp detsto mer laddtryck får du.. det samma gäller brickorna, men börja med nån tun bricka först. så att du får prova dig fram där..

vill du ta reda på vad för turbo du har så gå in på www.gikturbo.se där står det hur du kan ta reda på vad för turbo du har..

Lever på Adrenalin och lukten av brända däck! :P
www.driveforfun.org
www.volvosweden.se
Volvo 945 Turbo "Gray Shark" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang