2689
Sök

Akut starthjälp med minSaab 9-5

2 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Hej Är det någon som är kunnig på Saab 9-5 -00?
Vägrar starta,
Startmotor går, Soppa finns, bytt tändbox( hade en extra), men den tänder ej.

Aldribg varit något problem med startsvårigheter tidigare...

Mvh Putte

Saab entusiats
45 Inlägg
17 april 2006
hej hej jag hade xekt samma problem....
det va så att vi var ute och körde mellan svedala och lund i skåne och sen när vi kom hem med hästen och lastat av och sedan ställde den på uppfarten. den stod nog bara i en timme eller så sen skulle jag iväg till biltema för att köra en fälgborste och då startar inte skiten arg som fan fick jag plocka ut den andra saaben (hirschen) och iväg till biltema sur som fan. vi testade om det var vatten i tanken eller och motorn "hakat upp sig" vi rullade den med växer i! men inget hände så iväg till saab i lund och skulle kolla felet och ja mycket riktigt som jag trodde innan var det bränstlepumpen. alla andra trodde det var DI-kassetten men nä jag hade faktiskt rät´t smile
jag hade samma problem med att starmotor och allt skit fungerade med fan inte startade den. har aldrig haft problem jag heller men så en dag lade pumpen ner verksamheten...

så kolla det !!!!!!!!!!

mvh henrik

5 710 Inlägg
17 april 2006
Hur vet du att det finns soppa?

Finns i princip 2 möjliheter varför en 9-5 inte startar.
1.Inget bränsle.
2. Ingen tändning.

Testas ganska lätt fram med startgas.
Ryck en vacumslang på spjällhuset och ge den en dutt gas, startar den på det finns det tändning men ingen soppa och är den helt död finns det ingen tändning.

Anledningen till bränslebrist brukar vara pumpen och avsaknad tändning brukar vara kasetten (som du redan provbytt) eller vevaxelgivaren.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

2 Inlägg
17 april 2006
Trådstartare
Testade senare på dagen, och minsann startade den inte!!!!

Mycket konstigt.

Gick som en klocka, och for iväg och handlade, utan problem.

Börjar fundera på om det kunde bero på att jag tvättade den igår, iofs inte en motor tvätt, utan bara utvändigt.

Man blir så trötter......

Tack iallafall.
Återkommer om det händer igen.
Mvh Putte.

Sök