problem med fälgar

Bad Karma
6 april 2006 · 4 Inlägg

Slängde idag med glatt humör på mina nya 17'' fälgar på min Ibiza 96. När jag monterade bakdäcken så hoppade dock täcklocken(?) i mitten bort. navet på trumbromsen (täcklocket för hjullagren?) bygger för långt ut så nu ser det för jävligt ut. Finns det nåt sätt man kan lösa detta? Om man tar bort hjullagerskyddet, klarar då fälgens lock att hålla smutsen ute? Hoppas ni förstår vad jag menar.

carawelle
7 april 2006 · 460 Inlägg

Inget att rekomendera,vatten och damm kan tränga in i fettet och förstöra lagret

bumpe Lastbilsmekaniker
15 april 2006 · 3 878 Inlägg

hej, i med än jävla massa silicon vid täcklocket lr nåt annat roligt så borde det blir bra smile

carawelle
16 april 2006 · 460 Inlägg

bumpe skrev:
hej, i med än jävla massa silicon vid täcklocket lr nåt annat roligt så borde det blir bra smile

Det som kommer in från baksidan mellan fälg och bromsskiva då?

mickecorrado Bilplåtslagare
16 april 2006 · 1 036 Inlägg

silicon är "frätande" på lack, kan släppa efter ett tag.

spacers kan vara en lösning.

Senast redigerat av mickecorrado (18 april 2006)

Smoke Tires Not Drugs.
JonHultgren
16 april 2006 · 95 Inlägg

Jag antar att locket som ska skydda hjullagret är skål-format....så ta fram hammaren å forma till det själv så att fälgen går på.

hasse snikbyggare Fordfan
18 april 2006 · 39 Inlägg

Bad Karma skrev:
Slängde idag med glatt humör på mina nya 17'' fälgar på min Ibiza 96. När jag monterade bakdäcken så hoppade dock täcklocken(?) i mitten bort. navet på trumbromsen (täcklocket för hjullagren?) bygger för långt ut så nu ser det för jävligt ut. Finns det nåt sätt man kan lösa detta? Om man tar bort hjullagerskyddet, klarar då fälgens lock att hålla smutsen ute? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Owww, ojj... :-o Nej, nej för f... se till att få tillbaka täcklocken annars kan du räkna med att lagren skär illa kvickt, jag lovar. Inte en chans att fälgarna tätar nog för att hålla ute smuts och vatten - fettet brukar f ö vara nån sort som inte tål vatten så värst, men fungerar bra om den får vara ifred från yttre påverkan, s a s. Seriöst, se till att fixa det innan du far nånstans. Det räcker redan med centrifugalkraften för att skvätta ut fettet om det är öppet... lite sand i det och du har slippasta. Kan nog vara bra att packa lite nytt fett i lagren när det ändå är öppet. Kolla med VAG vad det ska vara för sorts fett, generellt brukar SKF´s lagerfett funka bra om det inte ska vara nåt special på sånt där halvnytt. Man bör undvika blanda olika typer av smörjmedel, si... :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang