3134
Sök

större turbo än 14t utan mod. till s40.

134 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
Tjao

Jag har en s40 2,0t med en 14t turbo, men vill nu ha en större.
Behövs det modda.
Såg en annan tråd men alla sa olika.
Dom som inte är 100% säker behöver inte svara:P

Tack på förhand.

//Andreas

94 Inlägg
20 augusti 2008
Kit för 280-300hk

Turbo 16T/18T/19T gärna med 7:ans vinklade avgashus
Adapter platta mellan turbo och grenrör
Stålomspunna slangar för olja/vatten
Spridare från T4 fas2 eller S60R
Ombyggt bränslesystem med retur
Sport avgassystem från turbon med sport/racekat (downpipen behöver modifieras för att passa avgashuset)
3" LMM (om du har en fas1)
T4 eller S60R koppling kan behövas om du har en 2,0t
Portat grenrör (gärna fas2)
Sportluftfilter
Bosch Platina F5DP0R tändstift
och en fin mappning på det...

Powered By Autotech-----------Stopped By Brembo/EBC
www.x40nordic.com

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 augusti 2008
Loco_Lopez skrev:
Kit för 280-300hk

Turbo 16T/18T/19T gärna med 7:ans vinklade avgashus
Adapter platta mellan turbo och grenrör
Stålomspunna slangar för olja/vatten
Spridare från T4 fas2 eller S60R
Ombyggt bränslesystem med retur
Sport avgassystem från turbon med sport/racekat (downpipen behöver modifieras för att passa avgashuset)
3" LMM (om du har en fas1)
T4 eller S60R koppling kan behövas om du har en 2,0t
Portat grenrör (gärna fas2)
Sportluftfilter
Bosch Platina F5DP0R tändstift
och en fin mappning på det...

ett par synpunker.... Håller hans block ?
varför krångla te att med stålomspunna slangar olja/vatten när orginal funkar så möe bättre å är så billigt när de redan sitter på bilen ?
Portat grenrör lär la inte göra så möe när turbon lär bromsa i alla fall ? visst är la ingen nackdel men gör nog ingen nytta nu ändå...möjligtvis med större avgashus än mitsus 7ans vinklade..

134 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
Okej tack så mycket! någon som vet vart man kan köpa en 18t turbo?

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2008
Xuri skrev:
varför krångla te att med stålomspunna slangar olja/vatten när orginal funkar så möe bättre å är så billigt när de redan sitter på bilen ?
Portat grenrör lär la inte göra så möe när turbon lär bromsa i alla fall ? visst är la ingen nackdel men gör nog ingen nytta nu ändå...möjligtvis med större avgashus än mitsus 7ans vinklade..

Blocket håller, T4 98-00 är det man skall ha.  olja passar inte original så man bygger nya stålomspunna. Grenröret portas då nya turbon inte har twinscroll, detta görs i samband med att man monterar dapter för T3 fläns. (kan fixa detta vid intresse)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2008
selen skrev:
Okej tack så mycket! någon som vet vart man kan köpa en 18t turbo?

Hade valt 16T med 7:ans vinklade, ingen anledning att köra 18-19T när du ändå inte kliver över 280-290hk.  Dels pga stakarna och dels pga -98 inte har uppfräst vevhusvent

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 augusti 2008
torpis skrev:
Xuri skrev:

Blocket håller, T4 98-00 är det man skall ha.  olja passar inte original så man bygger nya stålomspunna. Grenröret portas då nya turbon inte har twinscroll, detta görs i samband med att man monterar dapter för T3 fläns. (kan fixa detta vid intresse)

trodde de vart nya spisen han hade...

är de nån mening å ta bort skiljeväggen ?

Orginal olja till passar om man bockar te de lite..returen behöver förlängas lite...känns som ett säkrare kort än stålomspunnet men de är la upp te var å en..

173 Inlägg
21 augusti 2008
torpis skrev:
Hade valt 16T med 7:ans vinklade, ingen anledning att köra 18-19T när du ändå inte kliver över 280-290hk.

Tjoho!
Har du testat 16t agget? Det har suttit ett sånt i min bil tidigare. Men kunde knappt känna av nån skillnad jämnfört med 14t så de byttes ganska snabbt ut mot ett 19t. På den tiden hade autotech ingen bromsbänk så jag vet tyvärr inte hur mycket effekt som skilde...

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2008
MightyMike skrev:
torpis skrev:
Hade valt 16T med 7:ans vinklade, ingen anledning att köra 18-19T när du ändå inte kliver över 280-290hk.

Tjoho!
Har du testat 16t agget? Det har suttit ett sånt i min bil tidigare. Men kunde knappt känna av nån skillnad jämnfört med 14t så de byttes ganska snabbt ut mot ett 19t. På den tiden hade autotech ingen bromsbänk så jag vet tyvärr inte hur mycket effekt som skilde...

Jopp bromsade 286hk/435Nm med 16T på bensin(167km/h på 402m enl Gtech).  mappade en bil här om dagen på E85 med 16T som gick fortare ändå, tippar 320hk  (173km/h slutfart enl G-tech)

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2008
Xuri skrev:

Orginal olja till passar om man bockar te de lite..returen behöver förlängas lite...känns som ett säkrare kort än stålomspunnet men de är la upp te var å en..

Det gör skillnad, vita motorerna har högt vevhustryck och man minskar det genom att fräsa vevhuset. 

ang olja in så vet jag inte ang att bocka den, dock passade returen bol on när jag monterade en 16T är om veckan.   Men det är ju den enkla biten hur som helst.

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 augusti 2008
torpis skrev:
Xuri skrev:

Det gör skillnad, vita motorerna har högt vevhustryck och man minskar det genom att fräsa vevhuset. 

ang olja in så vet jag inte ang att bocka den, dock passade returen bol on när jag monterade en 16T är om veckan.   Men det är ju den enkla biten hur som helst.

henke jag menade inte skiljeväggen mellan cylindrarna...angånde vevhusventen som du skrev utan skiljeväggen "twinscroll" väggen i grenröre tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2008
Xuri skrev:
torpis skrev:
Xuri skrev:

henke jag menade inte skiljeväggen mellan cylindrarna...angånde vevhusventen som du skrev utan skiljeväggen "twinscroll" väggen i grenröre tongue

aaah cool   hm jag har inte mätt så jag svarar blomma på frågan wink

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 augusti 2008
torpis skrev:
Xuri skrev:
torpis skrev:

snyggt uttryck hehe

känns som de är meningslöst å plocka bort väggen då de ändå är avgashuse som stoppar sen...

Får man fråga vad de var för ladd ni hade när ni bromsa 28-300hk på ett 16t agg ?
1.4 ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 augusti 2008
Xuri skrev:
torpis skrev:
Xuri skrev:

snyggt uttryck hehe

känns som de är meningslöst å plocka bort väggen då de ändå är avgashuse som stoppar sen...

Får man fråga vad de var för ladd ni hade när ni bromsa 28-300hk på ett 16t agg ?
1.4 ?

Den laddade ungefär 1.3 fallande till 1.1 uppe i varv. Detta är ett tag sedan och mätaren var från realcar, så det är lite blomma över detta svaret med wink

mappade just klart en röd S40 med 16T, laddar ungefär 1.4bar körde 176km/h i slutfart enl G-techen,,, (min med 286hk gick 167km/h)

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 augusti 2008
torpis skrev:
Xuri skrev:
torpis skrev:

snyggt uttryck hehe

1.4 ?

Den laddade ungefär 1.3 fallande till 1.1 uppe i varv. Detta är ett tag sedan och mätaren var från realcar, så det är lite blomma över detta svaret med wink

mappade just klart en röd S40 med 16T, laddar ungefär 1.4bar körde 176km/h i slutfart enl G-techen,,, (min med 286hk gick 167km/h)

okej lägre ladd än jag trodde.. faktiskt helt ok  ju smile

Sök