2566
Sök

17 årig kille - Saabgalen - Vill köpa 900 Aero T16 - Behöver seriösa råd!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 september 2008
ProViva skrev:
Freddeponken skrev:
Inte för jag kan så mycket om saab men Fabian jag måste säga att ditt inlägg var jäkligt bra skrivet! inte dåligt för en 17-åring! Lycka till med bilen du köper! Men håll den stilren och inga fula dekaler som 18åringarna har på sina bilar=)

Mvh Fredde

Tackar! Jag har varit aktiv på olika forum sen jag var 13 år, så har lärt mig en hel del när det gäller att formulera sig och skriva. smile Och ja, att den blir stilren är det inget snacka om! Jag prioriterar design väldigt högt och vill ha det stilrent, ingen jäkla limegrön färg med små töntiga drakar på och rosa neon... wink Så du behöver inte vara orolig! big_smile

---

Sen kan vi väll nu konstatera att man kan sätta bilen på sina föräldrar utan problem?smile

Nej det kan man inte, det är bland annat pga av skenförsäkringar som premien är såpass hög som den är idag, snåla jävlar...
Vad är det som är så svårt att fatta... HAR MAN INTE RÅD MED BILEN SÅ SER MAN VÄL TILL ATT SKAFFA EN MAN HAR RÅD MED.

Inte fan hade jag råd att äga en turbo när jag var 20, pluggade och gick på CSN, jag valde en annan bil som jag hade råd att köra, försäkra, laga osv.

Jag hoppas verkligen att ni som skenförsäkrar står där den dagen olyckan är framme (gud förbjuder) och försäkringsbolaget vägra ersättning, då snackar man om bortkastade pengar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 september 2008
Hade inte premien varit så hög hade man inte behövt sätta bilen på en förälder. wink

Ser du? Ond cirkel? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

680 Inlägg
15 september 2008
har haft en aero 89 innan,,kolla växel lådan dom går lätt om du är trimmade el chippade

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 september 2008
TurbOla skrev:
Hade inte premien varit så hög hade man inte behövt sätta bilen på en förälder. wink

Ser du? Ond cirkel? tongue

Eller så väljer man en annan bil som är billigare tills man kommit upp i 5 skadefri år som brukar vara standard idag.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Meister
6 763 Inlägg
15 september 2008
discokapten skrev:
Aern skrev:
Till dig discokapten!

Jag vill bara säga att det är OMÄNSKLIGA försäkringspriser. Är man bilintresserad och vill lägga pengar på bilen så är men illa tvungen att försäkra bilen på föräldrarna om man är liten. Man vill ju inte lägga ner hela sin inkomst på försäkring.

Du har ju rätt med att det är svindyrt att ha bil, men för det ska man väl kunna få ha en fin bil utan att betala 10papp om året. Tänk dig in i hans situation. Du har säkert vart där du också, och säkerligen haft försäkringen på dina föräldrar? Vill bara säga att man inte vill kasta pengarna i sjön när man har ett annan alternativ.

Jag är 24 år gammal, jag har äger en saab 900 2.0 Turbo ifrån 1994, Den står i mitt namn, har jag alltid gjort. Har man inte råd med den bilen man vill ha, då får man ta en annan bil.

T ex: En golf 2:a kostar runt 3k om året helförsäkrad, det har dom flesta råd med.

Jasså? Vart fick du dom uppgifterna ifrån? 7 659kr skulle jag få punga ut påe ne golf 2 och de är ingen gti. Trafikförsäkring på min 740 går på straxt över 4k för mig och de är vad jag köpte bilen för. Verkar de vettigt att betala mer än man gav för bilen i försäkring?

68 Inlägg
15 september 2008
ProViva skrev:
Freddeponken skrev:
Inte för jag kan så mycket om saab men Fabian jag måste säga att ditt inlägg var jäkligt bra skrivet! inte dåligt för en 17-åring! Lycka till med bilen du köper! Men håll den stilren och inga fula dekaler som 18åringarna har på sina bilar=)

Mvh Fredde

Tackar! Jag har varit aktiv på olika forum sen jag var 13 år, så har lärt mig en hel del när det gäller att formulera sig och skriva. smile Och ja, att den blir stilren är det inget snacka om! Jag prioriterar design väldigt högt och vill ha det stilrent, ingen jäkla limegrön färg med små töntiga drakar på och rosa neon... wink Så du behöver inte vara orolig! big_smile

---

Sen kan vi väll nu konstatera att man kan sätta bilen på sina föräldrar utan problem?smile

ja den kan stå på dina föräldrar bara du bor hemma wink

kanske skilljer från olika försäkringsbolag ? nån som vet nått om det ?
Senast redigerat av F-wesslen (15 september 2008)

25 Inlägg
15 september 2008
För att bidra lite till debatten om försäkringsbolag så kan jag säga som så att både mina två bröder och jag haft våra bilar registrerade på morsan och farsan, har aldrig haft några problem med att få ut pengar eller liknande.

Nu har jag dock bara haft min bil 1 sommar, men bröderna mina har haft ett x antal bilar genom årens lopp och det har inte varit några som helst problem som sagt.

Och självklart ska du ha en 900 aero, Airflow paketet på dom är ju gudomligt snyggt! Och motorljudet dessutom cool

198 Inlägg
15 september 2008
Jag är själv 17 och kommer förbli det tills februari, om du hittar rätt bil till rätt pris så slå till säger jag, dessutom har man ju som sagt inte mycket pengar när man är fattig student, MEN du kommer garanterat få mer pengar över till bilen NU än när du har körkortet smile om du nu prioriterar saker till bilen före annat. bensinen är allt dyr idag. jag håller på för fullt att fixa med min audi, som förövrigt är i väldigt fint skick som jag fick billigt smile

EDIT: går själv el2an wink inriktning distribution/extrainsatt kurs elinstallation grund:)
Senast redigerat av Svanholm (15 september 2008)

Fotograf
166 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
@ discokapten

Kalla du mig (oss) "snåla jävlar"? Skärpning. 

@ demk

Tack för tipset, ska se till ha ha koll på det när det blir dags! smile

@ martinssson

Okej smile Ja det är ju klart att jag ska! big_smile wink

@ Svanholm

Ahfan! Grattis till en grym första bil då wink Okej, ja då får jag satsa på att slå till direkt när den rätta ligger ute på blocket big_smile Ja, den är ju det... Vad fixar du då? smile Åh, El är najs big_smile Okej okej smile Jag går inriktning installation smile
Senast redigerat av ProViva (15 september 2008)

SAAB - Move Your Mind.

198 Inlägg
15 september 2008
japp big_smile lite basic grejjer som jag fixat är fälgarna, blinkers, sen tagit en hel spotrinredning med recaro stolar smile mums, satte in en luisi sportratt i trä igår, polerade o vaxade den igår smile m.m. på G är väl att börja med att bygga en anpassad låda till basarna och sätta in 5,25orna fram som jag har här på rummet osvosv smile finns mkt planer men lite me cash! sad

Fotograf
166 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
@ Svanholm
Låter inte hel fel asså!! big_smile Men bara viljan finns så brukar det lösa sig smile

SAAB - Move Your Mind.

457 Inlägg
15 september 2008
discokapten och MrTurbo!

Vet själv att man är lite bortskämd och kan ha den ståendes på mamma och pappa. Men för det så betalar jag min egna försäkring, betalar min egna soppa, betalar för att bo hemma. Och skulle det vara så att olyckan är framme, så självklart betalar jag för det jag har gjort. Inte ska morsan eller farsan stå för MINA olyckor. Sen att jag, och även flera har bilen på föräldrarna det är att man får bygga bonus först när man är 21. Så varför betala i onödan då?

Sen tycker jag föräldrarna ska få avgöra om man får ha bilen på dom eller inte. Som i detta fall så får jag had et på dom, och jag klagar inte. Jag vill inte ha en Golf 2 som första bil, dels för att jag tycker dom är fula, drar mycket bensin och nu när man är 18år och färsk i trafiken så är nog inte golfen speciellt säker. Man vill även ha en fräsch bil i motorn, blir mer reparationer, i längden blir det kanske dyrare att ha en gammal, sämre bil. Men försäkringssett så är det billigare!

Förlåt ProViva att detta vart en "försäkringstråd" Hoppas du har överseende? smile

Fotograf
166 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
@ Aern

Det är lugnt, bra inlägg. smile

SAAB - Move Your Mind.

Sök