5022
Sök

ABS urkopplad?

537 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
Tjooo!

Kom inte på nån så jätte bra rubrik, så den får funka.

Köpte förra fredagen en bil som jag ska ha nu i trean då vi har projektarbete.

Nu i dagarna så har jag bytt bromsskivor, bromsbelägg och ett hjullager (allt bak).
Rev ned allt bara. Nu när jag skulle montera ihop allt så märkte jag att ABS Sensorns "pinne" inte låg emot drevet. Funderade å vad som kunde vara fel. Kom sedan på att det såklart ska sitta en sak på pinnen, för bara den där pinnen kan ju inte snurra på drevet.

Blev misstänksam och startade tändningen. ABS-lampan lös inte..

Jag kollade då igenom alla besiktningspapper en gång till. Där såg jag att den fått nedslag på "indikator visar fel i ABS-systemet". Detta var 2001-12-05. Kollade igenom alla reparationspapper och såg att vänster fram blivit bytt 2002-04-XX, alltså 5månader efter besiktningen.

Eftersom en ombesiktning ska göras inom 1månad så kom jag fram till:
Dem drog ur lampan och ombesiktade, gick igenom.
Men frågan är ju då varför dem bytte en sensor 5månader efter?

Kanske lite luddigt, men hoppas ni kan förstå.
Det man väl kan göra för att undvika problem vid nästa besiktning kanske man ska ta och dra ur säkringen för ABS och sedan koppla ABS-lampan på typ oljetryckslampa/batterilampa?

http://www.rpm2006.se/bilder/mazda/DSC_4411.JPG

http://www.rpm2006.se/bilder/mazda/DSC_4414.JPG
Senast redigerat av markuse90 (19 september 2008)

Forummoderator
26 581 Inlägg
19 september 2008
...eller så kopplar man ihop allt som det ska vara..?
Abs är ju som rätt bra att ha om det finns på bilen..
Men vad vet jag..jag är inte direkt "mekkunnig" big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 september 2008
markuse90 skrev:
Tjooo!

Kom inte på nån så jätte bra rubrik, så den får funka.

Köpte förra fredagen en bil som jag ska ha nu i trean då vi har projektarbete.

Nu i dagarna så har jag bytt bromsskivor, bromsbelägg och ett hjullager (allt bak).
Rev ned allt bara. Nu när jag skulle montera ihop allt så märkte jag att ABS Sensorns "pinne" inte låg emot drevet. Funderade å vad som kunde vara fel. Kom sedan på att det såklart ska sitta en sak på pinnen, för bara den där pinnen kan ju inte snurra på drevet.

Blev misstänksam och startade tändningen. ABS-lampan lös inte..

Jag kollade då igenom alla besiktningspapper en gång till. Där såg jag att den fått nedslag på "indikator visar fel i ABS-systemet". Detta var 2001-12-05. Kollade igenom alla reparationspapper och såg att vänster fram blivit bytt 2002-04-XX, alltså 5månader efter besiktningen.

Eftersom en ombesiktning ska göras inom 1månad så kom jag fram till:
Dem drog ur lampan och ombesiktade, gick igenom.
Men frågan är ju då varför dem bytte en sensor 5månader efter?

Kanske lite luddigt, men hoppas ni kan förstå.
Det man väl kan göra för att undvika problem vid nästa besiktning kanske man ska ta och dra ur säkringen för ABS och sedan koppla ABS-lampan på typ oljetryckslampa/batterilampa?

http://www.rpm2006.se/bilder/mazda/DSC_4411.JPG

http://www.rpm2006.se/bilder/mazda/DSC_4414.JPG

jag fattade inte riktigt de där...funkar den nu eller...å de me å ta ur lampan kollar dom...har tom. ficklampa för att lysa i panelen för att se om lampan är kvar...hur som helst så e de en chansning..provar dom ABS:en så funkar den ju inte å då får du nerslag på de...de på bilden ser ju bra ut för övrigt...

169 Inlägg
19 september 2008
ABS Sensorns "pinne" inte låg emot drevet,   den ska inte ligga på drevet.

//Jonas

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 september 2008
volvo_850glt skrev:
ABS Sensorns "pinne" inte låg emot drevet,   den ska inte ligga på drevet.

de vill säga:..den ska inte snurra..(glömde de)

537 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
Men ser det rätt ut då alltså? Varför lyser inte lampan när man slår på tändningen?

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 september 2008
markuse90 skrev:
Men ser det rätt ut då alltså? Varför lyser inte lampan när man slår på tändningen?

jaa de ser bra ut..Lampan lyser när du vrider på tändningen oavsett ..men om den inte lyser får du nog kolla vad som spökar..kanske glappkontakt..eller kanske redan bortkopplad??..kan finnas en del orsaker..kanske helt enkelt trasig..!

* Voff voff *
11 117 Inlägg
19 september 2008
Precis som skrivits så ska den inte ligga emot utan det är en induktionsgivare som alltså känner av hur snabbt kuggarna på ABS-kransen passerar! På så vis jämförs alla hjuls hastighet med varandra i ABS-styrenheten och den räknar sedan ut om något hjul låst sig och kan utifrån det reglera bromskraften!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

537 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
Vad skönt då!

Ska ta och kolla lampan imorrn.
Vad brukar kunna vara fel på ABS-systemen?

Om lampan är trasig/borttagen så byter jag ju ut den, och om den då inte släcks, vad ska jag börja kolla på då?

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 september 2008
markuse90 skrev:
Vad skönt då!

Ska ta och kolla lampan imorrn.
Vad brukar kunna vara fel på ABS-systemen?

Om lampan är trasig/borttagen så byter jag ju ut den, och om den då inte släcks, vad ska jag börja kolla på då?

oftast e de givarna som brukar jävlas...men ja tror att om du fixar lampan så kommer de gå bra...sen om de inte funkar så kommer vi in på lite mer invecklade saker som att mäta varje givare vid körning...men de blir sen de.. egentligen ska dom mätas när bilen står stilla först...motståndet i varje givare....dom bör vara relativt lika i värdena..när man sen mäter vid körning så ska man mäta Mvolt ac på digitalmultimetern...samma där...ska ge lika värden..

537 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
Okej!

Ska direkt imorrn bitti kolla lampan.

Tack så mycket allihopa!

537 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
Nu har jag kollat upp det där med lampan, och mycket riktigt, den saknades.. suck.
Har en sån lampa hemma, men kommer inte åt att sätta i den, men kunde känna att det saknades för ABS.

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 september 2008
markuse90 skrev:
Nu har jag kollat upp det där med lampan, och mycket riktigt, den saknades.. suck.
Har en sån lampa hemma, men kommer inte åt att sätta i den, men kunde känna att det saknades för ABS.

där ser man...alltid skönt att veta VARFÖR de inte lyser..å trångt e de på dom flesta..utom 740..den e enkel att byta..bara två skruv sen e hela instrumentet löst....

537 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
Märke även att en till lampa saknades. I bilden i instruktionsboken står det HOLD, men finns ingen vidare förklaring om vad det är. Vad är det?

537 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
Så. Fick riva ganska duktigt. Men nu sitter lampan i. Den lyser på tändning och när motorn är igång. Provade bromsa lite och lampan fortsätter lysa likadant.

Jag har ej vart ute och kört, då jag dels saknar körkort och att bilen är uppallad.

så nu återstår det alltså att mäta sladdarna.

Kokar ris
923 Inlägg
20 september 2008
när jag bytte abs sensor på morsans seat så var jag tvungen att köra en bit, typ 50 meter sen slocknade lampan. antar att den gör något självdiagnos eller liknande.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

* Voff voff *
11 117 Inlägg
20 september 2008
cenoxide skrev:
när jag bytte abs sensor på morsans seat så var jag tvungen att köra en bit, typ 50 meter sen slocknade lampan. antar att den gör något självdiagnos eller liknande.

Så är det även på Volvo... Misstänker att dom flesta fordon har på detta vis!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 867 Inlägg
20 september 2008
Ja systemet kan ju inte känna om givaren fungerar om inte hjulen snurrar.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Kokar ris
923 Inlägg
20 september 2008
borde ju kunna starta bilen när den är uppallad och gasa lite då bara?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 september 2008
markuse90 skrev:
Så. Fick riva ganska duktigt. Men nu sitter lampan i. Den lyser på tändning och när motorn är igång. Provade bromsa lite och lampan fortsätter lysa likadant.

Jag har ej vart ute och kört, då jag dels saknar körkort och att bilen är uppallad.

så nu återstår det alltså att mäta sladdarna.

prova nollställ genom att koppla bort batteriet en stund...annars måste du palla ner den å köra runt den så ALLA hjulen får snurra...annars vet den inte hur den ska ställa in systemet...

Sök