Med eller utan dubb

Derbi
20 september 2008 · 1 531 Inlägg

Vad ska man köra med. Med eller utan dubb? Många säger dubb och många säger utan dubb.

mrbuggy Entreprenör
20 september 2008 · 1 784 Inlägg

Derbi skrev:
Vad ska man köra med. Med eller utan dubb? Många säger dubb och många säger utan dubb.

På sommarn e de inte så bra med dubb...men annars e de nog lite beroende på hur väglaget är...finns nog lika många skäl för som emot skulle jag tro...helt upp till var och en..var man bor...hur mycket snö...hur kallt...ja du förstår hur jag menar..!

zshoe Kokar ris
20 september 2008 · 923 Inlägg

utan för fan, så fort en vattenpöl fryser så häller dom 50 ton salt på vägarna, vafan är dubben bra för då? ja förutom att göra det halare på bar asfalt alltså.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Syst3m
20 september 2008 · 1 079 Inlägg

Beror på hur man använder bilen. Är man fartglad och kör som en biltjuv ska man inte ha dubb då de flyger all världens väg. Men kör man lagligt är det dubb som gäller, men inte om man kör i stan. Bor man lite norrut så är det iaf dubb.

Senast redigerat av Syst3m (20 september 2008)

FLindgren
20 september 2008 · 5 089 Inlägg

vart bor du och hur kör du? kör du bara i stan där det är plogat efter en dag behövs inga dubb.. kör du mycket landsväg os.v så behövs det dubb...

sen är det ju komforten i bilen också.. blir ju mjukare och finare med odubbat,,,

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Derbi
20 september 2008 · 1 531 Inlägg

Jag bor utanför Karlstad där det plogas i princip direkt så fort det snöat. Jag kör väl lite över det lagliga om man säger så=P Det längsta norrut jag kör på vintern är upp till Mora i Dalarna.

MickeMys WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
20 september 2008 · 162 Inlägg

Där svarar jag dubb,av det enkla skälet att även om det plogas och saltas/grusas till F-rbannelse här i Skåne så ligger det väldigt ofta hårt packad snö (blir ju som bekant is) närmst vägbanan,då  biter dubben lite bättre, inte sagt att det inte finns goda odubbade däck det gör det självklart,men den lilla tryggheten som dubben ändå ger en är inte värt att förkasta.
Sedan att de river upp småpartiklar osv. visst, det gör ju politikernas skor också,de får se till att bli färre politiker då,för miljöns skull HA det kan nog gå hem i en debatt, jag nämnde ju ordet miljö, då skall det ju klubbas.

Ha det gott mina vänner.

Mvh.MickeMys

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689
Subaru Impreza WRX STi "Petter Solberg Ed.1 - WR 1" (2004)
baltis
21 september 2008 · 1 948 Inlägg

Hur mycket pengar är du villig att spendera? ett par bra (läs dyra) friktionsdäck funkar till 90% lika bra som dom bästa dubbdäcken på is och lika bra på hårdpackad snö... men när du kommer ut på vanlig asfalt då e dom plötsligt 10ggr bättre än dubbdäcken...

så om du inte kör väldigt mycket på isiga vägar satsa på ett par fina friktionsdäck (conti.) gör dom bästa i dagsläget...

edit: om du köper från någon nätbutik se till att du beställer däck för skandinavien... så du inte får ett par vinterdäck som e tillverkade för frankrike big_smile

Senast redigerat av baltis (21 september 2008)

MickeMys WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
21 september 2008 · 162 Inlägg

baltis skrev:
Hur mycket pengar är du villig att spendera? ett par bra (läs dyra) friktionsdäck funkar till 90% lika bra som dom bästa dubbdäcken på is och lika bra på hårdpackad snö... men när du kommer ut på vanlig asfalt då e dom plötsligt 10ggr bättre än dubbdäcken...

så om du inte kör väldigt mycket på isiga vägar satsa på ett par fina friktionsdäck (conti.) gör dom bästa i dagsläget...

edit: om du köper från någon nätbutik se till att du beställer däck för skandinavien... så du inte får ett par vinterdäck som e tillverkade för frankrike big_smile

Jag vet inte om du menar ett inlägg till mig men här kör vi:

Visst, odubbat är bättre än dubb på torr fin asfalt som inte innehåller snöslask o dyl.
Om du bor i stan använd odubbat,bor du utanför stan använd dubb.
Conti säger du visst, jag kör ju på Gislaved de är ju köpta av Conti,som vi nu vet Du tycker är bäst.

Oavsett vad du väljer,den dagen du behöver bromsa så ser du vilket du är nöjd med.

Lycka till

Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689
Subaru Impreza WRX STi "Petter Solberg Ed.1 - WR 1" (2004)
p0wni
22 september 2008 · 49 Inlägg

Derbi skrev:
Vad ska man köra med. Med eller utan dubb? Många säger dubb och många säger utan dubb.

Du kmr får likadana svar här wink. jag kommer köra utan dubb, kör mestadels i stan, eller andra relativt isfria vägar. Blir faktist till att köpa nya däck.

Senast redigerat av p0wni (22 september 2008)

- "Ställ dig sist i kön för helvete"
- "Jag stod där nyss, men det var så jävla tråkigt"
p-nyhlen Quattro - bar å åk
22 september 2008 · 621 Inlägg

Jag bor i Värmland jag oxå men lite högre upp. och pendlar mycket till norge, och jag kör odubbat. Kör mycket landsväg och många mindre vägar då man bor i skogen. Har testat både dubbat och odubbat och märker ingen skillnad egentligen. Ett STORT plus är att de odubabbade är MYCKET tystare...
Sj köpte jag Bridgestone Blizzak Nordic och kan verkligen rekommendera dessa. Bra grepp och bra komfort

Senast redigerat av p-nyhlen (22 september 2008)

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
MickeMys WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
22 september 2008 · 162 Inlägg

p-nyhlen skrev:
Jag bor i Värmland jag oxå men lite högre upp. och pendlar mycket till norge, och jag kör odubbat. Kör mycket landsväg och många mindre vägar då man bor i skogen. Har testat både dubbat och odubbat och märker ingen skillnad egentligen. Ett STORT plus är att de odubabbade är MYCKET tystare...
Sj köpte jag Bridgestone Blizzak Nordic och kan verkligen rekommendera dessa. Bra grepp och bra komfort

Håller med dig!
Nu har vi ju 4 krafs bägge två så det är ju inget större bekymmer för oss ;-)

Det med tystare är väl ok, men ljudet bryr jag inte om, inte det från däcken i alla fall.

Komforten är heller inte den prioriterad för mig.

Min erfarenhet är att dubb är "lite" bättre när det gäller.

Mvh.Micke

Senast redigerat av MickeMys (22 september 2008)

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689
Subaru Impreza WRX STi "Petter Solberg Ed.1 - WR 1" (2004)
fredda_king Fotograf
22 september 2008 · 1 319 Inlägg

jag kör dubbat och kommer troligen att göra det så länge man får göra det. för känns bar att veta att den där  extra mm med dubb går ner i isen en bit vid halt väglag känns bra att veta.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Gulmun * Klåpare
22 september 2008 · 1 718 Inlägg

Jag vågade heller inte lita på dubbfria tills jag provade själv. Fick mycket bättre grepp utan dubb på saltade vägar, tillochmed snö. Is kanske de inte har så bra grepp på, men det har inte mina dubbdäck haft heller.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
n_andersson
22 september 2008 · 689 Inlägg

körde med dubbfritt en vinter o de va helt värdelöst. går inte att jämföra med fästet med riktiga dubbdäck. körde på en liten slingrig väg med packad snö som slutade rätt ner i diket o in i en snövall, o dom andra som hade dubbdäck klara dra upp mig ur diket. Då bestämde jag mig för att aldrig mer köpa dubbfria vinterdäck

Oscarr
22 september 2008 · 260 Inlägg

Dessutom så fungerar vägsaltet bara ner till -8 grader..

mrbuggy Entreprenör
22 september 2008 · 1 784 Inlägg

Oscarr skrev:
Dessutom så fungerar vägsaltet bara ner till -8 grader..

Hmmmm..de saltet jag kör funkar bara ner till -4

hursom helst så föredrar jag dubbar i mina däck..

Senast redigerat av mrbuggy (22 september 2008)

Seth
22 september 2008 · 3 354 Inlägg

vad jag har fått reda på så, É det ingen "is"yta så behövs inte dubb

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
MickeMys WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
22 september 2008 · 162 Inlägg

Måste få lägga ett inlägg till:

1.Kör på det Ni vill...!
2.Tänkvärt, när den "Svarta" halkan kryper upp på er, vill ni ha dubb eller icke?
3.Dubb har bevisat längre stoppsträcka på "bar/torr" asfalt (dvs. Under dagstid, uppehåll, solsken o dyl. På kvällen/natten hur är det då, varmt,torrt?)

4.Dubb har bevisat kortare stoppsträcka vid isgata,packad snö, då de går ner "den lilla" biten och greppar tag.

Som sagt välj det ni vill, kör med insidan av skallen och inte med Snorren på vintern, så har vi nog kul igen nästa varma säsong..

Mvh.Micke


Ni får läsa och tolka detta hur ni vill jag väljer ju inte åt er.

Länk:http://www.aftonbladet.se/bil/dacktillbehor/dack/article169914.ab

Test utfört av Aftonbladet och Auto Motor Sport ihop.

Robert Collin varnar för ett av de mest sålda däcken
Dubbat eller odubbat? Känt eller okänt? Dyrt eller lågpris? Årets vinterdäckstest ger svaren. Och Aftonbladet Bil varnar för ett av de mest sålda däcken: - Det är direkt trafikfarligt på asfalt.


Hur farligt får ett vinterdäck vara?

Frågan blir akut efter årets stora vinterdäcktest.

Jag har många gånger skrivit om hur bilindustrin optimerar egenskaper mot kända test. Krocksäkerhet optimeras mot Euro Ncap, bränsleförbrukning mot konsumentverkets normer. Inte mot verkliga krockar eller verklig körning. Seriösa tillverkare som verkligen anstränger sig att vara bäst i verkliga livet får stryk medan de oseriösa får extra stjärnor och extralåg förbrukning i tester som bara avslöjar en liten, liten del av verkligheten.

Däcktillverkarna gör samma sak.

Aftonbladets och Auto Motor och sports vinterdäcktester som görs i samarbete med finska däcktestarföretaget Test World har varit norm de senaste 20 åren. Alla däcktillverkare vill vara bäst i vårt test.

Asfalt i skymundan
Eftersom vi lägger tonvikten vid vinteregenskaperna är det just dessa som tillverkarna jobbar extra hårt med. Greppet och köregenskaperna på asfalt som ju är vinterns kanske allra vanligaste underlag har kommit helt i skymundan.

Vi testar visserligen egenskaperna på torr och våt asfalt, men ett lågt betyg på barmark väger så lätt i poängsammanställningen att det inte drar ner höga vinterpoäng.

Vi kunde låta barmarksegenskaperna väga tyngre, men då skulle vi gynna vinterdäck konstruerade för Mellaneuropa med fint våtgrepp men mycket dåliga vinteregenskaper. Sådana "autobahndäck" säljs redan i alltför stor utsträckning i Sverige.

Blizzak är trafikfarligt
En tillverkare som konsekvent nonchalerat säker körning på asfalt är japanska Bridgestone och nu har det gått så långt att vi inte kan rekommendera deras dubblösa Blizzak-däck längre. Blizzak har så dåliga

köregenskaper på asfalt att det måste betraktas som trafikfarligt!

Det började redan för snart tio år sedan när jag under ett biltest gjorde ett par lätta höger-vänster på torr asfalt med en testbil med Blizzak-däck. Jag höll på att sladda av vägen.

När bilen fick andra däck blev kör-egenskaperna avgjort bättre.

Då införde vi asfalttester även för vinterdäcken. Vi testar numera bromsning på våt asfalt och älgtestet, det vill säga undanmanöver, och andra stabilitetsprover på torr asfalt.

Men när vissa tillverkare fortsätter att prioritera snö- och isegenskaper på bekostnad av stabiliteten på asfalt har vi nu infört ett minimikrav på asfalt. Når däcket inte upp till vissa grundläggande krav underkänns däcket, hur bra det än är på snö och is.

Därför måste vi avråda från storsäljaren Bridgestone Blizzak. En plötslig undanmanöver med Blizzakdäck slutar lätt som en "oförklarlig" olycka i diket eller i fronten på en mötande bil.

Gislaved Soft Frost är inte mycket bättre och rekommenderas inte om större delen av vinterkörningen antas göras på barmark.

Generellt är det dubbdäcken som är den bästa kompromissen och som ger bäst säkerhet både på vinterväg och på barmark.

Dubb är säkrast
Eftersom dubbarna ger grepp på is och riktigt hårdpackad snö kan gummit vara lite hårdare och däckkonstruktionen styvare än i de dubblösa däcken där ju gummit måste röra sig mycket och vara uppskuret i många lameller för att hitta fäste.

Dubbdäcken är överlägsna de dubblösa däcken på is, lika bra på snö och stabilare på asfalt.

Nackdelarna är en lite högre ljudnivå på barmark och att man måste passa på- och av-datumen höst och vår.

Två avigsidor som väger lätt för dem som tycker att säkerheten väger tungt.

Senast redigerat av MickeMys (22 september 2008)

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689
Subaru Impreza WRX STi "Petter Solberg Ed.1 - WR 1" (2004)
FreddeK
22 september 2008 ·

lätt bil=dubbäck,  tung bil=friktionsdäck

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang