Byta växellåda till en femväxlad HJälp!!

Liran87
3 april 2006 · 4 Inlägg

hej eftersom jag inte är så skruvkunnig går jag in här och kollar med er om ni vet något om att
byta växellåda från en fyrväxlad till fem och om det går

jag har en gammal golf 83 :a  ... kan man byta växellåda och äre mycket jobb med det?

tack !!

MeloveGolf Vw trimmare
4 april 2006 · 2 995 Inlägg

negativ?
Har bytt vxl låda på golf 7 ggr!
Första gången är det lite jävligt....byter du från 4 till 5 måste du såga bort en stålkant som finns vid växelspaken för att komma tillräckligt långt ut till höger och få i 5:an kan hända att backspärren börjar krångla oxå...annars klarar jag att byta en vxl låda på min bil på nåra timmar helt ensam så det är inte värst svårt/Jobbigt men räkna med att du demonterar lite väl mkt första gången och att det kommer ta tid...

edit: 4-vxl har bättre utväxling samt mer hållbarhet än 5-vxl så byt bara om du har ett skäl till det.

Senast redigerat av MeloveGolf (4 april 2006)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Volvo_Tommy
28 april 2006 · 2 Inlägg

Hej.. Tänkte bara höra om vad man behöver ta bort vid växellådsbyte på en golf?? Ni verkar ju kunna det där.. smile

Senast redigerat av Volvo_Tommy (28 april 2006)

MeloveGolf Vw trimmare
28 april 2006 · 2 995 Inlägg

Volvo_Tommy skrev:
Hej.. Tänkte bara höra om vad man behöver ta bort vid växellådsbyte på en golf?? Ni verkar ju kunna det där.. smile

Styrlederna,Växellådsfästet,Jordfläta,Kopplingsvajer,Drivknutar 12-kantsskruv=specialverktyg från vag eller järnhandel kan funka med insex men dom går lätt paj då. du kommer få lossa på 2skruvar vid fjäderbena fram så du kan  "Vika ut" drivknutarna (Du märker vilka jag menar). sen ska startmotorn ur.därefter får du lossa skruvarna som sitter mot block och "Jucka" ut växelådan och släppa ner den på backen och lyfta upp bilen...att få ur och montera ihop själv kan vara svårt att göra ensam första gångerna så ha gärna en polare med. men det är ingen stor operation jag byter växellådan själv på en dag.

edit: Du måste även ta bort sammankopplingarna med spakstället så klart (En kort, och en lång precis bakom lådan sitter plast "Kåpor" lr hur man ska förklara det tongue på ändarna.)

Senast redigerat av MeloveGolf (28 april 2006)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Volvo_Tommy
30 april 2006 · 2 Inlägg

Tack för det MeloveGolf.. Då vet jag vad som ska bort..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang