Vitt moln av rök.Volvo 850 T5

Dawee
16 september 2008 · 194 Inlägg

Hej hej!

Idag drog jag en sväng med bilen och märkte när jag stannat att den rök för jävla mycket (vit rök)
Den ryker inte alls lika mycket när jag kör den utan det är endast på tomgång. Turbon laddar som den ska (tror jag) 0.5,vattennivån sjunker inte, inte oljenivån heller.
Bör jag bli orolig?

wildboy_87_
16 september 2008 · 1 062 Inlägg

det låter ju som att toppackningen inte e som den borde vara

Team Björkeryd
azid Det som inte dödar gör ont
16 september 2008 · 2 668 Inlägg

om det försvinner efter ett tag kan det vara kondens i avgasröret.... annars så är det nog topp packningen som gett sig...

2slow
MHperformance CNC operatör
16 september 2008 · 280 Inlägg

Starta den och låt den gå på tomgång, öppna locket till expansionskärlet höj varvtalet lite och se om det bublar, då är topppackningen kass, inte så troligt om den inte tar något vatten, skulle mer chansa på kondens..

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
_ralle_ Servicetekniker
16 september 2008 · 235 Inlägg

Kan även vara vevhusfellan som är igen satt så vevhustrycket trycker ut olja i motorn.
Åk förbi en verkstad o be dom mäta vevhustrycket det är lätt gjort.

Fast det brukar luckta lite bränd olja om det är vevhusfellan.

mvh ralle

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
ErskPersk Svindåre
16 september 2008 · 1 433 Inlägg

om det ryker vit rök så är det ju vattenproblem smile

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
Tinjection Stabil som fan
6 oktober 2008 · 304 Inlägg

Måste fråga, Är det farligt att vevhusfellan är igensatt och hur återgärdar man det? Tror mig nämligen ha samma problem med min volvo 945turbo , Bilen går kanon bra, tar varken olja eller vatten , och tempen är normal! Ryker dock vitt ibland på tomgång, Rätt rejält! // Jim

perzy Snål gnällspik
6 oktober 2008 · 402 Inlägg

Ja det är farligt (saab 9-5!)eftersom vevhusventilationen är en stor del av motorns smörjsystem! Spelar ingen roll att ha i svindyr syntetolja om trycket i vevhuset koksar oljan, trycker sönder dina packboxar och hindrar oljan att komma åt. Värmen stiger också i oljan osv.
Du måste rengöra oljefällan och alla slangar ur och in i blocket. Har gjort det på min vitmotor och där var slangarna igensatta med sot-oljeblandning som var som modellera, -inget man blåser ur med tryckluft!

Enklast att se om det är igensatt är att dra upp oljestickan på tomgång -blir det en liten 'puff eller plopp' då och man kan se rök komma ur oljestickans rör...ja

Senast redigerat av perzy (6 oktober 2008)

Volvo S80 2,9.
Krink
7 oktober 2008 · 260 Inlägg

samma problem med min, startar bilen och körde ner till affären och då hade bilen fått full arbetstemp, ställde bilen igång o såg då att den rök vitt, inte direkt jätte mkt men ett litet moln var det väl, kan de va kodens? smile

Dodge Ram 2500 "Cummins" (2004)
Tinjection Stabil som fan
7 oktober 2008 · 304 Inlägg

Jo, Jag har med fått för mig det, Min är ju nybes. den 25 sep, så det låter ju rätt lustigt om dom inte skulle sett något där på avgasväderna och oljeläkage!

David_FT
7 oktober 2008 · 183 Inlägg

Jag är ganska säker på att det är era turboaggregat som läcker ut olja i avgasröret, oftast mest på tomgång. Vart så på min 940T även en polares bil fick den skojjiga vita röken å turbobyte/renovering åtgärdade felen!

Senast redigerat av David_FT (7 oktober 2008)

kolvas
7 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

som jag skrivit många gånger förut:

Vitt = vatten
Blå = olja
svart = bensin eller diesel

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
azid Det som inte dödar gör ont
7 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

kolvas skrev:
som jag skrivit många gånger förut:

Vitt = vatten
Blå = olja
svart = bensin eller diesel

beror på hur mycke olja det är... bara kolla filmer med skruna 9-5turbos där ryker det VIT inte blått samt att jag varit med om det vita monlnet för helvetet själv...

ps blått ryker det innan turbon åker oftast då¨man startar bilen kall

2slow
Livetsommekaniker
8 oktober 2008 · 54 Inlägg

min bmw 750 gör samma sak och den tar lite vatten så VIT RÖK ÄR VATTEN!kan man ju fråga vilken idiot som helst

BMW 520 (1995)
BMW 525TD (1994)
Blida
8 oktober 2008 · 654 Inlägg

Är det en vattenkyld turbo på T5orna?

jonTe
8 oktober 2008 · 5 710 Inlägg

_Korva_ skrev:
så VIT RÖK ÄR VATTEN!kan man ju fråga vilken idiot som helst

Nej!
Mycket olja kan som sagt bli vit rök.....
Man får oxo skilja på om medierna förbränts eller inte, förbränd olja = blårök, icke förbränd olja= vitrök.
Dessutom kan bränsle (diesel) bli vitrök om det inte förbränns.

Generellt kan man gå på kolvas lista:

Vitt = vatten
Blå = olja
svart = bensin eller diesel

.....men vit rök kan vara flera saker. Då får man ta till luktsinnet istället....kylvätska som luktar "parfyrmerad" vattenånga skiljer sig ganska rejält från lukten av bränd olja.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
jonTe
8 oktober 2008 · 5 710 Inlägg

Blida skrev:
Är det en vattenkyld turbo på T5orna?

Jo...

MVH Jonas
..............
Tinjection Stabil som fan
8 oktober 2008 · 304 Inlägg

Faktum är att David_FT hade rätt i mitt fall, Bytte turbo (en kompis hade en liggandes) och promblemet var löst,!

Dialbo
8 oktober 2008 · 124 Inlägg

luktar röken bränd olja? På min förra saab 9000 turbo cse så rykte den jävligt mycket vit rök endast när den stod på tomgång. Det var turbon som läckte olja.

Dawee skrev:
Hej hej!

Idag drog jag en sväng med bilen och märkte när jag stannat att den rök för jävla mycket (vit rök)
Den ryker inte alls lika mycket när jag kör den utan det är endast på tomgång. Turbon laddar som den ska (tror jag) 0.5,vattennivån sjunker inte, inte oljenivån heller.
Bör jag bli orolig?

Blida
8 oktober 2008 · 654 Inlägg

Mitt tips utan att vara kunnig inom/på Volvo är att kolla vatten ledningarna,till turbons kylning alt se om det läcker in vatten I turbon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang