Idag märkte jag att när jag accelerade upp till 50 på trean och sen när jag skulle växla till 50 så varvade jag upp till 3000 rpm med kopplingen nedtryck mellan växlignarna och så höll jag kvar gasen konstant på 3000 rpm och släppte kopplingen på 5:ans växel i 50 km/h och motorvarvet låg kvar på 3000 rpm konstant tills jag släppte gasen.
Är det normalt att bilen gör så om man kör så? Jag skulle bara testa så det e inget jag tänker göra i fortsättningen, eller kan det vara så att kopplingen är seg o tar tid tills den åker ihop igen?
Koppling är nog slut pga att inte verkar ha en aning om hur man växlar, använder koppling. Skaffa en automatare istället. Ser inte anledningen till att varva samtidigt som man växlar och har kopplingen nertryckt. Det enda du gör då är att se till att kopplingen slits i förtid, samtidigt som belastar växellådan och motorn. Helt enkelt idioti.
fasen, får väl tjacka en ny koppling o låta grabbarna på fordonsprogrammet byta den för jag har varken tid föro fixa själv lr pengar för o lämna in på en riktig verkstad:P
Förresten på c20xe motorerna,måste man plocka av växellådan för att få loss kopplingen? Har hört att på vissa oplar behöver man inte plocka loss den.
Tror inte man behöver göra det, vet inte men det sitter ju iaf en lucka under kopplingen (iaf på min kadett) precis som på corsan jag hade. (O på den gick det att byta utan att plocka ut lådan)
Har n uett helt kopplingskit hemma, dock har jag ett problem. Jag får inte tag i dessa verktyg som behövs d.v.s clips till tryckplattan och centreringsdon.
Kan man byta kopplingen utan problem ändå?Får man av tryckplattan fast den inte är ihoptryckt?
Sen så är det så att min nuvarande koppling slirar så hysteriskt mycket ibland och ibland slirar den nästan ingenting.
Sen kan man lyfta kopplingspedalen över det normala med foten och när jag gör det och gasar så slutar kopplingen att slira.
Kan det vara så att till o me att det e vajern som är för spänd lr nått?