ingefära i nyare kylsystem (aluminiummotorer)??

Addi
9 oktober 2008 · 85 Inlägg

Har ett märkligt problem me min audi a3 -04 den läcker kylarvätska utan att det det syns vart de droppar ner. Har kollat vart den läcker ifrån men hittar inget och det verkar som att den ibland läcker och ibland håller tät beroende på väderförhållande. Ibland kan det gå en hel månad utan att den varnar för låg kylvätska och ibland så tar det bara nån dag tills jag måste fylla upp igen. Så till min fråga då -> kan man hälla ingefära i nyare aluminium motorer? Hört att de ska täta små hål i kylsystemet, och hur gör man då hur mycket?, vet nån om de finns nå bättre alternativ än ingefära (där det inte ingår dyra verkstadskostnader).


Har provat att kallstarta motorn och ha den igång i ungefär 1min för att kolla om tryck bildas i behållaren men inget tryck uppkommer, tyder väl på att topplocks packningen inte är trasig.

Volkswagen Passat CC "VW Individual" (2009)
discokapten Kapten på disco!
9 oktober 2008 · 1 729 Inlägg

Varför inte kylartätning?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Addi
9 oktober 2008 · 85 Inlägg

Hört att kylartätning gör mer skada än nytta då känns ju ingefära mer ekologiskt tongue

Volkswagen Passat CC "VW Individual" (2009)
torpis Forummoderator
10 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

jesus....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Racing_
10 oktober 2008 · 228 Inlägg

Kanel kan du använda, tro det eller ej men det funkar. smile.. Har själv använt det ett par gånger o funkar kalas smile

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
Gulmun * Klåpare
10 oktober 2008 · 1 718 Inlägg

Om du absolut inte vill veta var felet sitter, så knäck ett ägg i expansionskärlet. Det är ekologiskt och tätar.

Men det låter som att läckan sitter i eller i anslutning till värmepaketet till kupén, efterssom du inte har synligt läckage och varierande volymförlust. Speciellt när du skriver att det följer väderförhållandet. Kallare väder, mer värme till kupén, mer vattenförlust.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Topper Gillar stora förgasare
10 oktober 2008 · 342 Inlägg

Lämna in bilen så du hittar vart den läcker. Det är inge kul om det läcker i kupen.

Det bör inte kosta mer än 1000-1500kr. Det är det värt

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Mr_Gear Biltokig
10 oktober 2008 · 870 Inlägg

Skall du täta så använd Bar´s Leak - finns på mekonomen och till skillnad från konventionella kylartätningar så funkar det faktiskt som utlovat! ca.150kr kostar det...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang