3732
Sök

lite tips på rostskyddsprodukter

139 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
Det är så att jag ska laga lite rost på underrede och insidan av skärmkanterna då det bubblat sig under lacken.

så som jag hade tänk mig i den här ordning är:

1. ta bort gammalt rostskydd där det behövs
2.köra med rostomvandlare
3.slipa plåtrent och lägga på rostskyddprimer/zink
4.köra på med tunnflutande rostskyddsmedel eller linolja
5. underredsmassa

måste allt rostskydd på hela underredet bort eller bara där det behövs?

Sen, fäster underredsmassan på linolja eller tunnflytande rostskyddsmedel?

För att eventuellt komplettera så hade jag funderat på att måla över rostskyddsgrunden med hammarlack men jag är osäker på om rostskyddsmedelet och underredsmassan fäster på det då det innehåller silikon, någon som kan svara på det?

Forummoderator
9 299 Inlägg
17 oktober 2008
Skippa underredsmassan. Den ställer bara till problem då den släpper och det blir fickor.

Jag tycker:

Plåtrent, tvätta med sprit el likn.
Måla direkt. Tjockt, flera lager grundfärg med pensel, sedan flera lager toppfärg. Jag tycker du ska åka till järnhandlaren och skaffa någon järnfärg till staket eller liknande. Funkar kanon. Pansarol har jag använt med stor framgång.
Sedan ett kladdigt valfritt tunt rostskydd som inte stelnar hejdlöst.
Sedan får du varje höst och vår kanske spraya på lite mer tunt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

139 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
men kan man inte köra grund,topplack,vax och sist underedsmassa som skyddar topplacken från stensprut o.s.v.?

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 oktober 2008
Elitemaster skrev:
men kan man inte köra grund,topplack,vax och sist underedsmassa som skyddar topplacken från stensprut o.s.v.?

jag brukar köra med endast hammarlack...den stoppar rosten också..borsta rent med stålborste å sen hammarlack direkt på...blir som emaljerat liksom...funkar som rostätaren nästan...
Senast redigerat av mrbuggy (17 oktober 2008)

139 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
ok tack för svaren, men behöver man skrapa bort alla gammal underredsmassa även om det skulle vara sprickor och rost på ett fåtal ställen för så e de i mitt fall?

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 oktober 2008
Elitemaster skrev:
ok tack för svaren, men behöver man skrapa bort alla gammal underredsmassa även om det skulle vara sprickor och rost på ett fåtal ställen för så e de i mitt fall?

bara de som e löst....

687 Inlägg
17 oktober 2008
Ingen hammarlack,innehåller silikon som drar åt sig fukt. Det rostar som fan under färgen som man inte ser,helt värdelöst.
Senast redigerat av volvo_Tobias (17 oktober 2008)

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 oktober 2008
volvo_Tobias skrev:
Ingen hammarlack,innehåller silikon som drar åt sig fukt. Det rostar som fan under färgen som man inte ser,helt värdelöst.

Njaaa...då finns de nog olika hammarlack i så fall.... smile

139 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
mrbuggy skrev:
volvo_Tobias skrev:

vilken hammarlack ska man köra på då? biltemas lr hammerites orginal lr inget av dem?smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 oktober 2008
Gör det ordentligt som du skrev från början. Vill du laga bilen igen?
Gör rent från rost.
Tvätta.
Använd vanlig lacknaftebaserad oljefärg av bra märke.
Pensla.
Pensla igen.
Pensla igen.
Spraya på tunt kladdigt rostskydd.
Kör i 30 år utan problem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Entreprenör
1 784 Inlägg
18 oktober 2008
Elitemaster skrev:
mrbuggy skrev:
volvo_Tobias skrev:

vilken hammarlack ska man köra på då? biltemas lr hammerites orginal lr inget av dem?smile

jag använder originalet...å för mej funkar de bra...fick tipset av biprovningen för länge sedan... smile

687 Inlägg
20 oktober 2008
mrbuggy skrev:
Elitemaster skrev:
mrbuggy skrev:

jag använder originalet...å för mej funkar de bra...fick tipset av biprovningen för länge sedan... smile

Gör som caromania skrev,mycket bättre än hammarlack.Det säger ju sig själv att det inte blir lika bra om man bara målar över allt.
Senast redigerat av volvo_Tobias (20 oktober 2008)

12 086 Inlägg
20 oktober 2008
Hagmans body är kanon! Torkar och blir som en tjock aaaningens elastisk konsistens, bästa jag använt hittills!

Sök