4902
Sök

Olje byte automatlåda.

133 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Hej, ska byta olja i lådan, men vet inte hur myck som går i. De är volvos 4 stegade som sitter i blandanat V70 fram till 99 om jag inte minns helt fel, nån som vet?? och vilken olja ska man ha? jag vet ju att de ska va ATF olja, men de finns ju en del att välja på, så om de är någon som vet vilka som bra säg till:) de är ju till R:en så vill inte ha nån piss olja.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 oktober 2008
gå till volvo de har den oljan du behöver

Jonas

Hojmek
748 Inlägg
22 oktober 2008
Köpte min olja på Swedol , Uppfyller Volvos krav. Gick åt 18 liter för mig eftersom att jag sköljde den så  bara fräsch olja finns kvar i systemet. Att bara tömma lådan på olja är i princip meningslöst då du bara får ur ca 3 liter, lådan rymmer 7.6 liter olja.

Herr
285 Inlägg
22 oktober 2008
Wernering skrev:
Hej, ska byta olja i lådan, men vet inte hur myck som går i. De är volvos 4 stegade som sitter i blandanat V70 fram till 99 om jag inte minns helt fel, nån som vet?? och vilken olja ska man ha? jag vet ju att de ska va ATF olja, men de finns ju en del att välja på, så om de är någon som vet vilka som bra säg till:) de är ju till R:en så vill inte ha nån piss olja.

http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?t=4082

133 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Bodegan skrev:
Köpte min olja på Swedol , Uppfyller Volvos krav. Gick åt 18 liter för mig eftersom att jag sköljde den så  bara fräsch olja finns kvar i systemet. Att bara tömma lådan på olja är i princip meningslöst då du bara får ur ca 3 liter, lådan rymmer 7.6 liter olja.

ok, vad går den på? jag tänkte skölja min med, är ju lika bra.

Hojmek
748 Inlägg
22 oktober 2008
Wernering skrev:
Bodegan skrev:

ok, vad går den på? jag tänkte skölja min med, är ju lika bra.

Nu fick du ju en kanon länk ovanför, betalade runt 500 kr inte alls farligt. Blir grym skillnad efteråt smile

133 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
Larzan skrev:
Wernering skrev:

fan va nice, in i minsta detalj med:)

Herr
285 Inlägg
22 oktober 2008
Wernering skrev:
Larzan skrev:
Wernering skrev:

fan va nice, in i minsta detalj med:)

http://bestsmileys.com/thumbs/7.gif

210 Inlägg
22 oktober 2008
Vid sköljning som man "alltid" ska göra vid ett byte så går det åt ca 6,5L, men ha gärna 7-8L så att du har vid oljenivåkontrollen efter bytet. Volvo rek Castrol Transmax Z ATF TQ DIII, så köp den och ingen annan "skit" och en packning till pluggen.

Lycka till!

RWD forever & ever!

Hojmek
748 Inlägg
22 oktober 2008
DJ_V8_BMW skrev:
Vid sköljning som man "alltid" ska göra vid ett byte så går det åt ca 6,5L, men ha gärna 7-8L så att du har vid oljenivåkontrollen efter bytet. Volvo rek Castrol Transmax Z ATF TQ DIII, så köp den och ingen annan "skit" och en packning till pluggen.

Lycka till!

Efter att man spolat med 6.5 liter är då knappast jag nöjd! Går åt mer men sen beror det ju på hur noga personen i fråga är.

210 Inlägg
23 oktober 2008
Bodegan skrev:
DJ_V8_BMW skrev:

Lycka till!

Efter att man spolat med 6.5 liter är då knappast jag nöjd! Går åt mer men sen beror det ju på hur noga personen i fråga är.

Volvos instruktion är 6,5L vid byte/sköljning. En automat låda blir inte så mycke renare bara för att du använder 18L. Sedan är det ju lämpligt att hälla av dom 2-3L olja som finns i botten lådan innan man börjar skölja så har man blivit av med den grövsta skiten.
Är man rädd om din automat så byt oljan ofta.
En svensk taxi volvo kan klara 40000mil om man byter olja var 6000mil, och detta är bilar som ofta går hårt under körning.

RWD forever & ever!

Sök