Näh, det är inte så mycket du ska "bytta"...
Vad du behöver är väl lite krasst en komplett motor, med kabelhärva, boxar, koppling,
Ev. växellåda och kardan.
Sen äre bara att bygga nya motorfästen, ev. bygga om framvagnen, ev. bygga om torpedvägg och växellådshus, korta kardanaxeln och se till att den linar upp riktigt mot bakre medbringaren. Kan va lite härjigt att få allt spikrakt. En ordentlig svetjigg som du tillverkar innan är verkligen att föredra.
Sen måste du garanterat bygga ny växellådsbalk, och nya fästen för den. Nytt stödlagerfäste beroende på vilken kardan du ska använda. (och beroende på vilken låda.)
Spakfästen, och nytt urtag för växelspaken lär ju behövas. Allra enklast är att skaffa en komplett 328 E36 och skrota ur den. Kan ju vara någon krockad skit, spelar ju ingen roll.
Sen ska väl den motorn ha en annan bränslepump också, men ska man ändå vara där och härja så kan man slänga i en walbropump

Vill man göra det enklare för sig, så kan man göra en adapter mellan motor och låda, bara att rita upp en i lämpligt CAD program och lämna till närmsta trådgnistare/vattenskärare/plasmaskärare så löser dom det

Enklare än att lägga E36:ans låda i bilen, vilket innebär att du inte behöver bygga om så mkt. Sen vad det är för låda original på 318 vetfasen. Om du kan få dit någon 32X-låda "bolt-on", så är det nog att föredra, och mycket enklare.
Och så kan det vara bra att ha extra bil, som är besiktigad, som du flyttar över plåtarna från, då bmw inte skriver ut några intyg på maxeffekter.