byta turbo! 13t till 16t

S40R_T4
19 maj 2008 · 12 Inlägg

Hej. Har en s60 2.4t -01 som ja tycker är lite trött ^^

såg även på senaste bes att en liten oroväckande oljedroppe hängde på undersidan turbon, så om de nu blir turbobyte, kan man slänga på en 16t från t5:ans motor? hur går det med spridare osv?  tänkte även chippa bilen, eller måste man mappa bilen för 10.000:- för att det ska lira ihop? aja. kom med tipps, råd, förslag på hur ja ska göra. jag hade iaf tänkt mig runt 250-260hk

vet att det inte är gratis att trimma bilar. men de får gärna inte gå på över 10.000:- så hänvisningar till ATM eller liknande är inte intressant, för dyrt.

aja. hoppas det finns ngt som kan komma med tips. dom som bara gissar eller tror dom vet behöver inte svara.
Tack för mig.

Volvo 4 Life!
torpis Forummoderator
19 maj 2008 · 10 572 Inlägg

Det där med hänvisningar till ATM inte är intressant gör att jag tror du skall satsa på en ny original turbo istället.

Är man inte ens intresserad av vad som finns för "rätta" lösningar så skall man definitivt inte gå nån snikväg med påställt it's fun chip, för när det rasar så blir det betydligt dyrare än dina 10.000kr du har i budget.

Med 16T kan du utan bekymmer kröka vevstakar i en t5:a...

Ring runt och kolla innan du bestämmt dig för att något är för dyrt. Det är inte alls otänkbart att exempelvis ATM har chip färdiga för just din konvertering.

Senast redigerat av torpis (19 maj 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
S40R_T4
19 maj 2008 · 12 Inlägg

jag har kollat på Powerchip.se & ett chip där går på runt 3500:- +40hk. men jag är ute efter liite mer. därför undra jag om man kan sätta på en t16 turbo som sitter orginal i s60 t5. vad jag vet ska de inte vara någon skillnad alls på motorerna förutom turbo och programvara eller vad som nu styr detta. en sådan turbo kan jag köpa för ca: 3-4000:- och är inte speciellt dyrt.

ATM - Steg 3
255hk 410Nm
Omprogramering av styrbox, sportluftfilter, 3" Ferrita framrör med race kat, 2,5” rostfritt Ferrita avgassystem från kat. och bak
       
Pris: 19 295,00

något liknande detta jag söker. men 20.000:- för att få 15 hk mer än powerchips chip är lite väl dyrt.
Hi-Tuning.com säljer chip för ungefär samma pris (ca:3000:-) & ökning på 50hk (250hk)

Det jag undrade var om jag kunde sätta dit en T16 turbo om jag endå behöver byta orginalturbon, chippa bilen & hamna någon stans mellan 250-260 hk. utan att betala 20.000:- för det...

Volvo 4 Life!
Severin
19 maj 2008 · 1 587 Inlägg

Kolla vad dina stakar orkar först wink

S40R_T4
19 maj 2008 · 12 Inlägg

Severin skrev:
Kolla vad dina stakar orkar först wink

Bör väl hålla för 250-260 hk eftersom Autotech trimmar dessa motorer till det & även lämnar säkerhetsmarginal? sen är det väl Nm som är farligt för stakarna? rätta mig om jag har fel smile

Volvo 4 Life!
H.T
19 maj 2008 · 197 Inlägg

Avgassystemet e väl likadan mellan s60 T5 och 2.4/2,5 T. 
T5:an trimmar ju dem flesta trimföretagen upp till 300hk med org. avgassystem.

Varför behövs de sportavgassystem och racekatt till 2,4/2,5 T för att komma upp til 264hk tex.

Om någon kan förklara de och samtidigt om man kan få förklaring utav någon som vet vad som skiljer en T5:a (250hk) och 2,4T (200) och 2,5T (210).

Tack.

Mazda Mx-5 (2006)
torpis Forummoderator
19 maj 2008 · 10 572 Inlägg

Just detdär med ny turbo sätter chipet ur funktion oavsett om det är BSR, ATM, it's fun power chip eller biltema...

om du inte väljer ett chip/programvara som är avsett för 16T så blir det inte bra.

Sen vet jag inte vad du fick steg 3 ifrån?  det är T5 steg 1 du vill ha ju?

http://www.websitefolder.net/atechmotor … PageID=449   dvs 6000kr + turbopris ~3000kr.   dvs 9000kr med Autotech mjukvara.

3500 + 3000 för powerchip, vad det nu är... (elektroniskt pystrim?)

Just för att du har 2.4t i botten så hade jag valt ATM för att vara säker på att du får T5 programvara hela vägen och inte bara ett påställt 2.4t som inte lirar med 16T

är du med på mitt tänk? smile

Senast redigerat av torpis (19 maj 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
MrVain
19 maj 2008 · 904 Inlägg

In på Turbo performance forumet å fråga tycker jag, om inte nått annat skiljer än programvaran och Turbon så ska det inte vara nått problem. Är det samma spridare i dessa spisar så kommer nya turbon bara å ladda mindre eftersom den har bättre flöde.

De ska va gött å leva
S40R_T4
19 maj 2008 · 12 Inlägg

torpis skrev:
Just detdär med ny turbo sätter chipet ur funktion oavsett om det är BSR, ATM, it's fun power chip eller biltema...

om du inte väljer ett chip/programvara som är avsett för 16T så blir det inte bra.

Sen vet jag inte vad du fick steg 3 ifrån?  det är T5 steg 1 du vill ha ju?

http://www.websitefolder.net/atechmotor … PageID=449   dvs 6000kr + turbopris ~3000kr.   dvs 9000kr med Autotech mjukvara.

3500 + 3000 för powerchip, vad det nu är... (elektroniskt pystrim?)

Just för att du har 2.4t i botten så hade jag valt ATM för att vara säker på att du får T5 programvara hela vägen och inte bara ett påställt 2.4t som inte lirar med 16T

är du med på mitt tänk? smile

Jo jag är med på vad du menar. Steg 3 från atm var bara ett exempel på vad det kostade att få dom hästarna i min bil och jag tycker fortfarande det är för dyrt. men som du säger vore det rimligt att välja steg 1 T5 om jag nu skulle byta till en sån turbo.
men men. har fortfarande inte fått något svar på om jag kan byta till t5 turbo utan att behöva mappa bilen eller dyl. för ca:10.000kr, anledningen till bytet var att om jag skulle chippa bilen så kanske orginalsnurran får jobba ärslet av sig, och om man istället då kunde byta till t5 turbo och undvika det, och även att ltt inte behåller laddet, som htt gör. aja. får se vad som händer.

Du undrade vad Powerchip va? gå in på Powerchip.se och kika vet ja! har en polare i Östersund som känner en av killarna som jobbar där, han skulle snacka med honom angående chipning på min bil.

Volvo 4 Life!
torpis Forummoderator
19 maj 2008 · 10 572 Inlägg

tar det igen, utan rätt chip så blir 16T inget bra

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Zqueedo
9 november 2008 · 2 Inlägg

Har lite samma fråga nästan åtminstonne:

S60 2.4t -02
Har catback simons 2.5" kon filter bla bla
Vill skaffa 3" downpipe (någon som vet något märke som passar direkt på ett simons eller måste man modda fästena?
Sen har jag frågor på saker angående turbo.. Fulltrycksturbo? om jag byter till en större variant måste jag då chippa eller mappa om för att motorn ska hålla eller kan jag köra med bilen som den är utan att riskera att tex LMM ryker o att de blir massa felkoder?
då jag inte har pengar att slänga ut 20-30 000 bara sådär..

Kortfattat slänga på Downpipe, byta större turbo i framtiden (effektökning eller minskning utan att cippa eller mappa om direkt) eller behövs det göra något åt mjukvaran i samma veva? Måste jag kanske byta grenröret för att jag byter turbon också? (är inte ute efter 1200 hk utan vill bara ha lite mer tryck vid accelerationen..

Ursäkta mitt kladdiga skrivande men jag bara är så. (motorintresserad men kan inte ett skvatt)
(bäbisförklara mig inte men svara gärna riktigt enkelt o utförligt smile

50-50 Teorin är bulletproof!
Minitaylor Killen med idéer.
9 november 2008 · 193 Inlägg

Motorerna är ju inte helt lika...T5;an är väl en 2.3L och din en 2.4?

- True to the Source -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang