Peugeot 306 GTI, dålig drivknut?

caddy
23 november 2008 · 61 Inlägg

Hej alla duktiga mekar!

Jag införskaffade en peugeot 306 gti för några dar sen och med den följde förstås ett antal fel/problem.
Det som känns mest akut är att det knakar i framvagnen ibland, speciellt när man svänger höger. Låter som det är på vänster sida felet sitter. Tror att det är drivknuten som låter.

Fråga 1: Om man lyfter upp bilen så att hjulen hänger fritt, kan man då på något sätt bekräfta eller avfärda att det är drivknuten det är fel på? Om ja, hur?

Fråga 2: Om det är drivknuten, kan man då byta sida på drivknutarna eller MÅSTE man köpa ny? Iden om att byta sida hittade jag här:

http://w1.840.telia.com/~u84003985/CITR … ULDRIV.HTM

Där står det så här:

Thorbjörn F: Det går bra att byta yttre drivknutar, fast jag tror att de är rätt dyra. De är olika beroende på om bilen har ABS eller inte. Om du har tur så kan det räcka med att göra ren den gamla drivknuten noggrannt, fylla den med nytt fett och sätta dit ett nytt dammskydd (originaldel! - piratdammskydd spricker efter en svensk vinter). Byt plats mellan höger och vänster drivknut när du ändå håller på, på det sättet kan du nöta vidare på oslitna ytor i knutarna.

Fråga 3:Det handlar förvisso om en citroen men det kanske går att applicera metoden på andra modeller också?

Fråga 4: Oavsett metod (byta sida/köpa nytt), hur lång tid kan det ta att byta drivknuten om man har rätt verktyg och någon kunnig med sig? Kan man ta in på OKQ8's gör-det-själv-hall utan att riskera att behöva övernatta där? En snurrig kille på jobbet sa att det tar typ 8 timmar att byta. Tar det så lång tid?

mvh

Jag försöker inte ens längre...
rawbin Avstängd
23 november 2008 · 232 Inlägg

jag vet inte något om det där med att byta sida, jag har alltid köpt nytt, men inte fan tar det 8h iaf det är en sak som är säker

caddy
23 november 2008 · 61 Inlägg

ok tack Rawbin för svaret!

Någon annan som vill bidra med ett eller flera svar på mina frågor? Mycket tacksam i sådant fall.

Mvh

Jag försöker inte ens längre...
caddy
24 november 2008 · 61 Inlägg

Nähä inte det, men då provar jag en annan fråga istället: var köper man detta verktyg?

http://www.richpower.hk/product_info.ph … anguage=en


Vet ni nån affär i sverige som säljer såna? Och nej, jag kan inte tillverka en sån själv.

Jag försöker inte ens längre...
cfh Adrenalin Junkie
24 november 2008 · 113 Inlägg

kolla hos Boier:  http://www.bilverktyg.com/
mekonomen är återförsäljare för dom.

/F

caddy
24 november 2008 · 61 Inlägg

Ok tack! Ska kolla!

Jag försöker inte ens längre...
PineappleBoy
24 november 2008 · 19 Inlägg

jag har ett liknande problem på min Peugeot 205, då det även knackar när jag t.ex går ned från ett farthinder eller trottoarkant.

caddy
24 november 2008 · 61 Inlägg

Tack cfh! Hitta verktyget på boier, art.nr. JE-VS-706. Kostar dock 2000:- utan moms, så jag provar nog att köra ett tag till, får se hur länge det håller!cool

re Pineappleboy, såg att du bodde i Fagersta, jag har ett sommarställe i söderbärke, så jag kanske får syn på dig och din 205:a nån dag nästa sommar när jag åker dit. Då kan vi dra ett race! Försten i diket vinner!tongue

Jag försöker inte ens längre...
Jesper_Westman
27 november 2008 · 7 Inlägg

caddy skrev:
Hej alla duktiga mekar!


Fråga 1: Om man lyfter upp bilen så att hjulen hänger fritt, kan man då på något sätt bekräfta eller avfärda att det är drivknuten det är fel på? Om ja, hur?



Fråga 2: Om det är drivknuten, kan man då byta sida på drivknutarna eller MÅSTE man köpa ny? Iden om att byta sida hittade jag här:

http://w1.840.telia.com/~u84003985/CITR … ULDRIV.HTM

Där står det så här:

Thorbjörn F: Det går bra att byta yttre drivknutar, fast jag tror att de är rätt dyra. De är olika beroende på om bilen har ABS eller inte. Om du har tur så kan det räcka med att göra ren den gamla drivknuten noggrannt, fylla den med nytt fett och sätta dit ett nytt dammskydd (originaldel! - piratdammskydd spricker efter en svensk vinter). Byt plats mellan höger och vänster drivknut när du ändå håller på, på det sättet kan du nöta vidare på oslitna ytor i knutarna.

Fråga 3:Det handlar förvisso om en citroen men det kanske går att applicera metoden på andra modeller också?

Fråga 4: Oavsett metod (byta sida/köpa nytt), hur lång tid kan det ta att byta drivknuten om man har rätt verktyg och någon kunnig med sig? Kan man ta in på OKQ8's gör-det-själv-hall utan att riskera att behöva övernatta där? En snurrig kille på jobbet sa att det tar typ 8 timmar att byta. Tar det så lång tid?

mvh

1- Egentligen inte. Det bästa symptomet är det knakande ljudet som hörs vid gaspådrag och fullt rattutslag. Knuten ska vara extremt slut för att ge några andra symptom.

2- Är drivknuten slut så hjälper det inte att byta sida på den. Det hjälper inte heller att tvätta rent den i det läget. Knakar det så är det dags att byta.
För övrigt känns det som en rätt udda idé att byta sidor på knutarna. Det tar extra tid, och förlänger inte livslängden speciellt mycket. Det som tar död på knuten i förtid är om det kommer in smuts och vatten innanför damasken. (oftast pga att man kört omkring med en sprucken och dålig damask). Sen att en "pirat" damask skulle spricka efter ett år är rent skitsnack. Iaf så länge man köper Europatillverkade damasker

3 - Se svaret ovan

4 - Har man otur kan det ta väldigt lång tid att byta knuten, om saker runtomkring rostat fast, och beroende på hur mycket som måste demonteras för att få loss drivknuten.(Skiljer lite grann på olika bilar). Det kan även gå väldigt fort smile

Det där verktyget du kikar på verkar ju smidigt, men känns som överkurs om man inte ska byta knutar i tid och otid. Det är sällan knutarna sitter fast så pass att de inte går att få loss.

mvh
Jesper

Jesper_Westman
27 november 2008 · 7 Inlägg

PineappleBoy skrev:
jag har ett liknande problem på min Peugeot 205, då det även knackar när jag t.ex går ned från ett farthinder eller trottoarkant.

Detta beror antaglien på något annat. Slitna framvagnsdelar /fjäderbenslager t.ex.

mvh
Jeppe

caddy
27 november 2008 · 61 Inlägg

re Jesper

Tackar så hemskt mycket för svaren! Du verkar vara väldigt duktig på bilar! Hoppas du finns i krokarna här på forumet i framtiden, kommer komma många "dumma" frågor från mitt håll!

Jag försöker inte ens längre...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang