Bara för att du stoppar i en större och maffigare motor så betyder inte det att du får mer effekt. Det finns ett jättebra exempel där man har jämfört utnyttjandet av överladdning genom turbo mellan olika tillverkare. I det här fallet har man ställt SAAB mot Porsche och som de flesta vet så har Trollhättan mycket lång erfarenhet när det gäller användandet av turbo i bilar, medan Porsche istället har sysslat med sugmotorer i större utsträckning. En 9-5 Aero med motorn B235R (finns ej i Sverige) har 310 hk till skillnad från standard Aeron som har 260 hk (finns i Sverige), trots att motordelarna är samma på bägge bilarna. Vad är då skillnaden? Jo, bättre kylning av motorn, större IC - större kylsystem.
Vad gäller Porsche Cayenne V8 Biturbo så har man tänkt åt andra hållet och använt litet kylsystem och liten IC, vilket resulterar i effektförlust, kortare livslängd för motorn och en skyhög soppanota.