5139
Sök

Turbo: Max ratio mellan tryckdel och avgashus på turboagg?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Hej!

Då det inte är någon ide att jag letar över hela nätet då jag knappt vet vad jag vill testar jag här.

Jag vill veta ungefär hur stor insugs/tryckdel på turbon jag kan sätta på originalstorlek av avgashus. Då jag talat med folk säger de ofta att jag bör ha ett litet avgashus för att få mer respons, men samtidigt gärna öka volymen av luft som pressas in i motorn, utan att öka trycket.

Just nu har jag originalturbo för RB25DET (vad jag vet) och undrar hur stor turbo jag kan sätta dit till originalanslutningarna.

Någon som förstår hur jag menar? Skriv gärna en modellbeteckning så jag kan söka på det för att kunna få en uppfattning av de olika sakerna.

Anledningen till detta är att de jag pratat med säger att originalturbon gärna rasar och ska jag byta turbo vill jag gärna ha en som blir lite större, man vill ju alltid ha mer effekt. Dock vill jag inte bygga om hela motorn.
Jag kan inte så mycket om vad som krävs för att turboaggregaten ska fungera optimalt, men jag gissar att större avgashus bara är för att sänka temperaturen, är det korrekt? hmm

Hoppas någon kan ge ett svar jag kan förstå.

Mvh//Micke

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 november 2008
Vi tar lite exempel, vi har en fast storlek på trycksidan (kompressorn) och varierar avgassidan (turbinen) så får vi följande:
Liten turbin: Tidigt laddtryck med mycket vrid men som bygger avgasmottryck och mkt värme på högre varv.
Stor turbin: Sent laddtryck men du får o andra sidan ut mycket effekt när trycket väl kommer. Med för stor turbin kan du istället få övervarvningar på turbon så jänkarna har fel! "Bäst" är inte alltid bäst utan lagom är bäst...

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Tackar.
Så om jag förstått rätt så ger en mindre turbin mer värme och mottryck vilket kan ge problem.
Blir turbinen varmare/ger mer mottryck med en större kompressor? (samma storlek turbin)
Senast redigerat av sirmiro (30 november 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 november 2008
sirmiro skrev:
Tackar.
Så om jag förstått rätt så ger en mindre turbin mer värme och mottryck vilket kan ge problem.
Blir turbinen varmare/ger mer mottryck med en större kompressor? (samma storlek turbin)

Ofta är avgashuset så litet som det går iom man vill ha tidigt laddtryck.  byter man till en större kompressor så ger det inget efter som avgashuset ändå inte kan flöda mer.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dr. Turbo
459 Inlägg
30 november 2008
Är skillnad på turbin och turbin samt avgashus och avgashus
Är inte alltid man får sämre spool med större, kan ibland t.om vara tvärtom

Att sätta på större kompressor på en turbo är aldrig att rekommendera då det oftast inte blir bättre
Smartast är att sätta i en bättre axel (läs turbin) eller heltsonika byta turbo

10 287 Inlägg
1 december 2008
Vi håller med BigAl. Jag har sett exempel på trimmade motorer (i bänk) där man fått både mera toppeffekt och tidigare ladd med större avgasdel (axel).
Dessutom så är det väl registret som är intressant. Om man nu får fullt ladd vid 2000rpm men motorn är död över 4000 så är väl det måttligt roligt.
Om man istället byter aggregat så man får fullt ladd vid 3000 och kan varva till 7000 och dessutom få mera effekt - vad väljer man.

Man skall dock vara medveten om att stora aggregat på motorer som i övrigt är orginal sällan är en bra lösning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
min stora tanke är att kunna ha ett lägre tryck med samma mängd luft som om jag skulle höja trycket lite. En större kompressor bör kunna ge samma mängd luft vid ett lägre tryck, och då behöver jag inte ladda mer, vilket gör att sakerna i insuget bör få mindre belastning. Tänker jag galet?

10 287 Inlägg
1 december 2008
Hur skall din motor kunna veta att 1 bar kommer från en stor kompressor (luften blir i och för sig lite kallare men 1 bar är 1 bar är 1 bar).

Du kan se trycket som mängden syreatomer som finns tillgängligt.
Högt tryck = många syreatomer.

Problemet är att få in dom i cylindrarna.  Har du en dålig topp så har du högt tryck men lite atomer som kommer in.

Har du en bra topp (och kam samt lågt avgasmottryck) så får du in många syreatomer med lägre tryck än med en dålig topp och högt tryck. (Blås genom sugrör eller brandslang så fattar man).

Det man vill ha är en topp som gör så lite motstånd som möjligt så att man inte behöver bygga en massa tryck i onödan.

Så om du vill ha ner trycket - då skall du titta på din grundmotor. Det är därt vinsterna ligger.

Efter det är turbon en rätt enkel dimensioneringsfråga.

/Göran

sirmiro skrev:
min stora tanke är att kunna ha ett lägre tryck med samma mängd luft som om jag skulle höja trycket lite. En större kompressor bör kunna ge samma mängd luft vid ett lägre tryck, och då behöver jag inte ladda mer, vilket gör att sakerna i insuget bör få mindre belastning. Tänker jag galet?

(Groucho Marx).

Mekaniker
472 Inlägg
1 december 2008
sharky: Tack. Jag har varit inne på detta tidigare men folk verkar inte fatta att 1 bar är ett bar även om turbon är större. Det finns en gammal tråd om detta.. Mvh Kim

BMW-tok

2 164 Inlägg
1 december 2008
De är mer än bara turbo tryck de handlar om.
De är om flödet med.
Tar man som jämförelse vis en 9000 aero mot en 9000 2,3 turbo på 200 hk så har dom samma laddtryck i stort sen men aero har lite högre laddtryck vid max hk.
Men de skiljer ändå i Nm mellan dom och i hur snabba dom är i olika register.
Så att få rätt storlek av turbo till en turbo kan ge så stor skillnad.

MVH

F

Mr.
253 Inlägg
2 december 2008
Killen menar nog att han vill sätta på en större turbo för att få in kallare luft... men som sagt. 1bar=1bar du kan inte få samma effekt med 0,5bar...eller 0,7 eller 0,8 eller 0,9. Om inte den turbon som sitter på nu sprutar in glödhet luft dvs...

Köpes:
18T Turbo

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
Okej. tongue

Som sagt är min erfarenhet av turbomotorer begränsad.
Jag gick mer på fysikens lagar. Men det påverkar inte i fallet med överladdning?

p = F/A

pressure = force/area

Om vi säger att kraften (F) är lika i 2st aggregat borde det med större yta (A) ge mindre tryck (p) med samma volym luft.

Vilket borde leda till att en större kompressor gav mer luft vid lägre tryck, stämmer inte detta? Vilka fysikaliska lagar gäller för motorer med turbo? För sist jag kontrollerade spelar inte trycket in i motorn någon som helst roll, utan volymen luft skickas in i cylindern. hmm

Mvh//Micke
Senast redigerat av sirmiro (3 december 2008)

8 297 Inlägg
3 december 2008
sirmiro skrev:
Vilket borde leda till att en större kompressor gav mer luft vid lägre tryck, stämmer inte detta? Vilka fysikaliska lagar gäller för motorer med turbo? För sist jag kontrollerade spelar inte trycket in i motorn någon som helst roll, utan volymen luft skickas in i cylindern. hmm

Mvh//Micke

Vid ett visst tryck i insuget så är flödet in i motorn konstant, oavsett hur stor turbon är (dock med reservation för verkningsgrad). En större kompressor hade flödat mer, men en turbo funkar annorlunda.

Så för att få in mer luft vid ett visst givet laddtryck är det ingen ide att byta till en större turbo, utan det är dags att porta toppen eller byta kam(mar) för att öka flödet in i motorn. Då kan man få ut samma effket / vrid vid ett lägre tryck förutsatt att turbon kan leverara önskat flöde vis det trycket.

10 287 Inlägg
3 december 2008
Större kompressor ger mera luft, ja visst.
Men trycket är en "balansräkning" mot vad cylindern hinner få i sig.
Dvs som Marlboroman skriver.
Och fysikens lagar gäller.

/Göran

sirmiro skrev:
Okej. tongue

Som sagt är min erfarenhet av turbomotorer begränsad.
Jag gick mer på fysikens lagar. Men det påverkar inte i fallet med överladdning?

p = F/A

pressure = force/area

Om vi säger att kraften (F) är lika i 2st aggregat borde det med större yta (A) ge mindre tryck (p) med samma volym luft.

Mvh//Micke

(Groucho Marx).

Dr. Turbo
459 Inlägg
3 december 2008
Marlboroman skrev:
Så för att få in mer luft vid ett visst givet laddtryck är det ingen ide att byta till en större turbo, utan det är dags att porta toppen eller byta kam(mar) för att öka flödet in i motorn. Då kan man få ut samma effket / vrid vid ett lägre tryck förutsatt att turbon kan leverara önskat flöde vis det trycket.

För att göra en avstickare så är största problemet att få ur avgaserna (avgasmottryck) och får man inte ur avgaserna så får man heller inte in luft i motorn
Är därför folk får högre effekt vid samma ladd med en större turbo eftersom avgasmottrycket minskar
Är oxå därför jag säger att en större kompressor oftast inte blir bra på en given turbo faktum är att man ska sikta på att ha större turbinexducer än kompressorinducer

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Då börjar jag få mer koll på hur det fungerar. Tackar. big_smile

Sök