Montera Dumpventil på 744 TIC -87

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
4 december 2008 · 1 325 Inlägg

Hallå!
Har nu införskaffat mig en Volvo 744 TIC.
Tänkte montera på en öppen dumpventil om det går på dessa bilar utan problem?

Kan någon beskriva för mig hur jag skall göra om det nu går.
Hade varit riktigt schysst big_smile


Tack på förhand folks!!cool

twin_cam Smålänning
4 december 2008 · 7 877 Inlägg

Klart det går, men bilen mår inte så bra av det...

Sätt den där originaldumpen sitter bara och plugga återcirkulationshålet...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
4 december 2008 · 1 325 Inlägg

twin_cam skrev:
Klart det går, men bilen mår inte så bra av det...

Sätt den där originaldumpen sitter bara och plugga återcirkulationshålet...

Vart sitter orginal dumpen?

Och varför mår inte bilen bra av det? :S

dahboy
4 december 2008 · 1 002 Inlägg

SÖK.! det finns redan 7 miljoner trådar om just volvo 740 tic och dumpventiler..

...
Porsche935
4 december 2008 · 206 Inlägg

Sitter på tryckröret till spjällhuset!

Revotech Pedal To The Metal
4 december 2008 · 750 Inlägg

Det är återcirkulerande dump på 740 tic. En del av det "dumpade" ladd trycket ska tillbaks till turbon.. det gör det inte med en öppen dump.. Det sliter på motor och man tappar effekt

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Volvator Däckmontör
4 december 2008 · 88 Inlägg

Det sliter inte på motorn med öppen dump. inte heller tappar du effekt.
Dock får motorn för en typ halvsekund lite för mycket bränsle då den uppmätta luften mellan LMM och spjällhus inte stämmer då dumpen släppt ut den i atmosfären.

Men detta lilla märker du inte av, se dock till att du har tillräckligt stark fjäder i dumpen så den sluter tätt på tomgång. då volvon har rätt bra vakum.


MVH Fredde..

Senast redigerat av Volvator (4 december 2008)

Janosch
4 december 2008 · 205 Inlägg

Revotech skrev:
Det är återcirkulerande dump på 740 tic. En del av det "dumpade" ladd trycket ska tillbaks till turbon.. det gör det inte med en öppen dump.. Det sliter på motor och man tappar effekt

Sliter inte på motorn i sig smile

JockeRX7 KTM 660
4 december 2008 · 537 Inlägg

Du kan få lite orolig tomgång men det borde va det ända.
Du har väll en b230et och då sitter inte dumpen på något tryckrör utan på toppen vid vattenpumpen.
Sen är det en slang mellan tryckrör och dump. sätt din nya öppna där bara och plugga returen i slangen mellan turbo och luftfilter

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Eberlund VW Ägare
4 december 2008 · 1 011 Inlägg

Har du katalysator så kan du paja dom eftersom det blir för fet blanding då bräslemängderna blir fel.

Finns massvis med trådar om detta redan.

Henrik Eberlund
Revotech Pedal To The Metal
4 december 2008 · 750 Inlägg

Ja men vi kan väl iaf vara överens med att det inte är optimalt?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Torger Tok i sina bästa dar
4 december 2008 · 386 Inlägg

Revotech, varför skulle de inte vara optimalt? om de skulle vara så dåligt som du menar att de är varför gör så många de då? o hur optimalt är de o åka saab om man nu ska börja surra optimala saker ? wink

tjooolihoo
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Fredrik-79
5 december 2008 · 2 164 Inlägg

Att montera öppen dump kan medföra motorskador om man har otur.
För mycket bränsle är inte bra och bara för att andra kör med de säger inte att de är bra.
På en saab med Trionic 5 är de fullt möjligt att köra med öppen dump då dom inte har LMM.
Finns säkert fler som inte har de.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Revotech Pedal To The Metal
5 december 2008 · 750 Inlägg

Torger skrev:
Revotech, varför skulle de inte vara optimalt? om de skulle vara så dåligt som du menar att de är varför gör så många de då? o hur optimalt är de o åka saab om man nu ska börja surra optimala saker ? wink

Efter som att det trycket som ska tillbaks försvinner, så tar det längre tid innan laddtrycket är uppe igen. Kallar du det Optimalt?! yikes

Vad har saab med detta o göra igentligen !? yikessmile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
JockeRX7 KTM 660
5 december 2008 · 537 Inlägg

Torger skrev:
o hur optimalt är de o åka saab om man nu ska börja surra optimala saker ? wink

Och så spåra tråden ur:P

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Porsche935
5 december 2008 · 206 Inlägg

Ha ha en dump är väl ändå till för att bibehålla laddtrycket , så en öppen dump ser till att impellern inte tappar så mycket rpm genom att lätta på motståndet i tryckröret vid gas avslag mellan växlingar och korta gas uppsläpp! Sen är det så att lmm kan spelas ett spratt när den inte återcirkulerar men det gör inget på effekten ! Det är väl mest fränhets faktorn som spelar in lite! eller hur? Sen att katten skulee fara illa e väl att ta i !! Men däremot så far katten riktigt illa av att bli matad med e85 utan att nogon justering gjorts i styrenhet el bränsletryck! Har du en äldre kat så har du keramik i den som garanterat spricker om du tankar sprit utan att uppgradera styrsystem!! Hett hett. Så montera du en dump och åk ut å pys lite på byn

Ha ha Mvh Patrick

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
5 december 2008 · 1 325 Inlägg

Monterade dump igår men det var inge vidare.
Kopplade då om orginal dumpen så den blev öppen, det lät riktigt gött men bilen gick upp och ner i varv på tomgång och den gick oroligt så det fick bli att koppla tillbaka till orginal.

Mycket av detta kan ha varit för att turbon är helt slut, var olja i röret till IC'n och bilen laddar inte som den skall så.. hmm

Ni säger att det finns många likadana trådar på gorg men det gör det inte, inte vad jag kunde hitta iaf. :S


Tack för alla svar iaf, kanske någon som kommer ha nytta av tråden.

Revotech Pedal To The Metal
5 december 2008 · 750 Inlägg

Japp.. det var nåon som undrade varför man skulle vilja sätta in en dump om det inte är optimalt.

Är man 18 har gått fordon / transport så har man en 740 som man vill ska låta ballt med lite pys och sätter i en öppen för det låter som man har ett jävul laddtryck ( trots att laddtrycket är på 0.4 BAR tongue ) wink

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Jeebz
5 december 2008 · 541 Inlägg

Jag hade en 740 tic 86:a med B230ET förut. Den hade jag öppendump på, det funkade utmärkt. Pga att B230ET har motronic styrsystem med luftmängdmätare istället för luftmassemätare. Jag tog bort orginaldumpen och byte ut den mot en Forge öppendump. Men man får komma ihåg att plugga återcirkulationshålet på slangen så inte bilen drar tjuvluft samt en rätt inställd dumpventil. Körde med ett laddtryck på ca 1.0bar.

JockeRX7 KTM 660
5 december 2008 · 537 Inlägg

Olja i ic röret får du räkna med på en så gammal bil.
Behäver inte betyda att turbon är slut kan va vevhusventen som är lite igensatt med

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang