3332
Sök

Hur gör man en motor bensinsnål? B230FB och B230F

Volvo850-92
1 682 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
Hej. Jag har en gammal volvo 744 från 1988 . Bilen har b230f som motor. Den dara ca 0.9 i milen b.l körning. Jag har hört talas om att man kan få en sådan motor snål. Här är några e.x

Sportluftfilter
Chiptrim
sport avgassystem
VX3-kam från B230FB
Köra ECOdriving

En fråga till. Vad är det för skillnad B230F och B230FB. Håller B230FB längre? Info tack tongue

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
8 december 2008
Vill du ha en snålare bil så får du köpa en mindre bil med mindre motor. En 740 blir aldrig "snål"

De flesta motorer håller många tusen mil om man sköter service och kör någorlunda normalt.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 december 2008
Skillnaden är topplocken och kamaxeln. Vill påstå att de håller lika länge.

EDIT: Om den drar 0.9 tycker ja du ska vara rätt nöjd. När de var nya skulle de dra 0.7 enligt volvo och den lär ha dragit mer än så redan då.

Sedan så om du har en stor gammal bil så får du nog räkna med att de drar lite.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (8 december 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
8 december 2008
Motorkonstruktionen begränsar dig. Det är en gammal tung, ineffektiv, gjutjärnspjäs från 70-talet. Det enda som hjälper dig nedan är ECO-driving.

/Göran

Volvo740-88 skrev:
Hej. Jag har en gammal volvo 744 från 1988 . Bilen har b230f som motor. Den dara ca 0.9 i milen b.l körning. Jag har hört talas om att man kan få en sådan motor snål. Här är några e.x

Sportluftfilter
Chiptrim
sport avgassystem
VX3-kam från B230FB
Köra ECOdriving

En fråga till. Vad är det för skillnad B230F och B230FB. Håller B230FB längre? Info tack tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 062 Inlägg
8 december 2008
asså var har du hört att dem går att göra bensinsnåla?????? du ska vara glad om den drar under litern tongue

men visst dem grejerna du nämde ovan kanske du kan pressa ner den till 0.8 men en volvo 2/7/900 bil som e bensinsnål = mission impossible

dem kommer alltid att dra en hel del soppa

mvh

Team Björkeryd

Smålänning
7 887 Inlägg
8 december 2008
Ja, det är inga extrema bilar till att vatra snåla direkt... En släkting kör sin på 0,7 blandad, men sen har han haft bilen i 10 år och passerar aldrig 3000 rpm wink

Riktigt skitmotorer är det faktiskt. Händer inget när man gasar och slukar soppa som jag vet inte vad... wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
512 Inlägg
8 december 2008
Skitmotorer?? De bättre bilar som gjorts, bra mot rost, och motorerna spöar det mesta i kvalitet! läs i vilbilägare, han som kört 137 000mil, Toppen var uppnött! Inget bytt förutom kamrem och servicedelar! Så om den drar 0.8 eller 0.9 spelar ingen roll, milkostnaden ligger väldigt bra ändå.

Men ni som söker upphetsning, köp nåt annat, kanske en genomrostad "twincam" Toyota..

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 december 2008
Skitmotor är nog fel ord, iom att de tål de mesta i original utförande.

Men sen är de ju som sagt inga raketer heller, dock vill ja ju påstå att de inte alls är de absolut slöaste bilarna som tillverkats för den delen heller..

Sedan om man stoppar på lite små trimm som en annan kamaxel och sånna saker så drar de ju inge mer men prestar bra mkt bättre smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

206 Inlägg
8 december 2008
Det e inga dåliga motorer

Smålänning
7 887 Inlägg
8 december 2008
Ok, skitmotorer är väll att ta i wink Dom håller ju skapligt att plåga... Men jag tycker abra att dom drar för mycket bensin wink Men bättre (läs lika hållbara med roligare) motorer har gjorts i detta land.

Men det är sant.. Kamaxel kan man ju byta... Undrar om den passar från en Saab åttaventilare wink Fått lite roligare register iaf... wink

Har själv en 744 -90 @40k mil, som drar typ 0,9 - 1 liter per mil.. Enda jag har emot den är egentligen förbrukningen, sen att vissa servicedelar (fördelarlock t.ex) ska vara så dyrt sad Sen att det inte är meningen att svänga med den wink Men då får man ta det lite lungt smile

Men på det stora hela så är väll kvalitén okej...

Till topic: Det enda av det du nämt är ECO driving. Det andra kommer snarare öka förbrukningen, eller hålla den kvar på samam nivå med öka prestandan.

Skillnaden på F och FB är att FB har 531-topp och VX3-kam original, medans F har 530 topp och (blä) M-kam. Effekten skiljer med, B230F 116 hk och FB 131 hk. Skulle gissa att dom drar ungefär lika mycket.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

157 Inlägg
8 december 2008
Volvo740-88 skrev:

Sportluftfilter
Chiptrim
sport avgassystem
VX3-kam från B230FB
Köra ECOdriving

då är enda sättet köp dej en fiat uno

audi 100

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 december 2008
skulle nog välja en m- kam i stället för vx3 kammen  då den arbetar på lite högre varv än m- kammen:)  visst m- kammen suger men den är bra om man vill åka snålt:) å ska du hålla dig under 3000 varv så är den perfekt:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvo850-92
1 682 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
turboforssen skrev:
skulle nog välja en m- kam i stället för vx3 kammen  då den arbetar på lite högre varv än m- kammen:)  visst m- kammen suger men den är bra om man vill åka snålt:) å ska du hålla dig under 3000 varv så är den perfekt:)

Okej. Jag glömmer VX3 kammen och det andra, men chiptrim verkar vara bra. Min B230F har 116 hm när den var ny. Nu har den gåt 36.000 mil och nu kanske den bara har 100 hk, tror jag. Om man chipar bilen då får man igen dom sista hästkrafterna som man har tappat med åren. Hur mycket kostar ett chiptrim till B230F?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
claw skrev:
kommer tyvärr inte märka nån skillnad med ett chip.

Sikta på att göra en servic på bilen med ny olja/filter,luftfilter och kanske tändstift om dom är gammla. kör sen på ECOdriving det ger nog bäst resultat för pengarna.

Okej. Ska testa med det wink Bilen är mycket fräch annars big_smile

1 079 Inlägg
8 december 2008
Att köpa ett chip till en sugis och framförallt 740 är enormt onödigt. Gör man det för effekten - så kan man glömma det direkt. Gör man det för ekonomin - så får du köra bra jäkla länge för att det ska börja löna sig. Du har en 740, inte en Clio. Var nöjd med att driftskostnaden är så låg som den är.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
8 december 2008
det kostar att åka fint tongue

~Andy~

Volvo850-92
1 682 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
volvoandy90 skrev:

jaa det gör det smile Cadillac, det är fint big_smile

232 Inlägg
8 december 2008
jaa kan ju inte säga annat än att 740 är byggda för sveriges väglag o dom klarar sig jävligt bra
ja skulle gärna vilja se en riskokare som en nissan skyline på vintern vad som händer om man sladdar i med den ! att bilarna drar mer än en liten lupo tex jaaa men vad kostar lupon i inköp då? säg ca 65000 kr
och 740in en vettig 10000 oj då har man helt plötsligt 55000 kr i bensin !
som sagt 740 byggda av vikingar, för vikingar smile

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
8 december 2008
Volvo740-88 skrev:
volvoandy90 skrev:

jaa det gör det smile Cadillac, det är fint big_smile

fast dem dricker ännu mer så då blir det ännu finare big_smile:

~Andy~

Sök