4920
Sök

740 gl (b230K) massa strul !!

136 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
tja.

Min nyinköpta 740 har börjat strula så skulle verkligen behöva lite hjälp smile

Det är en 740 gl från 87 som gått 30.000 mil

det som hänt är att jag chansade och köpte den trots att ägarn sa att den var lite "konstig" från 3 tusen varv och upp.

Självklart så trodde jag det var nått lätt typ pilla med föggen eller ställa in tändningen .. men icke

Jag fick skitmotorn b230K som jag inte fattar nånting av.

ialla fall nu till problemet..

när man kör bilen så har den för det första konstig tomgång tex så om man frikopplar för länge så dör den.

sen så över ca 3 tusen varv så tappar den all ork och bara blöddrar/ "floffar" sad

det jag bytt hittils är tändstift men det hjälpte inte jag såg på dom gammla stiften att dom var helt svarta så jag antar att den får för mycket soppa eller att den tänder dåligt ...

så snälla garaget hjälp mej fixa min ride:)

blacken
23 december 2008
Byt knasare..

136 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Ok men en ny K förgasare ska enligt min polare kosta as mycket :S

asså köpte bilen för 3 tusen så orkar inte lägga mer en vad bilern är värd liksom tongue

Mekaniker
48 Inlägg
23 december 2008
blacken skrev:
Byt knasare..

Håller med, kan vara stört omöjligt att få ordning på en B230K när den blir knas..

Team Chevy740

136 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
skall jag byta till en annan fögge eller likadan ? smile

Mekaniker
48 Inlägg
23 december 2008
740Ragge skrev:

en annan, en vanlig från B230A ska väl funka.. kanske med rätt insug då oxå förstås. har aldrig byggt om själv, men de e ju lättare att hantera iaf.

Team Chevy740

136 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
tobbe_o skrev:
740Ragge skrev:

en annan, en vanlig från B230A ska väl funka.. kanske med rätt insug då oxå förstås. har aldrig byggt om själv, men de e ju lättare att hantera iaf.

vad jag hört så måste man även byta tändning till en A tändning och sen gasvire och lite annat skit är de nått du hört nått om också eller ? smile

908 Inlägg
23 december 2008
eller så köper du helt enkelt en b230A motor.. de där K motorerna.. jävla skit motor.. kusinen hade en.. drack 2 liter milen hur han än gjorde..

Mekaniker
48 Inlägg
23 december 2008
Som sagt aldrig byggt om själv, vet bara att de går, sen hur mycket man får byta ut får någon kunnigare svara på.

Team Chevy740

136 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
tobbe_o skrev:
Som sagt aldrig byggt om själv, vet bara att de går, sen hur mycket man får byta ut får någon kunnigare svara på.

ok någon kunnigare som vet ? smile

skulle bli as glad om nån gav mej en lista på exakt vad som behövs för bytet mellan k föggen till en vanlig  A fögge wink

.......
2 655 Inlägg
23 december 2008
Beckstroem skrev:
eller så köper du helt enkelt en b230A motor.. de där K motorerna.. jävla skit motor.. kusinen hade en.. drack 2 liter milen hur han än gjorde..

sitter en b19k i min 343 och den har jag kört precis under 74mil på en tank så är motorn inte sleten så drar den då inga 2 liter milen tongue...

Mekaniker
48 Inlägg
23 december 2008
tror inte förgasaren på B19K är i närheten av B230K

Team Chevy740

Tottis_vbg
23 december 2008
ett alternativ e å sätta dit en stående weber 36/36 eller liknande stående förgasare. men tändning å det ska du kunna behålla. byggde själv om en sån bil å då satte jag i en K-kam (sitter oftast T-kam i std) å sen en b230a förgasare med insug (nya strombergförgasaren eller pierburg som dom också heter) å den bilen gick riktigt fint. e bra fall i kanalerna på en 630/631-topp. annars har jag kvar k-förgasaren om du vill köpa den? bilen låg på runt litern med den förgasaren på så den e i ordning. men börjar dom väl krångla e dom skittråkiga å meka med. hoppas detta kan va till nån hjälp för dig?

KTM 660
537 Inlägg
23 december 2008
Byt insug och förgasare till en från b230a.
Lätt gjort och så slipper du problemen som b230k brukar ställa till med.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

136 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Tottis_vbg skrev:
ett alternativ e å sätta dit en stående weber 36/36 eller liknande stående förgasare. men tändning å det ska du kunna behålla. byggde själv om en sån bil å då satte jag i en K-kam (sitter oftast T-kam i std) å sen en b230a förgasare med insug (nya strombergförgasaren eller pierburg som dom också heter) å den bilen gick riktigt fint. e bra fall i kanalerna på en 630/631-topp. annars har jag kvar k-förgasaren om du vill köpa den? bilen låg på runt litern med den förgasaren på så den e i ordning. men börjar dom väl krångla e dom skittråkiga å meka med. hoppas detta kan va till nån hjälp för dig?

Du som gjort det vad exakt behöver man för "konverteringen"

vet att man måste självklart ha A insug och A fögge men inget mera eller ?

var facktiskt till mycket hjälp tackar tackar wink
Senast redigerat av 740Ragge (23 december 2008)

blacken
23 december 2008
740Ragge skrev:
Tottis_vbg skrev:

Du som gjort det vad exakt behöver man för "konverteringen"

vet att man måste självklart ha A insug och A fögge men inget mera eller ?

var facktiskt till mycket hjälp tackar tackar wink

Förgasare , insugsrör, stos mellan luftburk/knasare. Tänk bara på att det finns en vakuumslang från insuget som går till styrboxen, du måste göra ett nytt uttag för på det "nya" insuget..

344 Inlägg
23 december 2008
en K förgasare e inget roligt om den krånglar. jag köpte en sån en gång också för tusen spänn som jag skulle ha som vinterbil. men den börja också cepa. orkade ingenting och bara blöddra och rök som fan. det visa sig vara nåt fel på choken så den sura ner sig. det e ju automatchoke på den. kanske kan vara värt att kolla iaf men får du ingen ordning på det så antingen sälj bilen eller så byt motor i den för dem e som sagt inget roliga att ha me att göra

136 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
sunkmaster skrev:
en K förgasare e inget roligt om den krånglar. jag köpte en sån en gång också för tusen spänn som jag skulle ha som vinterbil. men den börja också cepa. orkade ingenting och bara blöddra och rök som fan. det visa sig vara nåt fel på choken så den sura ner sig. det e ju automatchoke på den. kanske kan vara värt att kolla iaf men får du ingen ordning på det så antingen sälj bilen eller så byt motor i den för dem e som sagt inget roliga att ha me att göra

Jag har nu köpt allt som behövs för att göra om K motorn till en A motor så aa snart är alla problem borta hoppas jag smile

sen nån som vet nått trim som gör den lite piggare ? smile asså inge supertrim nu typ nån bra kam och topp smile
Senast redigerat av 740Ragge (23 december 2008)

Sök