2631
Sök

Koppla oljetrycksmätare?

12 086 Inlägg
24 maj 2006
Trådstartare
#1
Hur kopplar man en oljetrycksmätare? lr rättare sagt vart?.. i tråget?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 maj 2006
#2
Hej, troligen så har den inte givare för det original (bara varning) vilket innebär att du måste köpa en gärna från samma tillverkare som mätaren, den sätter du på ett T-kors efter pumpen lr nån annan stans där du har tryck, och i tråget finns det inte iaf...


12 086 Inlägg
24 maj 2006
Trådstartare
#3
bumpe skrev:
Hej, troligen så har den inte givare för det original (bara varning) vilket innebär att du måste köpa en gärna från samma tillverkare som mätaren, den sätter du på ett T-kors efter pumpen lr nån annan stans där du har tryck, och i tråget finns det inte iaf...

Man kopplar givaren på en slang alltså? Vart går de olje slangar i en motor?=O Jag har varken turbo lr oljekylare..

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 maj 2006
#4
jag kopplade in min bredvid original-oljetrycksvarnaren (långt ord) vid oljefiltret

http://www.geting.se/viewimage.php?image=DSC00120.JPG
Senast redigerat av NITROUS (24 maj 2006)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

5 710 Inlägg
29 maj 2006
#5
JapMax skrev:
bumpe skrev:
Hej, troligen så har den inte givare för det original (bara varning) vilket innebär att du måste köpa en gärna från samma tillverkare som mätaren, den sätter du på ett T-kors efter pumpen lr nån annan stans där du har tryck, och i tråget finns det inte iaf...

Man kopplar givaren på en slang alltså?

Mja, det vanliga brukar vara att original oljetryckskontakt sitter  direkt i blocket (galleriledning).
Denna demonteras och monteras istället i ett T-kors tillsammans med eftermarknadsgivaren och T-korset monteras sedan i blocket igen.

Du bör alltså lokalisera oljetryckskontakten, skruva ur den och kolla vilken gänga du har i blocket och införskaffa ett T kors (finns tex på Biltema) med rätt gänga.

MVH Jonas
..............

12 086 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
#6
jonTe skrev:
JapMax skrev:
bumpe skrev:
Hej, troligen så har den inte givare för det original (bara varning) vilket innebär att du måste köpa en gärna från samma tillverkare som mätaren, den sätter du på ett T-kors efter pumpen lr nån annan stans där du har tryck, och i tråget finns det inte iaf...

Man kopplar givaren på en slang alltså?

Mja, det vanliga brukar vara att original oljetryckskontakt sitter  direkt i blocket (galleriledning).
Denna demonteras och monteras istället i ett T-kors tillsammans med eftermarknadsgivaren och T-korset monteras sedan i blocket igen.

Du bör alltså lokalisera oljetryckskontakten, skruva ur den och kolla vilken gänga du har i blocket och införskaffa ett T kors (finns tex på Biltema) med rätt gänga.

Ok.. oljetryckskontakten på en Saab 9000 är det den där grejen som sitter i tråget under oljefiltret? Det är nämligen en Saab frågan handlar om..

5 710 Inlägg
30 maj 2006
#7
JapMax skrev:
Ok.. oljetryckskontakten på en Saab 9000 är det den där grejen som sitter i tråget under oljefiltret? Det är nämligen en Saab frågan handlar om..

Hepp, det är oljenivågivaren.
Då pratar vi äldre 9000 alltså....då går det inte med den metoden jag nyss beskrev då startmotorn sitter ivägen......då får man lösa det med en adapter mellan oljefilterkonsolen och oljefiltret istället.

MVH Jonas
..............


Sök