2926
Sök

byta bromsar till en 740

555 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
jag har börjat bli lite bilintresserad och kör ofta min farsas 740.. bromsarna börjar inte ta i och man hör metall ljud vilket inte kan vara bra.. undrar om det e svårt att byta bromsklotsar till en 740 om man aldrig har gjort det förr.. någon som kan berätta vad man behöver och hur långt tid det tar? snackade med massa verkstäder.. de vill ha mellan 200-400 för att byta bromklotsarna där framme..

10 287 Inlägg
1 juni 2006
Njäää, det är inte svårt. Problemet är att styrpinnarna till glidoken brukar kärva ibland så att beläggen slits ojämnt. Och har man aldrig bytt förut så kan det vara svårt att inse att man har det problemet samt att man inte vet hur man skall göra.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

272 Inlägg
1 juni 2006
lanred skrev:
jag har börjat bli lite bilintresserad och kör ofta min farsas 740.. bromsarna börjar inte ta i och man hör metall ljud vilket inte kan vara bra.. undrar om det e svårt att byta bromsklotsar till en 740 om man aldrig har gjort det förr.. någon som kan berätta vad man behöver och hur långt tid det tar? snackade med massa verkstäder.. de vill ha mellan 200-400 för att byta bromklotsarna där framme..

Det är enkelt på 740. Finns två bultar på baksidan av oken. Du lossar lite på den översta och skruvar helt ur den understa (13 mm har jag för mig). Sen är det bara att lyfta oket uppåt. Sen får du trycka tillbaka bromscylindrarna som trycker på det innersta oket (kan vara rätt tröga en polygrip är bra). Sen lite kopparpasta på de nya anläggningsytan och ev ta bort lite damm med en skruvmejsel eller kniv och få in de nya klossarna och skruva fast. Klart! tar väl 10-40 minuter beroende på hur händig man är.

555 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
så man behöver inga speciella verktyg för att klara det? bara på med en domkraft och sen få ut hjulet och skruva loss de två bultarna.. ? vad är en polygrip, kopparpasta ? >_< tack för svaren..
Senast redigerat av lanred (1 juni 2006)

272 Inlägg
1 juni 2006
lanred skrev:
så man behöver inga speciella verktyg för att klara det? bara på med en domkraft och sen få ut hjulet och skruva loss de två bultarna.. ? vad är en polygrip? >_< tack för svaren..

Nä en spärrnyckel är bra. Polygrip är en grov tång som man kan ändra på fästet.. eller en rörtång går oxå bra. måt som man kan ta i med iaf!

Sök