Motorproblem - Calibra 16v -92

ninjafisk
5 januari 2009 · 46 Inlägg

Hej

Sambons Calle har börjat uppföra sig märkligt, I morses så vart den väldigt svårstartad och sedan när hon skulle parkera vid jobbet så dog den och det kom vit rök från motorrummet. Vattenkärlet vart tomt så en läcka finns ju!

Efter jobbet mitt så åkte jag till hennes jobb & kollade igenom calibran lite snabbt, Den ville inte starta alls. Det lät som om den inte ville tända riktigt efter 2 timmar så åkte jag tillbaka till bilen för att bogsera, Och då ville den starta den gick illa, Ville inte ge full respons på gasen, Samt att den bluddrade lite när jag ville varva den.

Efter ett par minuter så släppte detta fenomen och bilen tycktes gå som vanligt, Bortsett ifrån att värmen inte kickade igång. Jag körde hem bilen & när jag skulle backa in och parkera på tomten så gick varvtalet upp till 3000rpm i friläge & sjunk därefter sakta. Och sen kom den beryktade röken/ångan ur motorrummet. Större delen av röken tycktes komma mellan: Låda , Batteri, Kyl..

Min första tanke är; Oh Noes, Toppen har gått!

Glömde skriva tidigare att det är omkring 15 minusgrader här nere!

Vad tror ni ?
Jag kan inte så himla mycket om bilar så var snälla med bilspråket när ni kommer med tankar!

Tack på förhand
Vänligen Daniel & Agnes

Senast redigerat av ninjafisk (10 januari 2009)

ninjafisk
5 januari 2009 · 46 Inlägg

Uppdatering: 3 bekanta har nämt topplockspackningen!
Jag spanar på detta imorgon när jag vaknar!

Yockie
5 januari 2009 · 50 Inlägg

Ja förmodligen topplockspackningen eller så har kylarvattnet frusit...

Brisblå Astra GTC Turbo
ninjafisk
5 januari 2009 · 46 Inlägg

Okej, För att försäkra mig om att calle skulle överleva natten så skicka jag i en flarra glykol & körde den en stund, Då hörde jag ett rinnande ljud...   Efter lite letande med ficklampan så hittade jag anledningen till vattenläckan.. Slangen som sitter nedanför fördelarlocket (cirkus 2-3 cm tjock) rakt in i motorn var nästan helt av. Pillade på den & så trillade den av smile

Denna skall bytas pronto imorgon, Jag förmodar att denna slang är boven till varför värmen inte fungerar som den skall. Kan det vara så att den slangen går till 'vattenutloppet' i motorn ?

Och nu när vi vet detta, Kan det ha ett finger med i spelet till varför bilen beter sig som en påse gamla skumtomtar ?

Vänligen
Agnes & Dasken

EDIT:
Som jag nämde i första inlägget så såg en himla massa vit rök från motorrummet. Skulle det kunna vara så att vatten som sprutar ut ifrån motorn är såpass varmt att det förångas ?  Varmt vatten + 15 minusgrader borde bli en himlans massa ånga tycker jag smile !

Senast redigerat av ninjafisk (5 januari 2009)

MattiasH
5 januari 2009 · 1 291 Inlägg

har bilen gått varm?
att den går skit kan vara att ånga kommit in i fördelaren.

EDIT: såg att det är en -93a och då borde den ha fördelarlös tändning?

Senast redigerat av corsa_m (5 januari 2009)

JG
5 januari 2009 · 139 Inlägg

fixa alla slangar som läcker, det är en vanligare fel att topparna spricker än att toppackningen går sönder.
dom senare gm topparna har lättare för att spricka. svårt att säga utan att titta på det annars.

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag
ninjafisk
6 januari 2009 · 46 Inlägg

corsa_m skrev:
har bilen gått varm?
att den går skit kan vara att ånga kommit in i fördelaren.

EDIT: såg att det är en -93a och då borde den ha fördelarlös tändning?

Jag har inte den blekaste big_smile
Sitter en orange dosa till höger om motorn big_smile

Tack för all hjälp hittils, NI är underbara !
Nu skall jag ut & leta slang ;D

Perran89
6 januari 2009 · 40 Inlägg

ninjafisk skrev:
Okej, För att försäkra mig om att calle skulle överleva natten så skicka jag i en flarra glykol & körde den en stund, Då hörde jag ett rinnande ljud...   Efter lite letande med ficklampan så hittade jag anledningen till vattenläckan.. Slangen som sitter nedanför fördelarlocket (cirkus 2-3 cm tjock) rakt in i motorn var nästan helt av. Pillade på den & så trillade den av smile

Denna skall bytas pronto imorgon, Jag förmodar att denna slang är boven till varför värmen inte fungerar som den skall. Kan det vara så att den slangen går till 'vattenutloppet' i motorn ?

Och nu när vi vet detta, Kan det ha ett finger med i spelet till varför bilen beter sig som en påse gamla skumtomtar ?

Vänligen
Agnes & Dasken

EDIT:
Som jag nämde i första inlägget så såg en himla massa vit rök från motorrummet. Skulle det kunna vara så att vatten som sprutar ut ifrån motorn är såpass varmt att det förångas ?  Varmt vatten + 15 minusgrader borde bli en himlans massa ånga tycker jag smile !

Att den gick dåligt kan bero på att i toppen sitter givarn (rätt mig om ja har fel där) som talar om hur varm motorn är och har den inte ngt kylarvatten runt sig blire svårt att säga rätt temp = Fel bränsleblandning och dålig gång tongue

Audi A6 "3.0 Tfsi Quattro S-line" (2013)
ninjafisk
6 januari 2009 · 46 Inlägg

Slangen är nu utbytt och bilen behåller kylarvattnet  smile  yay.
Satt nog en hel del isproppar lite varstans, Tog en 15 mins innan allt släppte och varmvattnet kom till värmepaketet.

Jag tänkte dock ta & byta topp-packningen iallafall, Känns mer tryggt.

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
6 januari 2009 · 272 Inlägg

Tänker du byta packning så åker du förmodligen på att plana toppen oxå ! Om den gått varm någon gång så måste den planas för den vrider sig direkt . Då kan du lika gärna renovera den fullständigt på en gång så vet du att allt är fixat .

Schipperke rules !
JG
6 januari 2009 · 139 Inlägg

kolla så att inte toppen är sprucken (ks-sjukan) det är väldigt vanligt på gm-topparna

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag
ninjafisk
6 januari 2009 · 46 Inlägg

JG skrev:
kolla så att inte toppen är sprucken (ks-sjukan) det är väldigt vanligt på gm-topparna

Jo jag har läst det lite varstans att GM topparna är klena (Yes jag har en GM topp), Men är det bara till att skruva loss topplocket eller skall jag endast göra detta när jag har nya bult ?

Finns det något vis man kan ta reda på om toppen är sprucken utan att behöva skruva ner allt ?

Vänligen Daniel

ninjafisk
6 januari 2009 · 46 Inlägg

UPDATE:

Efter vattenhistorian så kändes det som om gasen vart lite svampig, Den gasade upp fint med sedan när man släppte gasen så sjunk varvtalet ganska långsamt..

Nu skulle jag flytta på bilen: Och då startade den inte, Jag provade att koppla bort kontakten till LMM, Och då startade den men gick givetvist uselt.  Vågar man dra slutsatsen att LMM har spelat sin sista melodi ? Eller kan detta på något skumt vis ha med ett topplock att göra ?

//Daniel

narraki
7 januari 2009 · 24 Inlägg

Rädda min älskade calibra ! *snyft*

ninjafisk
10 januari 2009 · 46 Inlägg

Hej

Nu har jag & Narraki gjort kompressionstest på calibran (för att säkerställa sprucken topp/packning innan jag river motorn) Resultaten är följande (vänster till höger på stiften)
13.2 KG : 13.6 KG : 14.4 KG : 13.6 KG

Finns det någon motorkunning person som kan tolka dessa värden åt oss ?

Samt att jag inte funnit vatten i oljan eller tvärtom för den delen.

Vad tror vi ? :  Plana topp eller ej big_smile

// Daniel

Senast redigerat av ninjafisk (10 januari 2009)

need_4_boost
10 januari 2009 · 371 Inlägg

En fråga.. körde du hem bilen första gången? för slangen var väl av redan då..
För det är inte bra att köra en bil utan vatten..

ninjafisk
10 januari 2009 · 46 Inlägg

need_4_boost skrev:
En fråga.. körde du hem bilen första gången? för slangen var väl av redan då..
För det är inte bra att köra en bil utan vatten..

Slangen satt kvar under hemfärd, Dock inte särskillt väl då jag kunde dra loss den hemma!
Men vi fyllde systemet med vatten innan vi for. (4 km)

need_4_boost
10 januari 2009 · 371 Inlägg

Om det hade varit min bil så hade jag planat toppen och kastat dit en ny packning.
Men det är som sagt om det hade varit min.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang