3974
Sök

Broms trassel, ojämn bromsverkan.

2 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
#1
Hej!

Har strul med bromsarna, ojämt broms tryck mellan höger fram och vänster
bak.Höger fram nyper när man gör broms prov på torr asfalt eller grusad väg.
besiktningsgubben fick fram dessa värden:
VF:1,5
HB:1,5
HF:2,3
VB:0,6

Började med att kolla up vänster bakbroms, där hade nedre bromskolven
kärvat fast, tog ner bromsen,hjulcylinder, trumma, rubbet, rengjorde klabbet
smorde upp och finslipade ur den nedre broms kolvens hålvägg (dvs mer eller
mindre polerade bort små repor och dylikta smutts etc). Kollade med handkraft
att båda kolvarna gick smidigt in och ut i cylindern.

Monterade tillbaks alltihopa, luftade och trycksatte med trumman bortagen
för att försäkra mig att kolvarna gick ut vid nedtramp och tillbaka, jodå allt
synes funka jämt och fint, på med trumman, och en sista avluftning, och
vänster fram nyper i alla fall! intent och noll i förbättring uppnådd jämfört
med en fastkärvad kolv!!

Har gått igenom alla bromsrör på bilen inga bulor eller små veck, kollade
igenom varenda rör skarvning, nippel in och utgång (huvudcylindern) för
läckage men det är torrt och fint. Bromsbeläggen är en 5-6mm tjock så
ett byte torde inte spela någon större roll.

Har bytt bakre (vänster) broms rör men det nyper fortfarande fram!

Nu har jag förstått så att ojämt bromstryck beror på att endera får den bakre
bromsen för lite vätske tryck eller den främre för mycket vätske tryck.

Bromssystemet ser ut som följer, från huvudcylindern går det ut två rör,
rören går via motorrumsväggen ca 1 meter, i änden på varje rör sitter
en T-koppling, från denna T-koppling går det ut två rör, varje rör matar
varsin broms, en fram och en bak lika  är det med den andra T-kopplingen,
dvs, en Tkoppling matar HF-VB och den andra VF-HB. (korskopplat system).

Det finns inga tryck utjämnare (brukar sitta på rören baktill) eller last avkännar
ventiler (brukar sitta framtill eller i/vid huvudcylindern) i systemet.Det är helt
rent från detta.

Med ett undantag, i de bakre bromsarna inne i den broms kolven sitter
ett inbyggt tryck utjämnare som tydligen är till för att balansera trycket
jämt mellan de två hjulcylinder kolvarna, dvs de känner inte av trycket
jämtemot den främmre skivbromsen (har jag fått för mig).

Så vart är problemet?

Jag ringde samtliga verkstäder i denna region (10st) och fick olika svar från
alla, men en snubbe  nämde att det kunde vara fel i främre bromsslangen,
att det kunde bildas hålrum i innerväggen så att det gick mer bromsvättska
dit och skapade ett större tryck!

Kan det ligga nåt i detta?

Bilen i fråga: en, Peugeot 306! Men samma/liknande system verkar
sitta på 106 ,105, 205, 405, 309, Cittra AX och andra bilmodeller!

/bengan

Rallytok
165 Inlägg
2 juni 2006
#2
Huvudbromscylindern, kanske?

Land Rover Freelander TD4 - Såld
Volvo 945 Se -93


Sök