2882
Sök

Saab - problem med växellåda

Kinna
146 Inlägg
5 juni 2006
Trådstartare
tjenare, nu e de så att ja har fått ett litet problem med min bil. Det är en Saab 9000cs -92, 150hk. Jag lånade ut den till min kompis,som skulle ta ett varv med den, så när han kom tebax säger han att det inte går att lägga i 1:an eller 2:ans växel, bara 3:an,4:an och 5:an. Så jag undrar vafan han snackar om,för de gick nyss. så jag provar, och de går inte, försöker ja sätta i 1:an, så hamnar 3:an. Så jag undrar nog vad problemet kan vara? kan det vara synkringarna? vad skulle det kosta att fixa detta? billigare att byta växellåda?? tack för svar!

Avstängd
1 106 Inlägg
5 juni 2006
Det är synkringarna som är slut. Det kan va bäst att åka till SDCC o byta ut lådan. Gå in på www.sdcc.se. De har en massa delar till Saab. Men om du inte får in ettan så lägg i någon växel och sedan gör du ett nytt försök att lägga i ettan.

Livet startar vid 220 km/h

Kinna
146 Inlägg
5 juni 2006
Trådstartare
okej, tack för hjälpen, men blir det billigare att byta växellåda?? vad ligger en beg. växellåda på till saab 9000cs -92?

Avstängd
1 106 Inlägg
5 juni 2006
tizon skrev:
okej, tack för hjälpen, men blir det billigare att byta växellåda?? vad ligger en beg. växellåda på till saab 9000cs -92?

Bra fråga. På SDCC kan jag tippa på 4000 spänn eller mer.

Avstängd
1 106 Inlägg
5 juni 2006
Jadå. Vissa likheter ser jag. Jag kan svara på trådarna just nu. Då jag har rast.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
6 juni 2006
Kolla växelföringen med, kan strula ibland.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Kinna
146 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
jo jag har också hört de med växelföringen,men om det skulle vara den som är problemet, går det att fixa? är det billigare än att byta hela lådan??

5 710 Inlägg
9 juni 2006
Kan sätta ett lillfinger på att det är gummibussningen på växelelådslänkaget som är kass.
Sätt någon i bilen som vickar spaken fram och tillbaka medans du klättrar upp på motorn och kikar ned mellan motor och mellanväggen (mot cupén) och letar efter:
http://www.geting.se/image.php/Vaxellankage.jpg
denna.

Ser det bra ut? eller sviktar det väldigt i gummit (B) eller är skruvarna lösa?
Isf åker du o köper ett nytt gummi och du kommer få tillbaka dina växlar smile dessutom kommer du nog uppleva växellådan som "ny" då lägena blir mer exakta.

Felet med denna bussning är att den är tillverkad i ett gummi som inte är vidare motståndskraftigt mot olja....och eftersom den sitter i en ganska oljig miljö blir de ofta dåliga.

MVH Jonas
..............

Sök