5483
Sök

Saab 9-3 Vibrationer/Obalans

5 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
Hej!

Har nyss köpt en 9-3 2.0T -98. Ett problem som finns är att jag har obalans/vibrationer i hastigeter runt ca 90-120. Vibrationerna känns både i sätet och ratten. Det känns inte som att det skulle vara "vanlig" obalans i nått däck. Detta p g a att vibrationerna varierar med gaspådrag. Om jag motorbromsar eller accelererar minskar vibrationerna och om jag "ligger på lätten" eller kopplar ur och rullar så ökar dem.

Själv är jag inne på att det är klapp någonstans i framvagnen, men frågan är vart...styrlederna verkar ok. Spindellederna har jag försökt att bryta och bända på och jag känner inget glapp där heller. Då återstår alla bussningar i de undre länkarmarna och stabilisatorstaget...och jag tycker inte att någon bussning känns direkt glapp, men dom är inte stenhårda. Vet inte hur styvt dom ska sitta när dom är ok?

Har rengjort anläggningsytan mellan fälg och bromsskiva samt dragit alumimiumfälgarna med momentnyckel. Det hjälpte lite, men det är långt ifrån bra.

Är det någon som har haft liknande problem och som kan tipsa om vart jag ska börja leta?
- Byta alla bussningar?
- Byta bromsskivor (har läst om att vissa haft problem med dem)?
- Balansera hjulen?
- ...?

/Robban
Senast redigerat av Robbanisthlm (31 maj 2006)

495 Inlägg
31 maj 2006
jag har ungefärt samma problem och det som ja tror är fel på min är i den "kopp" som inre drivknuten sitter i är slut. men det kan även vara inre drivknut för dig. den har ja iofs bytt så den kan inte vara för mig:P hehe men ja blir det mer om du svönger åt nått håll och gasar lite?

mvh // daniel

mig <3 vtec = sant

5 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
Jag har bara problem vid högre hastigheter, inga missljud eller så vad jag har hört.

När jag hade en gammal 900 turbo av 81 års modell så yttrade sig dålig inre drivknut med att hela bilen skakade vid accelerationer inte när jag rullade utan driv.

495 Inlägg
31 maj 2006
okej.. ja då vet ja faktiskt inte vad det kan vara?:S men som sagt det kan ju vara nå glappt i framvagnen men då borde det skaka när du gasar, inte när du inte gasar?

mig <3 vtec = sant

5 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
Mitt antagande är att vridmomentet som uppstår vid gaspådrag och motorbroms stabiliserar den del som glappar.

Men, finns det någon annan som haft samma problem och löst det?

5 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
Hm *mutter*
Hade upp bilen igår och gick igenom leder och bussningar. Hittade inget fel...fören jag kom till den inre drivknuten på vänster sida. Den sitter löst hela vägen in i slutväxeln! Glappar säker 5 mm när man ruckar på den i höjdled. Var på Saab idag, måste förmodligen byta drivknut och nån medbringare i slutväxeln a´6500:-

5 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
Följetongen fortsätter...

Hade in bilen på Saab för en felsökning. 2 timmar senare och 1800 spänn fattigare konstaterade de att inget i framvagnen var glappt och att den glappande medbringaren berodde på att en styrhylsa i slutväxeln var glapp. Det var dock endast ett "skönhetsfel" som dom kallade det och det skulle inte ge några problem. Däremot var bromsskivorna runt om dåliga så det var nog det som gav obalans och vibrationer. Dom passade även på att balansera alla hjul.

Nu har jag bytt skivor och belägg runt om och inget har blivit bättre *Suck*

Vid 90 km/h börjar eländet. Ligger jag och kör på plan väg i 90 så vibrerar det. Om jag däremot gasar lite och drar på så försvinner vibraionerna direkt när motor börjar dra. Likaså om jag motorbromsar. Men om jag ligger på lätten eller kopplar ur så börjar det ruska i ratten.

Nästa symtom börjar runt 110-120. Då börjar det ruska i ratten när jag accelererar. Släpper jag på gasen och håller jämn fart har jag inga vibrationer. Men så fort jag accelererar börjar det slå i ratten och vid högre farter känns det även i stolen. Hade liknande problem med en gammal 900 turbo från -80 och då var det den inre drivknuten som var slut. Då ruskade det dock inte i ratten utan bilen mer hoppade fram smile

Är det någon som haft liknande problem. Litar inte riktigt på den Saabverkstad jag var på längre...
Har vart inne på att det kan vara nått däck som är dåligt, men då borde väl inte obalansen vara beroende på om jag ligger på lätten eller gasar/motorbromsar??

Saab skulle ha 16000 för att byta styrhylsan i slutväxelen...Nån som vet om det krävs specialverktyg för det eller om man kan pilla med det själv?

Hjälp! smile

Sök