Följetongen fortsätter...
Hade in bilen på Saab för en felsökning. 2 timmar senare och 1800 spänn fattigare konstaterade de att inget i framvagnen var glappt och att den glappande medbringaren berodde på att en styrhylsa i slutväxeln var glapp. Det var dock endast ett "skönhetsfel" som dom kallade det och det skulle inte ge några problem. Däremot var bromsskivorna runt om dåliga så det var nog det som gav obalans och vibrationer. Dom passade även på att balansera alla hjul.
Nu har jag bytt skivor och belägg runt om och inget har blivit bättre *Suck*
Vid 90 km/h börjar eländet. Ligger jag och kör på plan väg i 90 så vibrerar det. Om jag däremot gasar lite och drar på så försvinner vibraionerna direkt när motor börjar dra. Likaså om jag motorbromsar. Men om jag ligger på lätten eller kopplar ur så börjar det ruska i ratten.
Nästa symtom börjar runt 110-120. Då börjar det ruska i ratten när jag accelererar. Släpper jag på gasen och håller jämn fart har jag inga vibrationer. Men så fort jag accelererar börjar det slå i ratten och vid högre farter känns det även i stolen. Hade liknande problem med en gammal 900 turbo från -80 och då var det den inre drivknuten som var slut. Då ruskade det dock inte i ratten utan bilen mer hoppade fram

Är det någon som haft liknande problem. Litar inte riktigt på den Saabverkstad jag var på längre...
Har vart inne på att det kan vara nått däck som är dåligt, men då borde väl inte obalansen vara beroende på om jag ligger på lätten eller gasar/motorbromsar??
Saab skulle ha 16000 för att byta styrhylsan i slutväxelen...Nån som vet om det krävs specialverktyg för det eller om man kan pilla med det själv?
Hjälp!