2170
Sök

Byta kylarvätska SAAB 9000

3 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
Jag undrar om nån vet var avtappningspluggen till kylvätskan sitter på motorn till en SAAB 9000 2.0t -96? anledningen är att jag ska plocka bort toppen så man va tvungen att tömma Ski***.
Läste i Haynes att det ska sitta 2 stycken. 1 vänster fram och 1 vänster bak men jag kan inte hitta dom. legat ute ett bra tag nu så nu ger jag upp:(

//Mattias

350 Inlägg
7 februari 2009
lossa den nedersta slangen på kylarn bara o töm skiten

3 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
Jag har gjort det men jag fick ut bara 6 liter och enligt manualen så ska det vara 9 liter totalt. Trycker jag på den övre slangen så kluckar det fortfarande. Så jag vågar inte chansa riktigt för då har man väl vätska över hela garaget.

3 295 Inlägg
7 februari 2009
det sitter en avtappningsplugg på kylaren, den funkar kanon. den sitter framifrån sett på vänster sida, bilens högra, nere vid den staget som håller upp kylaren.. big_smile

3 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
Ok. Det va den pluggen jag använde mig utav. Men då sliter jag bort den övre högra slangen och häller ut det som är i den och tuta och kör:)

Tack för hjälpen..

1 062 Inlägg
8 februari 2009
Passa på och spola igenom systemet med en "trädgårdsslang" eller nåt. Tryck in den i toppen där uttaget för kupévärmen tittar ut i ena kortsidan av toppen, spola även ur kylaren.
Spolar du att bra tag så har du ju nära 100% vatten kvar och behöver då bara tänka på att få i 4,5l glykol för att nå 50/50 blandning.

M.V.H.

118 Inlägg
10 februari 2009
är du säker på att den va helt full då? skulle tro att dom sista litrarna är i värmepaketet osv.. men plocka av nedersta slangen till kylaren och sen startar du motorn då pumpar vatten pumpen ut allt vatten

Sök