Ibiza, torkar-el problem

MaEkv
10 februari 2009 · 2 Inlägg

Tjena!

har ett problem med mina torkare, och styrningen av dessa. bilen är en Seat Ibiza 1.9 TDI SXE -99.

normalt så fungerar mitt reglage såhär:
en ner: fram torkare intervall
en upp: fram torkare långsam
två upp: fram torkare snabb
framåt: spolning fram
bakåt snabbt tryck: intervall bak på/av (en snabb tryck för varje)
bakåt långt tryck: spolning bak (snabb vispning i 20 sek)

för någon månad sedan så hände det att bak torkaren började vispa i sitt intervall utan jag gjort något. fick då trycka bak reglaget en gång för att det skulle sluta. detta hände titt som tätt därefter.
märkte också samtidigt att varje gång som jag spolade på framrutan, så startade bak torkaren, och fick då stängas av igen med knappen.
för någon vecka sedan började den även vispa i snabb takt där bak (utan att jag gjort något. snabbt vispar den bara när man spolar normalt, och den ville heller inte stänga av sig. efter att försökt att hålla reglaget bakåt (spolning) så slutade den.

nu har även framtorkarna börjat vispa av sig själva, fast aldrig utan att baktorkarna har börjat först.

det har nu blivit så illa att det är så svårt att få av dom, så det är enklare att bara låta dem vispa, så slutar de av sig själva om 5 min, för att börja igen då ett par minuter senare.

då det "felaktiga" läget på bakspolarna är i snabb takt, så har det på något sätt att göra med spolning, fast den skickar inte ut någon spol vätska. jag gissar också på att det har med spolningen att göra på framrutan på något vis.

kan det vara brytaren som sitter innanför reglaget som glappar och ger felaktiga impulser? då det är en disel så vibrerar det ju en del när man kör. tänkte om den ligger och får impulser hela tiden pga detta.

är det någon som har varit med om något liknande innan?

om det inte är brytaren, var sitter resten av styrningen? går det att komma åt själv? är gammal tv reparatör, och numera elektronikutvecklare, så kommer jag bara in i grejerna så kan jag nog fixa det.

Tacksam för all hjälp jag kan få,

//Magnus

MaEkv
11 februari 2009 · 2 Inlägg

Hej!

hittade felet... hade isär vid ratten och kollade på släpkontakterna som styr spolning (paddel framåt/bakåt) och såg att de var rätt slitna och oxiderade... rengjorde och nu funkar det perfekt...

//Magnus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang