Volvo 940 turbo, dör efter man varvat motorn något, fläkt går hela tiden

speedster_
16 februari 2009 · 24 Inlägg

Har en 940 turbo -96. Trimmat den med 18T turbo , t5 spridare, 531 topp, vx3 kam, 3" avgas utan katt, öppet luftfilter samt större intercooler. När jag startar bilen så drar elfläkten igång vilket den inte ska göra förrän motorn är tillräckligt varm? Motorn går fint på tomgången.. varvar jag upp motorn minsta lilla så vill den bara dö när den går ner i varv. Alltså måste jag ha lite gas hela tiden för att hålla uppe varvet på motorn. Någon som vet vad det kan vara för fel? Allt fungerade fint innan ombyggnaden med fläkt o så.

Mvh Henric

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
16 februari 2009 · 547 Inlägg

öppen dump? tjuvluft?

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
speedster_
16 februari 2009 · 24 Inlägg

Aa det är en uppen dumpeventil .. ganska stor ... har ingen aning om det spelar någon roll ..

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
16 februari 2009 · 5 650 Inlägg

min är oxå så där troligen så läcker de luft nånstans eller tomgångs motorn som fipplat ur fast jag har dock ingen dump än orginal  inte lyckats fått ordning på de där på 1 år nu ja:(  väldigt intresserad av ev lösning i den här tråden

Senast redigerat av volvo_dude (16 februari 2009)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
16 februari 2009 · 5 650 Inlägg

speedster_ skrev:
Aa det är en uppen dumpeventil .. ganska stor ... har ingen aning om det spelar någon roll ..

förmodligen de som är felet  byter du tex till en hybrid så luften går runt 1 varv till så slutar den nog sj har man de där problemet utan nån anledning sad

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
speedster_
16 februari 2009 · 24 Inlägg

Aa det e ganska jobbigt att köra bilen när den bara vill dö hela tiden...

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
16 februari 2009 · 547 Inlägg

prova med en återcirkulerande dump då e nog ditt ena problem löst tongue

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
speedster_
16 februari 2009 · 24 Inlägg

Okeej seegt nu när man köpt en öppen ... jaja sånt är livet.. men ingen som vet varför fläkten går så fort man startar motorn???

epapower
16 februari 2009 · 593 Inlägg

speedster_ skrev:
Okeej seegt nu när man köpt en öppen ... jaja sånt är livet.. men ingen som vet varför fläkten går så fort man startar motorn???

kontrollmät motortemp.givaren..

Sharky
16 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Har du bytt styrbox från orginal eller har du chippat boxen  och uppkom i så fall problemet efter chippningen.

Man kan också få detta problem om man har ECC och någon av tryckgivarna i kondensorn jävlas.

Tror inte på tempgivaren för då skulle bilen knappt starta.

/Göran

speedster_ skrev:
Okeej seegt nu när man köpt en öppen ... jaja sånt är livet.. men ingen som vet varför fläkten går så fort man startar motorn???

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
speedster_
16 februari 2009 · 24 Inlägg

Japp jag har chippat både bränsleboxen och tändboxen... Jag har dessutom plockat bort ac:n men det var ingen ECC, men det kanske inte heller spelar någon roll ..

Senast redigerat av speedster_ (16 februari 2009)

Sharky
16 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Jag har varit med förut en gång då chippad bränslebox fick fläkten att gå igång. Jag säger inte att det nödvändigtvis är det men om du har kvar orginal bränslechip så skulle jag testa med det.
Om du har tagit bort kondensron - kolla så du inte har kortis i någon av kontakterna i kablaget.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
speedster_
16 februari 2009 · 24 Inlägg

Okeej ska titta på detta! Tackar för svar, återkommer om det kvarstår.

Mvh Henric

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang