A4 tdi tappar effekt över 110km/h samt ryker ovanligt mycket!

Caravalio
10 februari 2009 · 17 Inlägg

Jag har en Audi A4 tdi som har gått en bra bit över 30 000mil.
Problemet är som rubriken antyder en stor effektförlust när man kommer upp i motorvägshastigheter.
Om man har kört över 110km/h känns det som om man tappar 50 hästar.
Problemet löser sig om man stänger av bilen väntar några sekunder och startar igen.
Ett annat tecken på at något inte står riktigt rätt till är att bilen ryker ovanligt mycket när man gasar men även på tomgång (något bättre när bilen är varm).
Bilen har alltid varit väldigt lättstartad men när kylan kom har den blivit like kinkig att starta. Om detta hör ihop med det andra låter jag vara osagt men problemen startade ungefär vid samma tidpunkt.
Vad kan det vara Luftmassemängdsmätaren eller något annat skoj.
Tacksam för svar!

__hogberg__
10 februari 2009 · 1 161 Inlägg

Skulle ju kunna vara så enkelt som ett igen satt luftfilter..
Fast iofs så borde det ju kännas även i lägre hastigheter då men kanske värt att prova? smile

Senast redigerat av __hogberg__ (10 februari 2009)

Caravalio
10 februari 2009 · 17 Inlägg

__hogberg__ skrev:
Skulle ju kunna vara så enkelt som ett igen satt luftfilter..
Fast iofs så borde det ju kännas även i lägre hastigheter då men kanske värt att prova? smile

Jag har tagit ut luftfiltret och blåst rent det med tryckluft blev lite bättre men ingen direkt skillnad.
Kanske skulle jag testa att köpa ett nytt?

mbfidde
10 februari 2009 · 225 Inlägg

inget hål på tryckslangarna från turbon?

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
__hogberg__
10 februari 2009 · 1 161 Inlägg

Caravalio skrev:

__hogberg__ skrev:
Skulle ju kunna vara så enkelt som ett igen satt luftfilter..
Fast iofs så borde det ju kännas även i lägre hastigheter då men kanske värt att prova? smile

Jag har tagit ut luftfiltret och blåst rent det med tryckluft blev lite bättre men ingen direkt skillnad.
Kanske skulle jag testa att köpa ett nytt?

Kan ju vara värt ett försök.. vet inte vad dom kostar men borde inte vara allt för mkt precis smile

Caravalio
10 februari 2009 · 17 Inlägg

mbfidde skrev:
inget hål på tryckslangarna från turbon?

Förlåt min okunnighet men borde jag inte märka av en effektförlust så fort jag trycker på gasen även i lägre hastigheter. Bilen är pigg och rapp (hur rapp nu 110hk kan vara) i hastigheter upp till 100km/h.

Panzar_Audi
10 februari 2009 · 820 Inlägg

Är den rapp hela vägen upp till 100? eller är den orkeslös på höga varv? för är den slö på höga varv och ryker mer än vanligt så tror jag nog att pumpen är påväg att ge sig.

Om man säger
Caravalio
10 februari 2009 · 17 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Är den rapp hela vägen upp till 100? eller är den orkeslös på höga varv? för är den slö på höga varv och ryker mer än vanligt så tror jag nog att pumpen är påväg att ge sig.

Den är rapp på höga varv i lägre hastigheter det är det som är det konstiga.

kim89
10 februari 2009 · 112 Inlägg

Kolla luftmassemätaren?

Jag hatar fwd = felwheeldrive...
Caravalio
10 februari 2009 · 17 Inlägg

kim89 skrev:
Kolla luftmassemätaren?

Det är väl det som jag misstänker är problemet.
Frågan är bara hur jag undersöker om den är trasig.
Det stod på något forum att man skall koppla ut den och då går bilen in i felsäkert läge.
Om bilen gick lika bra eller bättre är den trasig. Men jag märker ju bara problemet i högre hastigheter.
Finns det något annat sätt att kolla att den fungerar riktig.
Om det skulle sig visa vara den är den svår att byta ,samt måste man ha en felkodsläsare för att radera felkoderna.

Scorren
10 februari 2009 · 186 Inlägg

Caravalio skrev:

kim89 skrev:
Kolla luftmassemätaren?

Det är väl det som jag misstänker är problemet.
Frågan är bara hur jag undersöker om den är trasig.
Det stod på något forum att man skall koppla ut den och då går bilen in i felsäkert läge.
Om bilen gick lika bra eller bättre är den trasig. Men jag märker ju bara problemet i högre hastigheter.
Finns det något annat sätt att kolla att den fungerar riktig.
Om det skulle sig visa vara den är den svår att byta ,samt måste man ha en felkodsläsare för att radera felkoderna.

Inte svårt att byta men den kostar några tusen....
Du måste nog ha en felkodsläsare för att radera koderna

Catch me if you can!
osterback
12 februari 2009 · 218 Inlägg

Vanligast är att luftmassemätaren är  förbrukad eller att det skavit hål på intercolerslangarna! Låt bilen stå ett dygn utan strömkälla och testa igen!

-
Caravalio
17 februari 2009 · 17 Inlägg

Har skaffat mig Vag-Com med tillhörande sladd.
Kopplade i den i bilen och tankade ut lite felkoder. Det visade sig vara magnetventilen n75 som kärvade-
Den samma är nu rengjord och funkar utmärkt. Problemet är nu bara att nu ryker bilen ännu mera. Dock tappar den inte effekt i höga hastigheter jippi.
Men den är som sagt väldigt rykig och har svårt att starta.
Vad kan detta vara???

ajka
17 februari 2009 · 194 Inlägg

Är ju rätt kallt nu, iaf här

kan inte bara vara kylan som gör att avgaserna syns mer, om den nu går perfekt och det inte försvinner nåt kylarvatten?

Audi_S-power Ingen riktig Audi utan quattro!
17 februari 2009 · 203 Inlägg

Jag tippar iafall ändå på luftmassemätaren tongue

Ingen Riktig Audi Utan quattro
Audi S4 2.2TQ
Audi RS2 Porsche "Built by Porsche Zuffenhausen" (1994)
Caravalio
17 februari 2009 · 17 Inlägg

Jag läste någonstans att det bildas mer vatten om man tar korta turer med bilen.
Den går sällan längre än 7 kilometer åt gången.
Jag skall kolla kylarvattnet men jag har för mig att det är rätt bra volym.
Men den ryker verkligen som en tok.
Jag skall ut om varmköra den ordentligt i morgon och se om det blir bättre.

Caravalio
17 februari 2009 · 17 Inlägg

Blir det inget felmeddelande på Vag-com om LMM är trasig??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang