850 som inte startar, tänder inte äns med startgas.kan starta om den fått stå flera timmar(problem förhoppningsvis löst)

frightnight
18 februari 2009 · 321 Inlägg

Ja vad fan äre för fel på bilhelvetet, blir så sur.. sad det började med att jag skulle gå ut till bilen å starta den, men den var helt död..startmotorn snurrade runt bara..det har hänt förr men då har den startat dagen efter typ..men inte nu längre, nu är den en riktig surströmming, jag har prövat med startgas tänder inte det minsta, kopplat bort sladden till tändspolen med ingen gnista där heller...sen skulle jag kolla tändstiften, men dom sat så hårt så verktyget som ser ut som ett T vred sig som en korkskruv...bläää
Vad kan vara för fel, och jag blir inte förvånad om den startar i morgon..när den är varm så är de inga problem och starta..bara just när den fått stå ett tag så får den sånna här ryck ibland..men nu verkar det ha blivit värre för den har inte startat på 2 dygn nu...vad äre jag ska kolla ? fel koder kan ja inte kolla de är nå glapp i dosan, har fått tipps om nån vevaxelgivare..men vafan den har ju ALDRIG dött när bilen är igång, och desutom så har den gått att starta utan problem bara den har fått stå lite...hjäälp sad
850 glt -92

Senast redigerat av frightnight (21 februari 2009)

Jensen80
18 februari 2009 · 351 Inlägg

Har samma problem,men så fick ja veta att LMM är paj.Så de kan ju va så att din LMM inte får någon kontakt kanske?

Dansken
Saab 900 2,0i "Lindito" (1997)
Tbtommy Fölkesberg
18 februari 2009 · 163 Inlägg

kompisen hade samma fel på sin 850 o han bytte allt han kunde tänka sig..sedan fick han lämna in den på Volvo för felsökning.. det visade sig att styrboxen inte fick tillräckligt med ström.. det hade ärgat (stavning) på + och - polerna... jävla simpelt fel..

kolla det...

Frosted
18 februari 2009 · 1 878 Inlägg

även om det är glapp i dosan så föreslår jag att du fixar det! och sedan kollar felkoderna!

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
TurbOla Reservdansk
18 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Kompression?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
frightnight
18 februari 2009 · 321 Inlägg

jaha mycket märkligt, idag startade den direkt..blir inte klok på detta..kan det vara så att batteriet är dåligt ?

team_Chevy740
18 februari 2009 · 101 Inlägg

1 Kolla felkoder.

Troliga fel är något av dessa  Kamaxelgivare, glapp i +matning till styrbox, systemrelä.

frightnight
18 februari 2009 · 321 Inlägg

ok men konstigt att den startar när den e varm, har aldrig strulat då...borde inte vara nå glapp då ?
La märke till en grejj att igår så snurra motorn skit fort när dne inte startade. ungefär som de är dålig komp...men det finns väl nån 850 sjukdom som gör så att ventilerna hänger sig på nått kostigt sätt, nån som vet mer om det här ? men iofs det förklarar ju inte det med gnistan som är helt borta :S

team_Chevy740
18 februari 2009 · 101 Inlägg

frightnight skrev:
ok men konstigt att den startar när den e varm, har aldrig strulat då...borde inte vara nå glapp då ?
La märke till en grejj att igår så snurra motorn skit fort när dne inte startade. ungefär som de är dålig komp...men det finns väl nån 850 sjukdom som gör så att ventilerna hänger sig på nått kostigt sätt, nån som vet mer om det här ? men iofs det förklarar ju inte det med gnistan som är helt borta :S

Som jag skrev som först alternativ så är kamaxelgivaren ett ganska säkert kort. Även vevaxel givare hade jag nog misstänkt.

Wikman88
18 februari 2009 · 19 Inlägg

Så där gjorde min förra 850 ungefär, pröva göra som dom srkiver kolla kamaxelgivaren. Jag smorde upp alla kontakter och dylikt och då började den funka. Kolla också felkoderna där har man mycke hjälp

Etingelholm
18 februari 2009 · 979 Inlägg

nu snackar vi inte samma bil?! Men samma problem iaf:) hade exakt samma problem på min Ford. Visade sig vara trigger givaren (impulsgivaren) lossa den & mät med ett mätinstrument.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
frightnight
21 februari 2009 · 321 Inlägg

Nja min teorihöll, batteriet var antagligen dåligt ! min kompis kom dit med en fet starthjälp på hjul och koppla på..den startade direkt..bytte batteri och laddade upp det, den startade direkt följande dag smile
hoppas detta håller i sig nu tongue
ett batteri kan verka bra, men när man vrider på startnycklen så kan spänningne sjunka under 10 amp, och då blire svårt att starta 850is..ja iaf min smile

Edit kom på en tills sak öppnade alla el kontatker jag kunde hitta på, och det var oxid där i..som grönt gegga ? aja sprutade i kontakt spray i alla kontakter med kom jag på..kan ju vara det med som gorde det...aja nu vet ni som har samma fel big_smile

Senast redigerat av frightnight (21 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang