2456
Sök

Försäkrings priser/Köpråd Saab 9-5 aero vs volvo T5/R?

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#1
Då jag går i valet och kvalet om vad min nästa bil ska bli så har jag ju givetvis kommit över dessa två prakt exempel.

Därför vill jag då veta från någon som äger eller har ägt någon av modellerna vad de faktiskt kostar att äga dom? Då jag har hund så kommer jag troligtsvis skaffa mig en kombi som jag kan både skrämma upp och putsa upp. Och givetvis för att jag då kan sälja båda mina bilar och lägga alla pengar på en bil istället vilket är betydligt mycket smidigare för min del.

Hur stor är skillnaden på 855/v70 T5 Vs R-serien ägarmässigt sätt till priset?

Soppa förbrukning?

Körupplevelse?

Bidra gärna med era egna erfarenheter från bilarna också vad som är positivt/negativt med bilar m.m.
Senast redigerat av hedley (21 februari 2009)

"Liberty of thought is the life of the soul"

68 Inlägg
21 februari 2009
#2
Körde 855 T5 förut, numera V70r. Rent funktionsmässigt ganska lika tycker jag.
Men du sitter bra många gånger bättre i v70in och du känner dig säkrare än i 850.
Sen upplever jag inredningen "fräschare".

Med 855 låg jag runt litern med steg 1 chip.
Lite över detta utan trim fast awd med v70in.

"Fuck no, not today, thank you kindly."
Livet utan turbo suger

2 164 Inlägg
21 februari 2009
#3
När de gäller 9-5an beror ju de mycket på var du bor om de är mycket lansväg eller stads körning eller om du har tung högerföt.
Försäkring är den inte jätte dyr.
Sen i bränslekostnader så går de att få ner dom väldigt bra i förbrukning.
Efter -04 försvann problemet med att dom drar olja och dom flesta motor skador m.m på grund av dåliga kolv ringar. Drabbade ju inte alla men allt beror på hur man kör där med och när man gör oljebyterna.
Mer oljebyten när de är korta sträckor man kör.
Har du en bil med EPS kan du åka till en lämplig trim firma och få bilen konverterad till bipower och köra på både bensin och etanol.

Sen är de ju vad du gillar att köra.
Provkör båda bilarna och se vilken du gillar mest.

MVH

F


Saaboholic
3 129 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#4
Har ju ägt flera Saabar och skruvat mycket Saab tidigare så det är ju där min erfarenhet ligger.

Jag bor nästintill i stan och kör mest stads sträckor. Högerfoten är spontant tung men försöker köra hyffsat snålt under vinter halvåret iallafall.

Glömde visst skriva att max priset kommer ligga runt 70-90.000:-.

Mvh
Herr Backlund

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#5
Waylost skrev:
Körde 855 T5 förut, numera V70r. Rent funktionsmässigt ganska lika tycker jag.
Men du sitter bra många gånger bättre i v70in och du känner dig säkrare än i 850.
Sen upplever jag inredningen "fräschare".

Med 855 låg jag runt litern med steg 1 chip.
Lite över detta utan trim fast awd med v70in.

Vad är det som skiljer inrednings mässigt mellan dem iochmed att man som du säger sitter bättre i v70in?

"Liberty of thought is the life of the soul"

68 Inlägg
21 februari 2009
#6
Helt andra stolar, Mer skålade i v70.
Sen är det ju ett helt annat utseende på inredningen.

"Fuck no, not today, thank you kindly."
Livet utan turbo suger

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#7
Waylost skrev:
Helt andra stolar, Mer skålade i v70.
Sen är det ju ett helt annat utseende på inredningen.

Okey!
Har hört lite rykten om att AWD ofta har krånglat på några av de tidigare v70 modellerna är det någon som vet om detta stämmer?

"Liberty of thought is the life of the soul"

Meister
6 763 Inlägg
21 februari 2009
#8
Det är väll bättre att du behåller camaron och låter hunden sitta brevid? Jag kan ju säga att morsans v70 är otroligt tråkig att köra men det är en glt men hur mycket de skiljer i väghållning mellan en sån och en R vet jag inte. Men prova båda bilarna så får du se vilken du vill ha


Meister
6 763 Inlägg
21 februari 2009
#9
hedley skrev:
Waylost skrev:
Helt andra stolar, Mer skålade i v70.
Sen är det ju ett helt annat utseende på inredningen.

Okey!
Har hört lite rykten om att AWD ofta har krånglat på några av de tidigare v70 modellerna är det någon som vet om detta stämmer?

AWD:n är väldigt klen på första modellen v70. Vet inte hur mycket bättre nya v70n är men den var ändå inte aktuell?


68 Inlägg
21 februari 2009
#10
Tror det är 01 som det blir riktigt haldex drivning?
Jo den är väldigt känslig på att man har samma rullradie på alla däcken och inte så glad på hårda starter.

Men det finns ju fwd R också.

Ang väghållningen så tycker jag den är helt ok.
Har inte kört så mycket annat för att kunna jämnföra med.

"Fuck no, not today, thank you kindly."
Livet utan turbo suger

4 824 Inlägg
21 februari 2009
#11
Waylost skrev:
Tror det är 01 som det blir riktigt haldex drivning?
Jo den är väldigt känslig på att man har samma rullradie på alla däcken och inte så glad på hårda starter.

Men det finns ju fwd R också.

Ang väghållningen så tycker jag den är helt ok.
Har inte kört så mycket annat för att kunna jämnföra med.

Nej det va först 03 som dom fick Haldex.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

OEM <3
6 957 Inlägg
21 februari 2009
#12
Saab kan du ju en del om, sen bor du ju i en Saabstad tongue

Men bensinförbrukning ligger dom nog rätt lika, gillar verkligen 5:ans ljud.
Körmässigt är dom jämna, tkr Saabs stolar är strået vassare!

Det är nog lite lite lättare att få tag i en lågmilad Saab än Volvo idag.

Men en välskött Volvo rullar länge, likaså Saaben smile

OEM <3


Sök