Volvo S90. ABSen slutade att fungera

volvoentusiasten
21 februari 2009 · 4 005 Inlägg

Idag när jag körde så la ABSen av.

Efter omstart av motorn så fungerade den igen.

Den har hållit på att och spöka litegranna då och då, jag tycker den inte verkar ta som den ska när man testar på halt väglag.

Känns ju som att den ska vara i tipptopp till den dagen när man väl behöver den.

Vad kan orsaka detta?

jocke_gronberg
22 februari 2009 · 4 586 Inlägg

linuslinje skrev:
Idag när jag körde så la ABSen av.

Efter omstart av motorn så fungerade den igen.

Den har hållit på att och spöka litegranna då och då, jag tycker den inte verkar ta som den ska när man testar på halt väglag.

Känns ju som att den ska vara i tipptopp till den dagen när man väl behöver den.

Vad kan orsaka detta?

Har abs lampan lyst?

har du alltså provat att tvärnita när det är halt ute tills bilen stannat. Hur känns pedalen?

volvoentusiasten
22 februari 2009 · 4 005 Inlägg

ABS-lampan lyser inte, det blir total tvärnit och känns precis som utan abs men med servo

jocke_gronberg
22 februari 2009 · 4 586 Inlägg

linuslinje skrev:
ABS-lampan lyser inte, det blir total tvärnit och känns precis som utan abs men med servo

åk till volvo och läs felkoder. Lyser lampan när du vrider på nyckelen?

PerArne Mycke vill ha mer...
22 februari 2009 · 611 Inlägg

Kan vara själva pumpen som börjar säga upp sig och då är det bara byte som gäller. Haft samma fenomen på en bil på jobbet(Hyundai) och den fick vi byta ABS enhet på.

Kolla även så att kontakten sitter som den ska på enheten och hur stiften ser ut.

//Per-Arne
volvoentusiasten
22 februari 2009 · 4 005 Inlägg

Bilen ska in på måndag för hjulinställningskontroll, så kan be dom titta på pumpen samtidigt.

Tack för intressanta inlägg!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang