Volvo 740 GL/T 90:a, felkod.

Ibanezman Skåning
14 februari 2009 · 739 Inlägg

Jag har en 740 med tomgång som knasar sig, den har en tendens att vara uppe på
mellan drygt 1000 varv till 2000 varv, ibland ligger den på 500 varv men det verkar vara
när motorn är kall. När man gasar till när den är varm så sjunker tomgången
direkt till cirka 700-800 varv, men sedan rusar den upp igen efter en stund.
Lambdalampan lyser ibland och jag har kollat i diagnossystem efter felkoder,
jag fick upp en på "adaptiv lambdareglering, tomgång" och "hastighetsmätarsignal saknas".


Finns det någon som har någon aning om detta?
Bilen går bra i övrigt, dock efter att jag hade bytat luftmassemätaren,
när jag hade köpt den så gick den dåligt innan jag gjorde bytet.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
lingua
14 februari 2009 · 2 271 Inlägg

Har du en multimeter kan du mäta lambdan, ska pendla mellan 0,1-0,09v med motorn igång då självklart.
Och gärna varmkörd också. Ang hastighetsmätarsignal skrev du aldrig om den faktiskt funkar eller ej.


//tompa

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Ibanezman Skåning
15 februari 2009 · 739 Inlägg

Ursäkta för glömskan, men visst fungerar hastighetsmätaren,
dock fungerar inte farthållaren, men jag undrar just om det hör ihop..

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Fenne
17 februari 2009 · 160 Inlägg

Ibanezman skrev:
Jag har en 740 med tomgång som knasar sig, den har en tendens att vara uppe på
mellan drygt 1000 varv till 2000 varv, ibland ligger den på 500 varv men det verkar vara
när motorn är kall. När man gasar till när den är varm så sjunker tomgången
direkt till cirka 700-800 varv, men sedan rusar den upp igen efter en stund.
Lambdalampan lyser ibland och jag har kollat i diagnossystem efter felkoder,
jag fick upp en på "adaptiv lambdareglering, tomgång" och "hastighetsmätarsignal saknas".


Finns det någon som har någon aning om detta?
Bilen går bra i övrigt, dock efter att jag hade bytat luftmassemätaren,
när jag hade köpt den så gick den dåligt innan jag gjorde bytet.

kolla insugspackningen så den inte läcker in luft... smile

Ford mustang gt500 "shelby gt500" (2007)
Ibanezman Skåning
22 februari 2009 · 739 Inlägg

Det verkar inte som om insugningspackningen läcker.
Röret på katalysatorn var avrostat, men nu har jag svetsat ihop den,
jag trodde att hade någon betydelse eftersom lambdasonden är monterad
i katalysatorn, men det hade det tydligen inte....

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang