2339
Sök

Varför tappar jag oljetryck!?

539 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#1
Har ett problem med att jag tappar oljetryck då motorn blir varm!

Har inte dåligt med olja. man kan köra tills bilen och oljan börjar bli lite varm sen varnar den för lågt oljetryck..

vad kan det komma sig?

MVH
Senast redigerat av icklas (17 februari 2009)


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
17 februari 2009
#2
Kan vara att det är för tunn olja så att den blir som vatten när den blir varm så att säga.
Då får man för dåligt oljetryck.  Vad har du för olja i nu?
Annars så kan det ha med oljetrycksgivaren att göra, kanske inte funkar som den ska å lägger av när den blir varm eller något sådant.

/Påsen

PÅSEN RACING

539 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#3
hmm få se om ja minns rätt 5w-50 har jag för mig..


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
17 februari 2009
#4
icklas skrev:
hmm få se om ja minns rätt 5w-50 har jag för mig..

Hmm, borde ju inte bero på oljan då ju.
Skulle nästan gissa på att det är oljetrycksgivaren som är dålig.
Möjligtvis någon o-ring eller liknande tätning som expanderar för mycket av värmen för att den blivit sliten eller något.
Men jag hade nog testat att byta oljetrycksgivare å se om det hjälper faktiskt.

/påsen

PÅSEN RACING

539 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#5
påsen skrev:
icklas skrev:
hmm få se om ja minns rätt 5w-50 har jag för mig..

Hmm, borde ju inte bero på oljan då ju.
Skulle nästan gissa på att det är oljetrycksgivaren som är dålig.
Möjligtvis någon o-ring eller liknande tätning som expanderar för mycket av värmen för att den blivit sliten eller något.
Men jag hade nog testat att byta oljetrycksgivare å se om det hjälper faktiskt.

/påsen

oki, aah jag får fixa en ny å kolla då:)


Proffa
282 Inlägg
17 februari 2009
#6
Kan ju även vara lagerfel..dvs oljan smiter förbi fel väg..lägg fast mätutrustning där givare skall sitta så ser du ganska klart vad för tryck du har. Sedan bara kolla vad för tryck du skall ha..tex 2-5bar beroende på varv....wink


539 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#7
thePaavo skrev:
Kan ju även vara lagerfel..dvs oljan smiter förbi fel väg..lägg fast mätutrustning där givare skall sitta så ser du ganska klart vad för tryck du har. Sedan bara kolla vad för tryck du skall ha..tex 2-5bar beroende på varv....wink

vart kan man få tag i sådan mätutrustning då?


Proffa
282 Inlägg
17 februari 2009
#8
De flesta bilverkstäderna har en sådan..kan inte kosta mer än 2-3 hundra att få det mätt..


183 Inlägg
20 februari 2009
#9
5w-50 oljan är ju mkt lättflytande när den är varm!

1 867 Inlägg
20 februari 2009
#10
Felfelfel! en 50olja är faktiskt ganska tjock.
Hög siffra=låg pumpbarhet. Låg siffra=hög pumpbarhet.

En 0w-30-olja är lättflytande, en 15w-50 är så man borde fundera på om man verkligen ska ha den på vintern.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
20 februari 2009
#11
Koop skrev:
Felfelfel! en 50olja är faktiskt ganska tjock.
Hög siffra=låg pumpbarhet. Låg siffra=hög pumpbarhet.

En 0w-30-olja är lättflytande, en 15w-50 är så man borde fundera på om man verkligen ska ha den på vintern.

hur kommer de sig då att dom föredrar Tjockare oljor i äldre traktorer, och dom hänvisar till 10w-30?
5w-50 är en mycket tunn olja, som man ska överväga att kanske inte ha i bilar med hydrauliska tryckare...

eller är de jag som fått de som bakfoten?
Senast redigerat av The_Mechanic (20 februari 2009)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Före detta Uno Raggare
312 Inlägg
20 februari 2009
#12
Kan det vara för stor oljetillförsel/oljeretur? Annars tippar jag på oljan

~~-----@ Timmy @-----~~

687 Inlägg
21 februari 2009
#13
The_Mechanic skrev:
Koop skrev:
Felfelfel! en 50olja är faktiskt ganska tjock.
Hög siffra=låg pumpbarhet. Låg siffra=hög pumpbarhet.

En 0w-30-olja är lättflytande, en 15w-50 är så man borde fundera på om man verkligen ska ha den på vintern.

hur kommer de sig då att dom föredrar Tjockare oljor i äldre traktorer, och dom hänvisar till 10w-30?
5w-50 är en mycket tunn olja, som man ska överväga att kanske inte ha i bilar med hydrauliska tryckare...

eller är de jag som fått de som bakfoten?

Det har du fått om bakfoten för det "The Mechanic" skriver är helt korrekt.

Makaronborrare
993 Inlägg
21 februari 2009
#14
volvo_Tobias skrev:
The_Mechanic skrev:
Koop skrev:
Felfelfel! en 50olja är faktiskt ganska tjock.
Hög siffra=låg pumpbarhet. Låg siffra=hög pumpbarhet.

En 0w-30-olja är lättflytande, en 15w-50 är så man borde fundera på om man verkligen ska ha den på vintern.

hur kommer de sig då att dom föredrar Tjockare oljor i äldre traktorer, och dom hänvisar till 10w-30?
5w-50 är en mycket tunn olja, som man ska överväga att kanske inte ha i bilar med hydrauliska tryckare...

eller är de jag som fått de som bakfoten?

Det har du fått om bakfoten för det "The Mechanic" skriver är helt korrekt.

Det koop skriver menar du?


3 235 Inlägg
21 februari 2009
#15
Har bilen gått mycket? Välservad?
Kan vara oljepumpen som lever sina sista dagar. Kolla trycket med en extern mätare.


Överladdad!
530 Inlägg
21 februari 2009
#16
På min gamla 740 var de oljepumpen som var dålig.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

687 Inlägg
22 februari 2009
#17
calibra1992 skrev:
volvo_Tobias skrev:
The_Mechanic skrev:

hur kommer de sig då att dom föredrar Tjockare oljor i äldre traktorer, och dom hänvisar till 10w-30?
5w-50 är en mycket tunn olja, som man ska överväga att kanske inte ha i bilar med hydrauliska tryckare...

eller är de jag som fått de som bakfoten?

Det har du fått om bakfoten för det "The Mechanic" skriver är helt korrekt.

Det koop skriver menar du?

Självklart menar jag det koop skriver. Blev lite fel.


Sök