1904
Sök

Volvo B230FT start problem, Klickar bara på tändningen

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#1
Hallå gott folk.
Igår skulle jag starta bilen. Det sa "klck klick". Kul jul tänkte jag. Kollade över batteriet och såg att jag behövde nya poler till batteriet. Köpte även ett nytt batteri. Bytte bara batteri och testade. Samma problem fortf. Bytte poler till ström kabeln. Och då gick den igång. Bytte tillbaka till det gammla batteriet eftersom det inte var nå fel på det. Igår hela dagen startade den som den skulle. Tills nu idag. "Klick klick".
Kollade över och rengjorde polerna igen. Har kollar tändspolen och rengjort lite ärg och skit därifrån.
Det lyser bra i instrumentpanelen och taklampan. Lyser inte svagt eller dåligt. Startmotorn går ju inte ens runt.
Vad kan felet vara?
Tacksam för svar

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

1 004 Inlägg
21 februari 2009
#2
solenoiden till startmotorn? eller startmotorn....
Senast redigerat av 262turbo (21 februari 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#3
262turbo skrev:
solenoiden till startmotorn? eller startmotorn....

Kan vara.. ska kika om en stund. Är kyligt som fan att vara ute. Skulle ställa bilen i garaget, Men kom ju aldrig så långt hmm

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

21 761 Inlägg
21 februari 2009
#4
Plocka fram en multimeter och mät spänningen på själva batteripolskorna (inte batteripolerna) när du vrider nyckeln i startläge, är spänningen bra så flyttar du minusmätpinnen till startmotorhöljet och mäter igen. Är spänningen fortfarande bra så kan du ha kvar min usmätpinnen på startmotorhöljet och flyttar plusmätpinnen till solenoidens skruv där batteripluskabeln sitter fast. Mät vid startförsök igen. smile

Om spänningen håller sig över 11 V vid alla mätningar (under förutsättning att batteriet är bra laddat) så betyder det att startmotorn av någon anledning inte får full spänning. Orsaken kan vara tex kärvande solenoid eller dåliga kol inuti startmotorn.

10 287 Inlägg
21 februari 2009
#5
Mr M : har du larm på bilen?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
Mr M : har du larm på bilen?

/Göran

Nej inge larm

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 februari 2009
#7
Kolla jordkablar mellan motor/låda och chassie?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Stabil som fan
304 Inlägg
24 februari 2009
#8
Jag hade tippat på startmotorn.


Ugglan-racing
362 Inlägg
24 februari 2009
#9
Har samma på min så har en kabel dragen från start motorn till batteriet så ja kan starta dendär.. på min är de tännings låset som är cp! pröva du med=)

How does dust taste sucker??

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
#10
Det skumma var ju att jag bara skulle testa att starta den utan att ha brytt mig om den på några dagar.
Så gick den igång :S
Körde den några mil, stängde av och vred på igen. och den gick igång.
Men ska ändå ta en koll på startmotorn..

Men skadade nacken i fredags kväll så det får ta sin tid hmm

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Ugglan-racing
362 Inlägg
24 februari 2009
#11
Mr_M_ skrev:
Det skumma var ju att jag bara skulle testa att starta den utan att ha brytt mig om den på några dagar.
Så gick den igång :S
Körde den några mil, stängde av och vred på igen. och den gick igång.
Men ska ändå ta en koll på startmotorn..

Men skadade nacken i fredags kväll så det får ta sin tid hmm

Okej keligt att höra:( ja men så gör min med.. de är fan inte roligt asså.. mendra en kabel bara som du kan dutta till på batteriet så ska du se att de ordnar sig^^

How does dust taste sucker??


Sök