Motor problem opel ascona B

pukan2
5 februari 2009 · 3 182 Inlägg

har bytt till en weber 36/36 i min ascona B med en 1,9l motor i. va ute ok prov körde bilen idag ok efter 40 min körning så dog bilen precis som att nån stängde av den, alla tänddelar är nya bensin finns det i tändspolen är ny, sen efter jag vevat en stund så hoppa bilen igång igen så jag drog en runda efter ca. 3min så dog bilen igen sen tände den bara till några gånger. finns det nån här inne som har en anning om vad det kan vara.

Tottis_vbg
5 februari 2009 ·

har du backelitplattan kvar mellan förgasare å insug?? har man inte det kan det göra att det blir för mycket värme för förgasaren. har varit ute för det när det gäller andra förgasare. eller så har det kläggat igen nånstans i förgasaren. prova sätta tillbaks den gamla å se om samma fel kvarstår. för den har inte typ nöpit eller börjat knacka?? ibland slarvar folk med flottörventilen å då rinner det ner soppa i oljan så den blir tunn å då rasar maskinen. men om du tar upp oljestickan å känner på oljans konsistens när den e kall å luktar på den så det inte luktar bensin. har du manuell choke?? kan va chokespjällen som spökar annars om du har den som styrs av en bimetallfjäder. kan du ju se om du tar bort luftburken. kan även putta upp chokespjällen manuellt å se om den startar då efter några pumpande på gasen (e axpump i dom) eller om soppapumpen ger soppa. om du skruvar av överdelen på förgasaren så ska där ju stå kvar soppa i flottörhuset, eller bara ta loss soppaslangen å se så där kommer soppa när du vrider på starten (sätt slangen ner i en flaska)... hoppas nått kan va till hjälp./MVH

Senast redigerat av Tottis_vbg (6 februari 2009)

pukan2
6 februari 2009 · 3 182 Inlägg

jag böt till mig 3 st weber 36/36 or i halvdant skick den som såg finast ut skruvade jag ihop men den är annorlunda inuti på ett ställe än dom andra 2 webrana mins inte vad munstuket hete men på den som sitter finns inte det munstuket det är bara ett håll. kan ej montera tibax orginalet då den är skrot. men jag mekade i sär en weber i går som ska va en äkta 36/36 och la i ett disel bad får hoppas på att skiten funkar med den på. ska ut ok byta konding o brytare ok se om den lever.

det är Pumpventilen som inte sitter i webern det är ja bara ett hål. vad är detta för skum weber, nån som vet.   alltså NR 21 på dcd tabelen på www.misab.se.

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
6 februari 2009 · 272 Inlägg

Den har inte bara frysit då ? Har du inte förvärmningen kopplad så kan förgasaren frysa ihop vid vid kyla .

Schipperke rules !
pukan2
6 februari 2009 · 3 182 Inlägg

bilen står inne i mitt garage som har 24grader.

SoL Eigenbrötler
6 februari 2009 · 1 237 Inlägg

pukan2 skrev:
har bytt till en weber 36/36 i min ascona B med en 1,9l motor i. va ute ok prov körde bilen idag ok efter 40 min körning så dog bilen precis som att nån stängde av den, alla tänddelar är nya bensin finns det i tändspolen är ny, sen efter jag vevat en stund så hoppa bilen igång igen så jag drog en runda efter ca. 3min så dog bilen igen sen tände den bara till några gånger. finns det nån här inne som har en anning om vad det kan vara.

regnade det eller var det mycket snö? lekte du eller körde normalt?

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
pukan2
6 februari 2009 · 3 182 Inlägg

det va igår kväll det vare sig regnade eller snöade, men det är gö snö ute. jag va ute o lekte.

SoL Eigenbrötler
6 februari 2009 · 1 237 Inlägg

okej, jag bara undrade eftersom min brukar bli sån när det ösregnar, eller om man kör i genom massor av snö eller vattenpölar.

min är nog allergisk mot fukt big_smile

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
pukan2
6 februari 2009 · 3 182 Inlägg

oki ska kolla tändstiften ok kablar ikväll ifall det är nån funkt där, kan vara förgasarfoten som är otätt med.

Husse
7 februari 2009 · 96 Inlägg

Vad satt det för "gasare" innan, du har inte skrivit årsmodell?
På vissa årsmodeller/förgasartyper så sitter det en pluskabel till chokehuset och ibland även till ett lågfartsmunstycke.
Om du hade nån av dessa "gasare", vad gjorde du med pluskabeln som gick dit?
Blir det kortis på den så får du ingen tändström.

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
pukan2
7 februari 2009 · 3 182 Inlägg

hmmmmm lagom pinsamt men det var ett ganska enkelt fel som jag borde ha kollat från början. men det hade kommit en låpa på brytaren så jag böt den sen funka skiten igen. när jag köpte bilen så böt jag alla tänddelar jag köpte även en högefäktspole på biltema, mistänker att bilen har mistänt nån gång ok att det där har kommit en låpa på brytaren.

pukan2
7 februari 2009 · 3 182 Inlägg

det satt en runk zenit som nu jag skänker bort till en bättre behövande. den är rengjord i disel ok funkar bra antar jag ren o fin är den i jallafall.

TeamFlash
25 februari 2009 · 108 Inlägg

Hej, jag lånar tråden lite om det är okej?
Mitt problem är att den dör på tomgången.
Det är en 1900 med weber 36/36. går bra på varv men så fort man släpper dör den.
Hjälper inte att höja tomgången.

Tack samma för svar:)

pukan2
25 februari 2009 · 3 182 Inlägg

TeamFlash skrev:
Hej, jag lånar tråden lite om det är okej?
Mitt problem är att den dör på tomgången.
Det är en 1900 med weber 36/36. går bra på varv men så fort man släpper dör den.
Hjälper inte att höja tomgången.

Tack samma för svar:)

börja men att ställ in tändningen rätt utan att ha i vakum slangen i fördelaren, sen om du inte har en ny förgasarfotspackning så ett gått råd från en som vet köp en ny www.misab.se har. om den är ny kolla grenrörspackningen. är webern rätt bestyckad för 1,9L motorn, Nålventilen är nåt som man byter var 1000mil eller en gång om året. är bränslemängdskruven rätt inställd den ska va 1 varv utskruvad ungefär.

har hållt på med min pung weber för mycket nu så nu kan man denna weber ok instälningarna utantill.


sen har du en firma som heter Ronwill som är duktig på weber skulle råda dig att hellre ringa ditt en att prata med misab.

TeamFlash
25 februari 2009 · 108 Inlägg

pukan2 skrev:

TeamFlash skrev:
Hej, jag lånar tråden lite om det är okej?
Mitt problem är att den dör på tomgången.
Det är en 1900 med weber 36/36. går bra på varv men så fort man släpper dör den.
Hjälper inte att höja tomgången.

Tack samma för svar:)

börja men att ställ in tändningen rätt utan att ha i vakum slangen i fördelaren, sen om du inte har en ny förgasarfotspackning så ett gått råd från en som vet köp en ny www.misab.se har. om den är ny kolla grenrörspackningen. är webern rätt bestyckad för 1,9L motorn, Nålventilen är nåt som man byter var 1000mil eller en gång om året. är bränslemängdskruven rätt inställd den ska va 1 varv utskruvad ungefär.

har hållt på med min pung weber för mycket nu så nu kan man denna weber ok instälningarna utantill.


sen har du en firma som heter Ronwill som är duktig på weber skulle råda dig att hellre ringa ditt en att prata med misab.

Okej okej,smile Jag vet ingenting om de där :p
Men gubben får väl hjälpa mig å kolla på det där smile
Tack, så länge smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang