Blå vit moln efter bilen?

2fast4U BAAAS SKADAD!! =)
1 mars 2009 · 190 Inlägg

När jag låg på motorvägen i 220km/h med min saab 9-3 2,0 turbo ecopower års 2000 som var nyinköpt i söndags. Så när jag släpper på gasen så ser jag ett fett moln efter bilen.

Vad kan ha hänt med bilen? Det var knappt någon motorolja kvar när jag kom hem så den tickade lite i ventilerna. Turbon laddade bara tills det gröna fältet tog slut, normalt laddar den hela det gula området också. Oljan som var kvar i motorn såg "ganska normal ut".

Min egen teori vad som har hänt. Kan det vara topplock-spackningen som har smällt eller turbon som har gått sönder?

Som tur är så har jag garanti på bilen för jag köpte den av en bilhandlare. big_smile

Pontiac LeMans "Black Ghost" (1972)
henke_99 Offroad Racing
1 mars 2009 · 3 122 Inlägg

Jag skulle gissa på turboras, den läcker olja ut i avgasröret...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Ekis!
1 mars 2009 · 1 210 Inlägg

de låter som turbo ras...
Men om du har garanti så är de väll bara att lämna in och se glad ut tongue

lelleal
1 mars 2009 · 1 150 Inlägg

kör inte mer med den vevlager ramlager har lätt för att bli skrot när man kör med dom oljekänsliga motorerna!

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Lozinmust "Unloaded"
1 mars 2009 · 1 557 Inlägg

Samma sak hände mig med min gamla 9-5 -98, körde en repa och släppte upp, märkte att laddet inte ville upp mer än 0,5(låg vanligtvis på 1.1 med steg 3) och vart lite orolig, sen såg jag världens rökridå bakom bilen, svängde genast av(det var alltså den perfekta get-away bilen just då, skulle filmat big_smile) och vi kunde konstatera att oljenivån sjunkit ordentligt och att turbon lät illa som fan. Och som föregående sa; kör ej med bilen, få den helst bogserad/körd på släp om du ska flytta den.

"When innovation meets passion!"
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
2fast4U BAAAS SKADAD!! =)
1 mars 2009 · 190 Inlägg

Bogserade bilen till bilhandlaren smile Antagligen får jag tillbaka den innan nästa helg big_smile

BTW "hur mycket i bar" laddar en orginal turbo på en saab 9-3 2,0 T med 185hk?

Vågar man höja ladd-trycket på den nya turbon? Eller ska man skita i det?

Funderar på att montera sportluftfilter men har hört av en volvo nisse att det kan förstöra luftmassemätaren?

Pontiac LeMans "Black Ghost" (1972)
Janneutanb
1 mars 2009 · 7 272 Inlägg

2fast4U skrev:
Bogserade bilen till bilhandlaren smile Antagligen får jag tillbaka den innan nästa helg big_smile

BTW "hur mycket i bar" laddar en orginal turbo på en saab 9-3 2,0 T med 185hk?

Vågar man höja ladd-trycket på den nya turbon? Eller ska man skita i det?

Funderar på att montera sportluftfilter men har hört av en volvo nisse att det kan förstöra luftmassemätaren?

Hur menar du med att höja laddet?
Utöver chip/mappning så NEJ.
Ja du kan ha öppet filter, sålänge det är avskärmat och du tvättar det.

Boggieman Volvoskadad
3 mars 2009 · 127 Inlägg

2fast4U skrev:
Bogserade bilen till bilhandlaren smile Antagligen får jag tillbaka den innan nästa helg big_smile

BTW "hur mycket i bar" laddar en orginal turbo på en saab 9-3 2,0 T med 185hk?

Vågar man höja ladd-trycket på den nya turbon? Eller ska man skita i det?

Funderar på att montera sportluftfilter men har hört av en volvo nisse att det kan förstöra luftmassemätaren?

Filtret ska ju smörjas in med avsedd filterolja, OM man har för mycket så kommer denna olja följa med och sätta sig på trådarna i LMM. LMM är då värdelös..

I'm living the life I was born to live
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang