Felkopplad vatten temperatur givare??

MrPinnen
1 mars 2009 · 50 Inlägg

jag råkade dra sönder mitt termostathus mitt i veckan. köpte direkt ett nytt... i det nya termostat huset fanns redan en vattentemperatur givare, men den hade inte samma kontakt som den gamla. kunde heller inte byta givaren för den satt som gjuten i termostathuset, var rädd att dra sönder den sköra aluminiumen. så jag skarvade kablarna och efter detta så har bilen fotfarande gått bra! temperatur mätaren funkar perfekt!! men!! min kylarfläkt har fått sitt egna lilla liv, och "motor elektronik lampan" har börjat lysa... fel sorts givare? skarven kan det ändå inte vara fel på iomed att mätaren i bilen visar värmen? observera att jag har tagit bort termostaten för förbättrad kylning.

EPG Kärnkraftstomte
8 mars 2009 · 766 Inlägg

Om temperatursensorn är av typen termoelement så kan man inte använda vilken typ av ledning som helst, då måste man nämligen använda en så kallad kompensationsledning där ledningarna är av samma material som den sista biten in till själva givaren. Det är också viktigt att ledningarna är exakt lika långa och att man inte växlar + och - för då funkar det inte.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
_ralle_ Servicetekniker
8 mars 2009 · 235 Inlägg

Det kan ha med termostaten o göra endån. jag har haft några bilar på jobbet där man haft felkod på tempgivare och så har man bytt den men sen kommer bilen tillbaka efter några dar med samma fel och då får man byta termostaten åxå så funkar det.

Brukar vara samma fel som du beskriver med motorlampa och fläckt som lever sitt egna liv så sätt i termostaten igen så ska du se att d funkar.

mvh ralle

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
MrPinnen
8 mars 2009 · 50 Inlägg

_ralle_ skrev:
Det kan ha med termostaten o göra endån. jag har haft några bilar på jobbet där man haft felkod på tempgivare och så har man bytt den men sen kommer bilen tillbaka efter några dar med samma fel och då får man byta termostaten åxå så funkar det.

Brukar vara samma fel som du beskriver med motorlampa och fläckt som lever sitt egna liv så sätt i termostaten igen så ska du se att d funkar.

mvh ralle

tackar för alla svar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang