3373
Sök

Gasenpedalen häktar sig. Volvo 244 årsmodell 1981.

4 637 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Min B21A har ibland varvat lite för länge när jag växlat upp och gasat på överdrivet mycket men då har gaspedalen kännts normal men bilen har känts slö.

Något som bara hänt kanske tre gånger är att gaspedalen fastnat när jag kör iväg normalt efter att bilen t ex stått stilla i en korsning. Motorn varvar så inåtahelvete utan att bilen rör sig snabbare p g a detta. Idag fick jag t o m ha tillbaka pedalen genom att trycka in ovansidan av foten bakom den.
Detta problem kommer väldigt sällan och då några gånger i rad, sedan blir bilen helt normal igen.

Nu undar jag om någon vet vad dessa problem beror på?
Senast redigerat av EmilHammarlund (9 mars 2009)

562 Inlägg
9 mars 2009
Kan det va något som kärvar, typ gasvajer?

9-5 Aero Sedan -05

21 761 Inlägg
9 mars 2009
Eftersom själva pedalen verkar fastna så får du väl kika på gasvajern, rullen och länkarmen så att det inte är något knas där. Kolla även så att inte kupémattan kan blockera gaspedalen på något sätt.

Är det enda jag kan komma på iaf. smile

4 637 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Okej! smile Jag har inte bilen hemma nu, lämnade in den för vattenpumpsbyte idag så han skulle försöka ta reda på vad felet med gasen beror på, tyvärr glömde jag beskriva felet tydligt men han gissade på mattan. Gasvajern och det runtom ganska nysmörjt och det verkar fungera felfritt.

Kom på ett till fel på bilen, kanske räcker med att höja tomgången? Oftast när är bilen går på tomgång låter det som om en stor sten går runt i motorn men är choken bara något utdragen går den som ny.

21 761 Inlägg
9 mars 2009
EmilHammarlund skrev:
Oftast när är bilen går på tomgång låter det som om en stor sten går runt i motorn

Med den beskrivningen så får man ju en olustig känsla förstås. wink

Går motorn ojämnt, skakar den mycket?

4 637 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
EmilHammarlund skrev:
Oftast när är bilen går på tomgång låter det som om en stor sten går runt i motorn

Med den beskrivningen så får man ju en olustig känsla förstås. wink

Går motorn ojämnt, skakar den mycket?

Jo, ibland skakar det en hel del i bilen i samband med detta.

Sök