2668
Sök

Massa elfel SAAB 9000 -88. Elhissar/C-lås/taklucka

Saabvilde!
1 708 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
God dag! Har fått i takluckan i min 9000 nu. Och när vi monterade den så kopplade jag ett batteri på motorn på takluckan för att se så den fungerade. Och det gjorde den. Nu har jag kopplat in takluckan och när jag trycker på knappen som man får baktakluckan med så klickar det bara i motorn (räläet slår alltså) Vad kan vara fel?

Mina elhissar funkar lite som dom vill. Höger fram funkar jämt. Och höger bak funkar "lite då och då"
Medans resterande rutor är helt döda. vad är fel?

Jag har eftermonterat larm på bilen med dosa till låset. Det bara klickar till. Men bilen låses inte. vad är fel?

Nog allt ja kommer på nu. wink Och jag är verkligen jättetacksam för svar för jag är verkligen kass på el. Och behöver ordentliga instruktioner och/eller bilder.

Mvh Michael!
Senast redigerat av Larsson_Power (18 mars 2009)

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 mars 2009
Funkar alla motorer som de ska så kan det kanske vara i knappsattsen felet ligger

Rock'n Roll

Saabvilde!
1 708 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
TenZer skrev:
Funkar alla motorer som de ska så kan det kanske vara i knappsattsen felet ligger

Det är inte helt omöjligt. Misstänker att i dörrarna är det motorerna som inte är fräscha.. men taket där.. Hmm.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Hade hit en kille som gått en elkurs (eftersom ja suger på el) Och kollade i min Haynesbok hur det skulle vara kopplat till takluckan. Och tydligen var det felkopplat från början (enligt boken) Men så satt det i bilen jag tog takluckan ifrån. När vi kopplade efter boken funkade ändå inte luckan. Det klickar i räläet som sagt, och motorn är hel då jag provat att koppla ström direkt på den (batteri, två kablar in i kontaktstycket)

Nån måste väl kunna hjälpa mej? smile

21 761 Inlägg
20 mars 2009
Är det fortfarande samma fel med elhissarna nu när ni har kopplat "rätt" enligt schemat?

Eftersom det klickar i relät till takluckemotorn så får du mäta ifall det kommer ut spänning från relät, kommer det spänning där så mäter du vid takluckemotorn om det finns fram dit. Verkar det vara i sin ordning så får du kika på jorden till motorn. smile

Har dock aldrig pillat i en 9000 så jag vet ingenting om dem.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Är det fortfarande samma fel med elhissarna nu när ni har kopplat "rätt" enligt schemat?

Eftersom det klickar i relät till takluckemotorn så får du mäta ifall det kommer ut spänning från relät, kommer det spänning där så mäter du vid takluckemotorn om det finns fram dit. Verkar det vara i sin ordning så får du kika på jorden till motorn. smile

Har dock aldrig pillat i en 9000 så jag vet ingenting om dem.

Elhissarna har vi inte rört något än, men misstänker att det är motorerna. Ganska vanligt på 900/9000 att dom ger sig. Okej! Jag ska ta en titt! Tack för hjälpen smile

Sök