2227
Sök

Hur koppla ur startspärr BMW E39 -97 (startar inte)

1 915 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Är det nån som vet hur jag kopplar bort startspärren på BMW E39 -97 ? (528i)
Är det vanligt att de går sönder på BMW ?

Syrrans bil går ej att starta, startmotorn går inte runt när man vrider på nyckel, klickar inte i den heller, men det gick att köra startmotorn manuellt, men startade inte ändå.

Gissar att startspärren spärrar fler saker, bensinpumpen kanske ?
Har testat med olika nycklar, ifall chipet i nån nyckel var trasigt, men hjälpte inte.
Även testat bilen stå utan ström, men blev ingen skillnad.

Kan det vara nåt annat fel än startspärren ?

Sista dyra alternativet är att beställa bärgningsbil till närmaste bmw verkstad 4mil bort. sad

Om nån vet hur jag kopplar ur spärren på E39 så skriv gärna ett PM.
Andra förslag som kan hjälpa mig kan ni skriva här.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
18 mars 2009
Jag undrar om det är inte bara nyckel batteri som behöver bytta om du har den model, min kompis hade samma problem och efter byttet inom 1 minute från när du tar ut batteri och sätta på nya då skulle inte vara någon problem.
även på reservnyckel om den inte användes då och då, batteri tar slut, rekommenderad att använda båda nycklar varanan månad.
Start spärr styr från nyckel till databox då är det inte så enkel som att ta bort en säkring.
Skriv din fråga på BMW sajt forum (www.autopower.se), kanske nånt tips får du.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 915 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Bilen funkade i förrgår, men igår så startade den inte..

både huvudnyckel och reserv används ofta, tycker det är osannolikt att båda nycklar ska få dåliga batteri samtidigt och batteriet i huvudnyckel var det inte så längesen det byttes då det inte längre gick att låsa upp bilen med fjärren.

Ska kolla det forumet också.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 915 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Det blev bärgningsbil till BMW verkstad i grannkommun.
Felet hittades och det var stora databoxen som har gått sönder.
Skulle kosta runt 20.000kr att åtgärda.
Tydligen så gick det inte att sätta dit en beg, utan var tvungen att vara en ny.

Isåfall så skulle de beställa hem en databox från Tyskland som skulle då skickas till Stockholm för programmering och sen skickas till Karlstad för nåt mer o sedan montering i bilen...

Så nu kommer bilen få stå ett tag, blir för stor kostnad att laga just nu.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

242 Inlägg
30 mars 2009
det går att köpa beg men du måste ha DME, EWS, t-låset, ringen runt t-låset och nyckel, går det inte att ta på försäkring?

Sök