2228
Sök

Magnetkopplingen på AC är strömlös:( Colt 1.3 2000

3 235 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Hej!

I dag, med ACn på öppnade jag huven och kollade: remskivan snurrar, men själva axeln den sitter på står stilla.
Märkligt tyckte jag, för ACn blåser rätt kallt. (det är kallt ute förstås, men när man t ex haft värmen på max, och sen slår direkt ACn på så blåser det kallt med en gång).
Det jag har gjort: kollat säkringarna, rengjort kontakten till magnetkopplingen, kollat så att kontakten till AC-knappen sitter ordentligt på. Samma sak, axeln snurrar inte...Lampan lyser man man trycker på knappen.

Jag trodde det kanske var själva kopplingen som gjort sitt, men den är Oko: kopplade 12 v direkt på ledningen vid kompressorn, och då snurrar axeln, så felet är att den inte får ström när man trycker på knappen.

I den lilla AC-boxen i motorrummet finns en säkring, och två reläer, kan felet vara i ett dåligt relä?
Ska felsöka vidare i helgen, och vill gärna ha tips om vad som kan strula.

460 Inlägg
26 mars 2009
nog med gas i systemet?

519 Inlägg
26 mars 2009
kallt luft ute så får du in kall luft i bilen,,men kolla om du har något tryck i systemet,har du inte det så kommer det ej fram någon + till magnetkopplingen.

Supraman
2 300 Inlägg
26 mars 2009
det sitter tryckgivare på systemet som kontrollerar om det finns tillräckligt med gas för att starta kompressorn.
ett skydd för kompressorn.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

3 235 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Oki. Tryck finns det: pyser när jag trycker in ventilen.
Kan man förbigå tryckvakten för att se om kopplingen slår in?
Jag har inte tänkt att kör med ACn, bara testa, för kanske är problemet någon annanstans.
Kan man "kortsluta" kontakten till tryckbrytaren utan att något tar skada?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 mars 2009
ja allt över atmosvärstryck pyser, men de kanske inte är tillräckligt för att tryckvakten ska starta kompressorn

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

629 Inlägg
27 mars 2009
Den kanske inte startar under en viss utetemp, för att skydda mot frysning. Så funkar det i min bil iaf!

Avstängd
512 Inlägg
30 mars 2009
Ac funkar inte under +5gr, sen som föregående säger, för lågt tryck så förreglas kompressorn.

Sök