4058
Sök

SNABBA SVAR! Oljeproblem Volvo V40 2.0T 99:a

757 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
Var iväg en liten sväng med sambons V40 tidigare idag då jag märkte att det ticka ganska skapligt från toppen. Så jag åkte till garaget och stannade för att kolla oljan. Jag lät bilen stå ett par minuter så oljan skulle sjunka ner. Kollade sedan oljan och stickan va snustorr:O Men sen när jag starta igen så slutade den ticka. Den har gjort så nån gång tidigare dock inte tickat lika mycket men slutade nästan direkt. I alla fall så är den servad enligt boken förutom sista 15000 mila som jag gjorde själv. Den har gått ca 15600 mil idag så oljan är inte gammal. Har haft bilen stått i garaget ett par timmar nu för att oljan verkligen skulle sjunka ner och var nyss ute och kollade igen... Fortfarande inte en droppe olja på stickan. Så jag slog i 2 dl bara för att och startade och lät den gå ett par minuter. Stängde av, drog upp stickan direkt och då var det olja upp till max. Torkade av stickan och provade igen. Snustorrt.... Va i helvete är problemet? Ingen oljelampa lyser, den går inte konstigt, ryker inget konstigt, turbon snurra på såvitt jag märkt.

Förövrigt ska jag till Stockholm imorgon bitti (20 mil enkel resa) så snabba svar är mycket tacksamt....
Senast redigerat av Jonnybcool (28 mars 2009)

[Turbolover]

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 mars 2009
98-99 har hydrauliska ventiler så om det gäller dom årsmodellerna så kan ju tickandet vara relaterat till oljan.
Förstår jag dig rätt så drar du upp stickan direkt när du stängt av motorn ? Då är det ju givetvis fullt av olja på stickan då det stänkt upp när motorn varit igång.. Det intressanta är ju när den stått ett par minuter som du säger när oljan har sjunkigt.
Fyll på tills nivån är bra i varmkört läge med ett par minuters vilande efter avstängd motor.

Hur mycket slog du på vid servicen ? Ska vara 5.3 liter vid filterbyte om jag inte minns fel.

Autotech

757 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Jag har kollat oljan när bilen stått i 4 timmar och det va inte en droppe på stickan.... Hur fan kan det i såna fall försvinna 5 liter olja på 600 mil? Den läcker inte olja nånstans. Åker till stockholm om 1 timme så får man se om den håller eller inte.... Har inte så mycket att välja på.

[Turbolover]

Gödseldräng
4 529 Inlägg
29 mars 2009
samma problem med syrrans V70 2.3se ^^
går hälla i 2 L utan att det syns något på stickan
bytte olja fyllde på först 5 liter syntes inget så hävde i 2 liter till sammanlagt 7 liter osm det verkligen inte ska va i dom men visa inget på stickan
dock är det ingen bil dom e rädda om så det fick va så man får hälla i en liter en gång i veckan ungefär för då tänds oljelampan ^^
o den läcker ingen olja heller och alla avgasvärden va bra på bes för nån vecka sen
jävla bilar de där ^^

757 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Kollade oljan i morse innan jag åkte. Fortfarande inget på stickan. Så har nu fyllt på sammanlagt ca 2,5 liter olja och nu är det en bit över MIN strecket. Så min fråga är hur i helvete kan den ha dragit 3-4 liter olja på 700 mil utan att läcka en droppe, ryka konstigt eller lukta konstigt???? Förövrigt så har ingen varningslampa lyst heller...
Senast redigerat av Jonnybcool (29 mars 2009)

[Turbolover]

519 Inlägg
29 mars 2009
Saken är ju den att det behöver är inte vara tomt på olja bara för att det inte syns på stickan. Det skiljer väl ungefär en halv liter mellan min och max, så låt säga att din motor rymmer fem liter olja, då kan du ha fyra liter olja i motorn utan att det syns på stickan..

757 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Larschan skrev:
Saken är ju den att det behöver är inte vara tomt på olja bara för att det inte syns på stickan. Det skiljer väl ungefär en halv liter mellan min och max, så låt säga att din motor rymmer fem liter olja, då kan du ha fyra liter olja i motorn utan att det syns på stickan..

Ja jo det är ju sant... Stod i boken att det skiljer 1.9 liter mellan MIN och MAX. Så den har ju druckit upp i alla fall minst 1.5 liter på 700 mil utan ett enda spår... Det är ju jävligt märkligt...
Senast redigerat av Jonnybcool (29 mars 2009)

[Turbolover]

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 mars 2009
Nja men 1,5 liter på 700 mil behöver ju inte direkt synas om det går ut avgasvägen...

Autotech

1 854 Inlägg
29 mars 2009
Har du ingen olja på stickan när bilen stått över natten?

Du har kanske fel syntet på oljan

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
29 mars 2009
helt säkert på att de itne är turbon som håller på och går då? dvs tex läcker ut lite olja då och då i luftsystemet?

757 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Vet inte vad de kan va... Om turbon börjar bli dålig ska den ju ryka... Behöver väl inte ryka som ett ånglok men den ryker inte någonting alls... Får hålla koll på nivån så man ser om det fortsätter att försvinna...

[Turbolover]

Sök