Skruva loss framvagnsbalk?

pilsnerpower
31 mars 2009 · 228 Inlägg

hej, har en 240 hemma som inte är körbar då framvagnsbalken dragit i en stubbe. min fråga är nu hur byter jag den på bästa möjliga sätt. Måste jag ta ur motorn? eller kan jag palla upp motorn så länge?

tack för svar! smile

Friskt kopplat, hälften brunnet!
_JohanZZon_
31 mars 2009 · 23 Inlägg

motorn tar en halv timme å få tur så , skulle lyft tur den om ja vore duu=)

Volvo i blodet
Volvo v70II "Familjebilen" (2008)
offarn Blästrare LITAB LACK
31 mars 2009 · 325 Inlägg

bara du bygger en annordning som motorn kan hänga i så e det inga problem att ta motorbalken...!!

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!
Seat ibiza (2003)
BMW 325 "T5Rwd" (1992)
schnauz
31 mars 2009 · 1 758 Inlägg

offarn skrev:
bara du bygger en annordning som motorn kan hänga i så e det inga problem att ta motorbalken...!!

Jupp, avlastar du motorfästena och ser till att motorn hänger stabilt i något annat så är det inga problem. Har du tillgång till motorlyft så är det väldigt smidigt att låta motorn hänga i den så länge.
En bekant till mig gjorde en snygg variant annars: han körde in bilen under en gungställning på en lekplats, hissade upp bilen några centimeter med domkraften och drog en kätting från öglorna på motorn och upp i krokarna som gungorna satt i. Sen var det bara att sänka ner bilen och lossa balken!

offarn Blästrare LITAB LACK
31 mars 2009 · 325 Inlägg

schnauz skrev:
En bekant till mig gjorde en snygg variant annars: han körde in bilen under en gungställning på en lekplats, hissade upp bilen några centimeter med domkraften och drog en kätting från öglorna på motorn och upp i krokarna som gungorna satt i. Sen var det bara att sänka ner bilen och lossa balken!

hehe mcGyver lösning

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!
Seat ibiza (2003)
BMW 325 "T5Rwd" (1992)
schnauz
31 mars 2009 · 1 758 Inlägg

offarn skrev:

schnauz skrev:
En bekant till mig gjorde en snygg variant annars: han körde in bilen under en gungställning på en lekplats, hissade upp bilen några centimeter med domkraften och drog en kätting från öglorna på motorn och upp i krokarna som gungorna satt i. Sen var det bara att sänka ner bilen och lossa balken!

hehe mcGyver lösning

Japp, jag höll på att garva läppen av mig när han ringde och förklarade proceduren efteråt!lol
Men har man bråttom till ombesiktningen så har man!

pilsnerpower
1 april 2009 · 228 Inlägg

okej, tack för alla svar smile någon motorlyft har jag inte tillgång men det ska jag nog kunna lösa

Friskt kopplat, hälften brunnet!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang