6004
Sök

Styrservon väser högt efter hård körning?

Ölbryggare
339 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
Under de senaste 300 milen ungefär har det läckt nästan en deciliter servoolja. Och efter hård körning i kurvor väser det om servon när man svänger eller belastar den. Hittar inget synligt lekage, får kanske leta bättre.
Men efter en till två minuter efter den "hårda körningen i kurvor" så låter servon normal igen, det är precis som den börjar "väsa" när den är väldigt varm. Bilen är en Saab 9-5 -99 som gått 29000 mil.

Kan det kanske vara pumpen som börjar ge sig?
Alla ideér är varmt välkommna!

Allt i allo
183 Inlägg
28 juni 2006
de är inte så att oljan blir så varm o "cilar" blir tun så de blir dåligt tryck lr kanske har du för lite, lr kanske tillomed vatten kommit i den ?wink så den blir tun?
prova o kän på den hur den känns i konsistensen men atf är canser fram kallande så tvätta händerna tongue bara vilda gissningar

LicensSvetsare
280 Inlägg
2 juli 2006
Jag hade samma problem på min förra bil, det är altså inte remmen?
Kunde inte förstå vad det var för remmen var bra och spänd!
Jag vet inte riktigt med sabb men förmodligen är det som du säger att pumpen håller på att ge sig, den har ju varit med ett tag..

På min bil var det axelen som går från generatorhjulet in i själva generatorn som var rundad, hur fan det nu gick till!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

21 761 Inlägg
2 juli 2006
Prova att torka rent runt servoslangarna, slangkopplingarna och pumpen. Starta sedan motorn och sväng ratten fram och tillbaka, om det läcker någonstans så borde det synas tycker jag.

Min fars Granada läckte servoolja en gång och då var det en slangkoppling som var dålig, fick fixa en ny slang.

272 Inlägg
2 juli 2006
När jag har vart ute och lekt med bilen så låter alltid Servon. Har ingen aning varför det är så men det finns ej läckage eller dyl.

Sök