2231
Sök

Ladda 2 batterier samtidigt? Nackdel?

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Hej.

Tänkte höra med er bättre vetande inom området hur bra det verkligen är att ladda båda batterierna samtidigt.

Har 2st extra optima yellowtop i skuffen som är sammankopplade. Identiska batterier och har alltid "jobbat tillsammans"

Spelar det då roll om man kopplar på C-tek-laddaren och kör båda samtidigt eller får man effektivare laddning om man kopplar isär och laddar en och en?

Tanken uppkom igår då det tog väldig tid så det fick ligga på laddning under natten för att bli klart.

Det är ju bara korta kablar och körde pluspol på ena och minuspol på den andra.

Så jag vet hur göra i fortsättningen.

mvh / M

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

187 Inlägg
6 april 2009
bättre o ladda var för sig.. annars går laddningen till det batteriet som lättast tar emot det.

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
GolfIIIVr6 skrev:
bättre o ladda var för sig.. annars går laddningen till det batteriet som lättast tar emot det.

Ok. Men indikerar C-teken fulladdat så fort ett är det eller kommer den ändå ladda så länge något tar emot?

4 005 Inlägg
6 april 2009
Vet inte exakt vad de heter, men det finns en "batteri-apparat" som fungerar som man kopplar mellan de båda batterierna och har mätare på båda sidor. Och när det första batteriet är fulladdat, så släpper "batteri-apparaten" vidare strömmen till andra batteriet.

Avstängd
512 Inlägg
6 april 2009
Spelar ingen roll, ladda bägge 2 som du gör, vi har på jobbet massor av batteripack som styr alla högspänningsbrytare mm i strömavbrott, är kopplat likadant som du..

Följ strömmen..
233 Inlägg
6 april 2009
Ja, håller med Crozzfire, ladda bägge samtidigt. Laddaren går ner på underhållsladdning när båda är fulladdade. Man ska inte krångla i onödan.

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Ok. Tackar för vettiga svar.

Kommer ladda på samma sätt i fortsättningen också.

Men de hade nog laddas ur sakta men säkert då det tog sån lång tid, så blir nog att ladda lite oftare.

1 893 Inlägg
6 april 2009
C-tec har ju lite olika modeller, så "C-tec" säger inte mycket om kapaciteten på laddaren. Den jag har laddar 3A/h, dvs ett 60Ah batteri behöver 20 timmar från tom till full. Nu är det sällan helt tomt, men de gånger jag märkt att det är dags att ladda (Extremt mycket korta stadskörningar under lång tid.) har det inte räckt att ladda över natten. Dvs ungeför 10 timmar (=30Ah), laddaren har fortfarande vissat att den laddar på morgonen...

Så med en likadan laddare och två YellowTop (120Ah totalt?) skulle det ta nästan två dygn om du "poppat" slut dem med stereon. Fast C-tec har ju betydligt kraftigare laddare med. En 6Ah laddare behöver hälften så lång tid.

21 761 Inlägg
6 april 2009
Martin 9-3 skrev:
Det är ju bara korta kablar och körde pluspol på ena och minuspol på den andra.

Just det sättet att koppla ger bäst balans mellan batterierna, både ur laddningssynpunkt och urladdningssynpunkt. smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
ah. precis.

Svårt att säga hur mycket batterierna var urladdade. Generatorn ska ge ca 120A och med bilens batteri och dessa optimor samt mina körningar på nästan uteslutande 3-15km körningar så behövs nog lite extra boost ibland.

Å just det, det är 7000-modellen jag har. Det är väl 7A då wink Kör på vanliga normalladdningen.

Oseriös Aktör
592 Inlägg
6 april 2009
när jag laddar mina batterier så lägger jag bara laddaren på det ena av dom,

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

21 761 Inlägg
6 april 2009
Martin 9-3 skrev:
eller får man effektivare laddning om man kopplar isär och laddar en och en?

Det är som sagt en bra ihopkoppling som du har just nu. Däremot när det gäller att ha koll på batteriernas laddstatus, då är det en fördel att koppla isär dem någon gång och mäta varje batteri individuellt för att se ifall det skiljer märkbart i vilospänning. smile

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
7 april 2009
Dumma frågor leder till dumma svar.

har någon sett hur ett truck batteri ser ut
http://www.batteriunion.se/bilder/introsida/truckbatterier.jpg

så länge batterierna är lika så går det jätte bra att bara koppla på laddaren...

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Sök