200sx vill inte varva.

900_t16 Mekaniker
1 april 2009 · 245 Inlägg

Tjenahoppsan!

nu är de ju så att min 200'a inte riktigt vill varva utan den börjar missa vid ca 3000rpm på 2'an.. ca 3500-4000rpm på ettan.

kan de vara felinställd tändning och hur kollar/ställer man den på bilen då?

If it ain't low slam it!
LocKtar Herr
1 april 2009 · 1 722 Inlägg

900_t16 skrev:
Tjenahoppsan!

nu är de ju så att min 200'a inte riktigt vill varva utan den börjar missa vid ca 3000rpm på 2'an.. ca 3500-4000rpm på ettan.

kan de vara felinställd tändning och hur kollar/ställer man den på bilen då?

Kolla LMM (Luftmassemätarn)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Jonnybcool
1 april 2009 · 744 Inlägg

Kan vara Cas:en som är i fel läge... Sitter inte den rätt så kan det bli så att bilen inte startar överhuvudtaget. Pröva att vrida en liten bit på Cas:en och provkör igen för att se om det blir nån skillnad.

Senast redigerat av Jonnybcool (1 april 2009)

[Turbolover]
Wanegardh Asgammal medlem.
1 april 2009 · 2 246 Inlägg

Det är inte Lmm.

Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole. Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.

På remskivan har du sex stycken streck. Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen.
Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före.
På tomgång ska tändningen stå på 15g.
Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar.
OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.

900_t16 Mekaniker
1 april 2009 · 245 Inlägg

maximus skrev:
Det är inte Lmm.

Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole. Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.

På remskivan har du sex stycken streck. Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen.
Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före.
På tomgång ska tändningen stå på 15g.
Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar.
OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.

Okej, tackar för den kungliga beskrivningen.

If it ain't low slam it!
900_t16 Mekaniker
2 april 2009 · 245 Inlägg

maximus skrev:
Det är inte Lmm.

Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole. Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.

På remskivan har du sex stycken streck. Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen.
Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före.
På tomgång ska tändningen stå på 15g.
Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar.
OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.

Spelar de nån roll att de sitter dubbla avgas kammar på den?
man ska ställa tändningen lika ändå?

If it ain't low slam it!
Wanegardh Asgammal medlem.
2 april 2009 · 2 246 Inlägg

900_t16 skrev:

maximus skrev:
Det är inte Lmm.

Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole. Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.

På remskivan har du sex stycken streck. Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen.
Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före.
På tomgång ska tändningen stå på 15g.
Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar.
OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.

Spelar de nån roll att de sitter dubbla avgas kammar på den?
man ska ställa tändningen lika ändå?

Ja tändningen ska vara 15grader.
Men eftersom du har bytt till avgaskam på insugningssidan..har du då vridit insugskamdrevet en kugg medsols?.
Annars är det kanske det som är felet

900_t16 Mekaniker
2 april 2009 · 245 Inlägg

maximus skrev:

900_t16 skrev:

maximus skrev:
Det är inte Lmm.

Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole. Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.

På remskivan har du sex stycken streck. Sett framifrån uppifrån, från vänster räknat alltså som du ser det när du kollar tändningen.
Dom betyder 5g efter, 0 grader, 5g före, 10g före, 15g före, 20g före.
På tomgång ska tändningen stå på 15g.
Tändningen justerar du på givaren som sitter i framkant på avgaskammen på kamremskåpan med tre skruvar.
OBS Den är mycket känslig flytta mkt lite åt gången.

Spelar de nån roll att de sitter dubbla avgas kammar på den?
man ska ställa tändningen lika ändå?

Ja tändningen ska vara 15grader.
Men eftersom du har bytt till avgaskam på insugningssidan..har du då vridit insugskamdrevet en kugg medsols?.
Annars är det kanske det som är felet

den ska bara vridas en kug alltså?
har hört olika, en del säger 2, andra 1?

If it ain't low slam it!
900_t16 Mekaniker
2 april 2009 · 245 Inlägg

maximus skrev:
Det är inte Lmm.

Skaffa en extra tändkabel, lyft av den främre tändspolen(no1 närmast kylaren), använd extrakabeln som skarvsladd mellan stift och tändspole. Montera stroboskoplampan på skarvkabeln, starta bilen.

Finns även en enkom "ögla" vid kontaktstycket som är för att stroba den märkte ja smile

If it ain't low slam it!
Wanegardh Asgammal medlem.
2 april 2009 · 2 246 Inlägg

900_t16 skrev:

maximus skrev:

900_t16 skrev:

Spelar de nån roll att de sitter dubbla avgas kammar på den?
man ska ställa tändningen lika ändå?

Ja tändningen ska vara 15grader.
Men eftersom du har bytt till avgaskam på insugningssidan..har du då vridit insugskamdrevet en kugg medsols?.
Annars är det kanske det som är felet

den ska bara vridas en kug alltså?
har hört olika, en del säger 2, andra 1?

Jag har bara hört en.

900_t16 Mekaniker
2 april 2009 · 245 Inlägg

maximus skrev:

900_t16 skrev:

maximus skrev:

Ja tändningen ska vara 15grader.
Men eftersom du har bytt till avgaskam på insugningssidan..har du då vridit insugskamdrevet en kugg medsols?.
Annars är det kanske det som är felet

den ska bara vridas en kug alltså?
har hört olika, en del säger 2, andra 1?

Jag har bara hört en.

Okej, då ska ja kolla upp de

If it ain't low slam it!
900_t16 Mekaniker
9 april 2009 · 245 Inlägg

900_t16 skrev:

maximus skrev:

900_t16 skrev:

den ska bara vridas en kug alltså?
har hört olika, en del säger 2, andra 1?

Jag har bara hört en.

Okej, då ska ja kolla upp de

kan de vara så at den tjuvar luft och därför inte vill varva?

If it ain't low slam it!
Wanegardh Asgammal medlem.
9 april 2009 · 2 246 Inlägg

900_t16 skrev:

900_t16 skrev:

maximus skrev:

Jag har bara hört en.

Okej, då ska ja kolla upp de

kan de vara så at den tjuvar luft och därför inte vill varva?

Klart det kan vara tjuvluft..testa att spruta startgas lite överallt

900_t16 Mekaniker
9 april 2009 · 245 Inlägg

maximus skrev:

900_t16 skrev:

900_t16 skrev:

Okej, då ska ja kolla upp de

kan de vara så at den tjuvar luft och därför inte vill varva?

Klart det kan vara tjuvluft..testa att spruta startgas lite överallt

gjorde ju ett tryckrör till den så de kan ju vara att de inte tog tätt i skarven.
ska kolla upp de efter påsk

If it ain't low slam it!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang